تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۷۸۷۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد:

لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای همگام شدن با تولید فولاد سبز در جهان

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین برای همگامی با جهان در معدنکاری و تولید فولاد سبز، تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم امضای تفاهم نامه معدنکاری سبز و فولاد سبز میان شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو تاکید کرد: برای همگام شدن با کشور‌های پیشرو در این حوزه باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کرد. همچنین در طراحی‌ها و ورود ماشین آلات معدنی تکنولوژی‌های مربوط به معدنکاری و فولاد سبز را مد نظر قرار داد چرا که استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی می‌تواند این حوزه را دچار مشکل کند.

جعفری ادامه داد: باید فعالیت در این زمینه را امروز شروع کنیم تا از کشور‌های جهان در این حوزه عقب نمانیم و فاصله خود را با آن‌ها به حداقل برسانیم؛ بنابراین بهتر است کار را بدون اتلاف وقت شروع کرد و چگونگی آن نیز باید از طریق این تفاهم نامه‌ها دنبال شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: سرعت استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید و تولید آن‌ها بسیار افزایش یافته و می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده و استفاده از فناوری‌های جدید در همه موارد از جمله استحصال، استخراج و حتی اکتشاف کمک کند.

ایمیدرو در کنار فولادسازان

وی افزود: ایمیدرو به عنوان وظیفه اصلی خود، آغازگر این موضوع است و در کنار مجموعه‌های فولادی قرار دارد تا بتوان بازار بهتری در داخل و خارج از کشور، با ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: زنجیره فولاد ایران نسبت به سایر زنجیره‌های مواد فلزی رشد مناسبی داشته و به لحاظ تکنولوژی، بومی سازی، توازن و سرمایه گذاری وضعیت مطلوب تری دارد.

وی با اشاره به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد کشور ۴۵ میلیون تن و تولید این محصول در کشور نیز حدود ۳۰ میلیون تن در سال است که این نشان از توانایی محقق ساختن هدف ایجاد ظرفیت ۵۵ میلیون تنی- طبق برنامه تا سال ۱۴۰۴ - است.

جعفری گفت: امروز زنجیره فولاد با طرح جامع فولاد (که توسط ایمیدرو راهبری شده است) وضعیت و توازن مطلوب تری دارد. این در حالی است که در کنار تامین مواد اولیه باید به فولادسبز به عنوان یکی از دغدغه‌های آتی این صنعت توجه کرد.

وی ادامه داد: قطعا در آینده با وضع مالیات بر تولیدات فعلی فولاد و نیز توجه به موضوع کربن و ضایعات صفر، باید توجه به فولاد سبز، مسائل محیط زیستی، کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری را مد نظرقرار داد.

تولید ۲ میلیون تن کربن در بخش فولاد و آلومینیوم

غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اهمیت کربن زدایی در سال‌های آتی، دستیابی به فناوری تولید سبز ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی افزود: حدود ۷ درصد از انتشار کربن در جهان مربوط به تولید فولاد است و طبق مطالعه صورت گرفته توسط ایمیدرو، میزان تولید کربن در حوزه فولاد و آلومینیوم ۲ میلیون تن در است که تا سال ۱۴۰۹ به ۱۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

ملاطاهری ادامه داد: با در نظر گرفتن پروتکل‌های بین المللی و مباحث مربوط به مالیات کربن در سال‌های آتی، توجه به این موضوعات و برنامه ریزی لازم در این حوزه، از الزامات اساسی صنایع معدنی است که ایمیدرو با جدیت آن را دنبال خواهد کرد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده