تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۷۸۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در حضور معاون تجارت و خدمات وزارت صمت مطرح شد:

تاکید انجمن‌های مرتبط با خدمات کسب و کار بر هم افزایی و توسعه رویکرد اقتصاد پلتفرمی/ حضور مدیران و روسای بیش از چهل انجمن و تشکل جهت بررسی برنامه‌های کلان در حوزه خدمات کسب و کار

‌می‌متالز - مدیران و روسای بیش از چهل انجمن و تشکل در جلسه‌ای با حضور معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌های کلان این وزارتخانه را در حوزه خدمات کسب وکار بررسی کردند.

به گزارش می‌متالز، در راستای اجرای مفاد مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و با عنایت به تدوین برنامه راهبردی جامع ارائه خدمات کسب و کار در کشور از طریق سکو‌های خدمات کسب و کار و شرکت‌ها و مراکز خدمات کسب و کار حضوری، جلسه همفکری و هم اندیشی به منظور بررسی چگونگی ارائه خدمات از طریق بستر‌ها و امکانات انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و بررسی چگونگی ارایه حمایت از کسب وکار‌های آسیب دیده در شرایط جاری در محل ساختمان شهید مهری با حضور مدیران بیش از چهل اتحادیه و تشکل، اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، معاون تجارت و خدمات و برخی از مدیران کل وزارت صمت برگزار شد.

شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات با اشاره به این نکته که توسعه کسب و کار‌ها و تضمین امنیت فعالیت اقتصادی آن‌ها در هر شرایطی به عنوان دغدغه مهم و از جمله تاکیدات اساسی دکتر فاطمی امین، وزیر محترم صمت بوده است. وی افزود: بر اساس برنامه‌های راهبردی مورد تاکید وزیر، دفتر خدمات کسب و کار و برنامه‌های اساسی این دفتر در وزارت صمت عملیاتی گردیده و به تبیین داده‌ها و آمار‌های اقتصادی مربوط به تولید و اشتغال می‌پردازد.

شاه میرزایی بر ضرورت و اهمیت ارایه خدمات کسب و کار در توسعه و بهبود داده‌ها و آمار‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: نقش همکاری، مشارکت و هم افزایی تشکل ها، انجمن ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات در این حوزه مهم است.

همچنین در این جلسه امیرحسین اسدی مدیر کل خدمات کسب و کار صمت نیز ضمن تبیین کلیات و محور‌های برنامه کلان خدمات کسب و کار گفت: تاکنون ۳۲ رسته خدمتی برای کسب وکار‌ها شناسای شده و در حال اجرای فرایند خدمت دهی از طریق موسسات و بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: در این راه در سه موضوع به کمک‌های تشکل‌ها نیاز داریم. موضوع اول استانداردسازی و تعریف خدمت با کیفیت، موضوع دوم حمایت در ارایه خدمت و استفاده از ظرفیت این تشکل‌ها و انجمن‌ها در ارایه و انجام خدمت و موضوع سوم کمک در نظارت و رتبه بندی خدمات است.

اسدی اعلام کرد: هیچ قصدی برای اینکه دولت خودش وارد فرایند اجرایی شود نداریم و در نظر داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور و هم افزایی بین این ظرفیت ها، ارایه خدمات به کسب وکار‌ها را توسعه دهیم.

در ادامه جلسه رئوسای تشکل ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به بیان نظرات و پیشنهاد‌ها در خصوص توسعه خدمات کسب و کار پرداختند. آقای جمیلی، رئیس انجمن انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران گفت: به بررسی دلایل عارضه‌ها و آسیب‌ها و عدم موفقیت کسب و کار‌ها پرداخت. وی با مثبت ارزیابی کردن نگاه توسعه‌ای به خدمات بر جلوگیری از فعالیت موازی تشکل‌ها و لزوم استفاده از هوش مصنوعی و پلتفرم‌ها برای تولید داده‌های استاندارد و جوابگویی تاکید کرد.

همچنین احمدیان رئیس انجمن مشاوران مدیریت ایران ضمن تشریح رزومه، سوابق انجمن و ارتباط فعالیت آن با برنامه‌های صمت، به همکاری با وزارتخانه در ارایه خدمات کسب و کار و راه اندازی پلتفرم جامع خدمات کسب وکار و لزوم بهره گیری از تحربیات سایر کشور‌ها مانند چین، آمریکا، کانادا، مالزی، ترکیه، پاکستان اشاره کرد و اعلام داشت این انجمن آماده برقراری ارتباطات کلان به انجمن‌های مشابه در کشور‌های دیگر و زمینه سازی تبادل تجارب است.

انزلیچی رئیس انجمن خدمات مدیرت صادرات نیز به چالش‌های اساسنامه‌های فعالیت انجمن‌ها و شرکت‌ها برای ارایه خدمات کسب و کار پرداخت و بر لزوم اصلاحات در این خصوص و ضرورت پاسخگویی به نیاز‌های مدیریت صادرات و واردات و نقش شرکت‌های خدمات مدیریت صادرات تاکید کرد.

فقیهی دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: باید به جای تعریف به انتظارات پرداخته شود و هرگونه ریل گذاری برای توسعه کسب وکار‌ها مورد استقبال اتاق است و بایستی ریل گذاری برای ارتقای خدمات ارزش افزوده صورت گیرد و الزام این کار واقع نگری است و واقع نگری این است که تجویزها، تغییر و تعدد قوانین و راهکار‌های فعلی نمی‌تواند کمک کند.

وی افزود: تشکل‌ها برای حق عضویت‌هایی که از اعضا می‌گیرند باید خدمات ارزش افزوده ارایه نمایند؛ و وزارت صمت می‌تواند ریل گذاری کند و به اتاق‌ها برای فعالیت در این زمینه کمک کند.

اولیایی، رییس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران هم در این مراسم ضمن تشکر و اعلام آمادگی و تقاضای جلسه مشترک، خاطر نشان کرد: برای حفظ، توسعه و بازآفرینی بنگاه‌ها و تحول درآن نیازمند به توزیع علوم مدیریت و توانمندسازی بنگاه از طریق خدمات مشاوره کسب و کار است و اجماع و رویکرد جمعی

ارایه خدمات کسب وکار بایستی مبتنی بر بهره گیری از تجربیات سایر کشور‌ها مثلا کره جنوبی و ... و روش‌ها و نوع اقدام براساس مدل‌های جدید باشد و در اعطای تسهیلات و سیاست‌های بیمه‌ای و مالیاتی صرفاً تولید دیده نشود و به خدمات کسب و کار و کشاوران نیز توجه شود.

آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: آینده برای اقتصاد دیجیتال درخشان بوده و کاربران کسب و کار‌های دیجیتال به سرعت در حال افزایش هستند و برای توسعه پلتفرم‌های مربوطه، تکنولوژی محور بودن و خدمات محور بودن باید مد نظر باشد و تشکل‌ها می‌توانند در این موضوع کمک کنند.

در پایان مقرر شد در راستای اجرای مفاد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مبنی بر مشارکت و همکاری تشکل‌ها و انجمن‌ها در تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های دولتی، تشکل ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و دفاتر تخصصی حاضر در جلسه، راه کارها، پیشنهاد‌ها و نظرات خود را برای بسته پیشنهادی ارایه شده در جلسه و جهت بهبود و توسعه خدمات کسب و کار و شیوه همکاری و مشارکت در تحقق توسعه کسب و کار‌ها را به دفتر خدمات کسب وکار ارسال نمایند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده