تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۷۸۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
افزایش تولید در چین و اخبار اروپا مانع از رشد بهای زغال سنگ شد

آرامش نسبی در بازار زغال سنگ

‌می‌متالز - در پی کمیابی انرژی طی سال میلادی جاری، محبوبیت زغال سنگ به‌عنوان سوختی جایگزین بسیار افزایش یافت؛ به‌طوری‌که افزایش قیمت بیش از ۱۰۰درصدی را نیز تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، برخی تحلیلگران انتظار داشتند با وجود آغاز زمستان و افزایش تنش‌ها بین اروپا و روسیه بهای این سوخت کثیف همچنان در حال رشد باشد. اما انتشار اخباری مبنی بر کافی بودن ذخایر سوخت اروپا برای سپری کردن زمستان و همچنین افزایش تولید زغال سنگ در چین مانع از رشد قیمتی این کانی سیاه شده است. البته قیمت‌ها همچنان نسبت به دوران قبل از جنگ روسیه و اوکراین بالا هستند و بحران انرژی به آسانی فروکش نخواهد کرد. مدیر آژانس بین المللی انرژی نیز در تازه‌ترین نشست خود اعلام کرد که ما همچنان در میانه یک بحران انرژی واقعی هستیم.

تلاش اروپا برای کنترل قیمت انرژی

افزایش نشانه‌هایی مبنی بر کافی بودن میزان عرضه زغال سنگ در اروپا موجب پایداری بهای این سوخت کثیف در سطوح قیمتی زیر ۴۰۰دلار به ازای هر تن شده است. روز گذشته بهای معاملات آتی زغال‌سنگ نیوکاسل در بورس کالای نیویورک به ۳۹۰دلار به ازای هر تن رسید. گرچه این سطح قیمتی نسبت به قیمت‌های قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین، بالا است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد زغال سنگ نسبت به اوایل ماه سپتامبر سال میلادی جاری کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد اروپا بتواند در ماه‌های آتی زغال سنگ کافی برای اتمام زمستان را تامین کند؛ اما در حال حاضر اتحادیه اروپا همچنان با قیمت‌های بالای انرژی دست و پنجه نرم می‌کند که موجب تورم شده است و چشم‌انداز رکود در سراسر این قاره را افزایش می‌دهند.

۲۷کشور عضو این اتحادیه قبل‌تر توافق کردند که ذخایر گاز را برای ادامه سال جاری پر کرده و با گرفتن مالیات از درآمد شرکت‌های مرتبط در حوزه انرژی، از مصرف کنندگان عادی حمایت مالی کنند. البته این اتحادیه همچنین برنامه داشت تا سقف قیمتی برای بهای گاز طبیعی تعیین کند و مانع افزایش قیمت‌ها شود. اما در آخرین جلسه رهبران اتحادیه اروپا تصمیم گیری درباره این برنامه باز هم به تعویق افتاد.

در نشست روز پنج‌شنبه در بروکسل که تا اواخر شب برگزار شد، رهبران اتحادیه اروپا در نهایت از پیشنهاد‌های کمیسیون اروپا در این هفته برای راه اندازی معیار قیمتی جایگزین برای گاز طبیعی مایع و خرید مشترک داوطلبانه گاز حمایت کردند. این مقامات در جمع‌بندی این اجلاس سران عنوان کردند، از مقامات اجرایی می‌خواهند تصمیماتی درباره راهکار موقت قیمت در معاملات گاز طبیعی که افزایش قیمت‌ها را محدود می‌کند و سقف قیمتی برای گاز مورد استفاده در تولید برق قرار می‌دهد، ارائه کنند.

افزایش تولید چین

از دیگر عوامل کاهش قیمت زغال‌ سنگ در هفته‌های اخیر افزایش تولید زغال‌سنگ حرارتی در چین بوده است. همچنین این کشور متعهد شد که ظرفیت تولید زغال سنگ را در سال میلادی جاری ۳۰۰میلیون تن افزایش دهد که تقریبا معادل مقدار زغال سنگی است که به‌طور معمول چین سالانه وارد می‌کند. بررسی داده‌ها رسمی این کشور نیز نشان می‌دهد که تولید زغال سنگ چین در سپتامبر بیش از ۱۲درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته و به ۳۹۰میلیون تن رسیده است. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار، میانگین تولید روزانه در چین طی ماه سپتامبر حدود ۱۳میلیون تن بوده است که نسبت به ماه اوت با میانگین تولید حدود ۱۲میلیون تن افزایش بیش از ۸درصد را تجربه کرده است.

معادن زغال سنگ در مناطق اصلی معدن نرخ بهره‌برداری خود را در ماه سپتامبر افزایش دادند؛ چراکه محدودیت‌ها کرونایی در این ماه کمی کاهش یافت. البته در ماه جاری به‌دلیل بررسی‌های ایمنی پیش از برگزاری کنگره حزب کمونیست چین تولید زغال سنگ کمی کاهش یافته است. همچنین خط ریلی اصلی حمل‌ونقل که زغال سنگ که مرکز معدن داتونگ و بندر شمالی کینهانگدو را به هم متصل می‌کند در انتهای ماه سپتامبر به دلیل تعمیرات فصلی به مدت ۲۵ روز تعطیل شد. این امر فرآیند تولید در مناطق جنوبی را کمی مختل کرد. البته این کشور همچنان در حال آماده‌سازی ذخایر خود برای سپری کردن زمستان پیش رو است و تلاش‌های خود را برای تضمین انرژی از حد معمول افزایش داده است. از جمله این کار‌ها دستور به واردکنندگان گاز طبیعی مایع مبنی بر توقف فروش محموله‌ها به خریداران و هدایت آن‌ها به سرزمین اصلی است. رن جینگدونگ، معاون اداره ملی انرژی روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعتی اعلام کرد: ذخایر زغال سنگ در نیروگاه‌های بزرگ حدود۱۷۰میلیون تن است که تقریبا دو برابر از میزان سال گذشته است.

نااطمینانی کالایی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش رویترز، دولت استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد که جنگ اوکراین خطرات قابل توجهی در رابطه با مفروضات قیمتی برای صادرات زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع این کشور ایجاد کرده است؛ درحالی‌که که کندی رشد اقتصاد چین خطرات نزولی را برای قیمت‌های سنگ آهن به همراه دارد. در واقع نااطمینانی از رخداد‌ها ژئوپلیتیک موجب شده است تا پیش بینی برای قیمت‌های بازار انرژی در آینده بسیار مشکل شود. امری که می‌تواند تخمین آمار‌های اقتصادی همچون میزان درآمد و رشد را با نوسان همراه کند و برنامه ریزی برای مسائلی همچون بودجه سال آینده را سخت کند. جیمز چارلز، خزانه‌دار استرالیا نیز معتقد است افزایش درآمد ناشی از افزایش اشتغال و قیمت کالا‌ها احتمالا موقت خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود قیمت زغال سنگ حراراتی در درازمدت به ۶۰دلار آمریکا به ازای هر تن برسد. همچنین قیمت زغال سنگ متالوژی نیز در درازمدت به ۱۳۰دلار به ازای هر تن برسد.

نخستین بحران انرژی واقعی

مدیر آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد محدود شدن عرضه بازار‌های گاز طبیعی مایع (LNG) و کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ نفت، دنیا را در میانه نخستین بحران انرژی جهانی واقعی قرار داده است. به گزارش رویترز، فاتح بیرول در کنفرانس هفته انرژی بین‌المللی سنگاپور اظهار کرد: رشد واردات LNG به اروپا در بحبوحه بحران اوکراین و احتمال بهبود تقاضای چین برای این سوخت، بازار را دچار محدودیت عرضه می‌کند؛ درحالی‌که تنها ۲۰میلیارد متر مکعب ظرفیت جدید LNG سال آینده وارد بازار خواهد شد. مدیر آژانس بین المللی انرژی اظهار کرد: همزمان، تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش تولید به میزان ۲میلیون بشکه در روز، تصمیم پرریسکی است؛ زیرا این آژانس انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت امسال ۲میلیون بشکه در روز رشد کند.

این تصمیم به‌ویژه از این جهت پرریسک است که اقتصاد‌های متعددی در سراسر جهان در آستانه سقوط به ورطه رکود قرار دارند و اگر ما درباره رکود جهانی صحبت می‌کنیم، از نظر من این تصمیم واقعا مایه تاسف است. اما بیرول خاطرنشان کرد: بحران انرژی فعلی می‌تواند با تسریع روند گذار به سوی منابع انرژی پاک و تشکیل سیستم انرژی پایدار و مطمئن، نقطه عطفی در تاریخ انرژی باشد. امنیت انرژی، عامل شماره یک تاثیرگذار در گذار انرژی است؛ زیرا کشورها، فناوری‌های انرژی و تجدیدپذیر‌ها را به‌عنوان یک راهکار می‌بینند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده