تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۷۸۰۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل صمت استان خراسان شمالی:

صادرات کالا از خراسان شمالی ۵۶ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گفت: نیمه نخست امسال ۱۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کالا از این استان صادر شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد افزایش یافت. حسین حاجی بگلو اظهار داشت: در این مدت؛ ۱۷۸ هزار و ۴۰۰ تن کالا از استان صادر شد که محصولات پتروشیمی بیشترین ارزش کالا‌های صادراتی خراسان شمالی را به خود اختصاص داد.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: عمده صادرات از استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک و ازت)، محصولات فولادی، سیمان، ابزار‌های طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، قوطی خالی کنسرو، اسید سیتریک، گرانول لاستیک کف پوش، شمشاد و رُز هلندی و انواع گیاهان آپارتمانی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره صادرات از گمرک استان گفت: شهریورماه امسال، کشور‌های اسپانیا و بلغارستان نیز به مقاصد صادراتی استان افزوده شد که ملامین و اوره به این کشور‌ها صادر شد.

کاهش ۱۱۰.۸ درصدی واردات

حاجی بگلو درباره واردات استان در نیمه نخست امسال گفت: ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن کالا به ارزش حدود ۴۵ میلیون دلار به استان وارد شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۱۰.۸ درصد و از لحاظ وزنی بیش از ۶۵ درصد افزایش دارد.

به گفته وی؛ چراق قوه شارژی، قیچی، انواع ترازو، کولر گازی و قطعات آن، موتور الکتریکی، گوشت مرغ منجمد و تجهیزات و لوازم برقی از جمله کالا‌های وارداتی به خراسان شمالی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اضافه کرد: این میزان واردات از کشور‌های چین، پاکستان، فرانسه، برزیل، هند، عمان، آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، کره جنوبی و اتریش انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان صادرات ۷۸.۵ میلیون دلاری و واردات ۴۴.۹ میلیون دلاری به خراسان شمالی، تراز تجاری استان مثبت ۳۳.۶ میلیون دلار است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است، اما در حوزه صنعت و خدمات پایین‌تر است.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده