به گزارش میمتالز، جلسه کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز با حضور محمدعلی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه و تجارت ایران با دستور جلسه بررسی مسائل حمل و نقل و توسعه پایانهها و زیرساختهای تجارت خارجی در محل این اتاق برگزار شد.
رضا کامی، رییس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز در این جلسه با بیان اینکه حمل و نقل و ترانزیت یکی از زیرساختهای لازم برای توسعه تجارت است، گفت: متاسفانه حمل و نقل در کشور، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که در کشورهای پیشرفته، یکی از موضوعات اساسی مورد توجه که تاثیر بالایی در ارزآوری آن کشور دارد، بحث ترانزیت است.
وی ادامه داد: ایران در منطقهای قرار گرفته که موقعیت ترانزیتی ویژهای دارد و از سوی دیگر استان آذربایجان شرقی نیز از دیرباز در حوزه ترانزیت، حرف زیادی برای گفتن داشته است.
عضو هیات رییسه اتاق تبریز، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، عدم مدیریت صحیح در این حوزه و همچنین عدم توجه به تسهیلات صنعت حمل و نقل را از مشکلات بزرگ برشمرده و گفت: سالها برای بحث ماشین آلات صنایع، یکسری معافیتها در نظر گرفته شده بود که این موضوع باید دوباره احیا شود. همچنین تشویقهای مالیاتی نیز باید مدنظر قرار گیرد و در صنعت حمل و نقل هم اعمال شود.
کامی با بیان اینکه متاسفانه حمل و نقل ایران، راننده محور شده است، گفت: متاسفانه شرکتهای بزرگی که در راستای توسعه ترانزیت میتوانند نقش آفرین باشند، وجود ندارد.
وی با اشاره به برخی ناهماهنگیهای موجود بین ارگانهای دولتی مرتبط با حوزه حمل و نقل گفت: در بحث ترانزیت نزدیک به ۲۴ ارگان دولتی دخیل هستند که ایجاد هماهنگی مابین این ۲۴ نهاد دولتی، زمان زیادی میطلبد.
کامی همچنین موضوع تفاوت سوخت را مانعی بزرگ در حوزه ترانزیت و حمل و نقل دانست.
محمدعلی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران در این جلسه با اشاره به برخی نقاط ضعف لجستیکی کشور گفت: شناسایی و حل مشکلات ترانزیتی به عنوان یک ماموریت مهم به سازمان توسعه تجارت سپرده شده و هم اکنون در بیشتر استانهای کشور به خصوص استانهای مرزی به دنبال رفع این مشکلات هستیم.
وی با بیان اینکه یکسری اقدامات برای تامین زیرساختهای لازم در حوزه ترانزیتی صورت گرفته است، گفت: در این بین باید به دنبال یکسری مذاکرات سیاسی نیز باشیم.
امامی همچنین بر لزوم تشکیل و ایجاد شرکتهای لجستیکی تاکید کرده و گفت: تا زمانی که شاهد تشکیل این نوع شرکتهای لجستیکی نباشیم، نمیتوان انتظار به راه افتادن مسیر تجارت را داشت.
وی در ادامه با اشاره به موضوع راه اندازی کارگو نیز گفت: یک یارانه ۱۱.۵ میلیارد تومانی به مقصد کشور روسیه گرفتیم تا کیفیت پیاده سازی طرح را ارزیابی کنیم، اما متاسفانه از سوی شرکتها استقبال چندان خوبی نشد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به مشکل ثبت سفارش تریلیهای یخچالی نیز گفت: کسانی که خواستار وارد کردن تریلی یخچالی هستند، میتوانند ثبت سفارش کنند و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری بازار