تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۶
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۷۹۰۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در عملکرد در سه ماهه سوم سال میلادی رخ داد:

دومین رکورد درآمد آرامکو با ۴۵ میلیارد دلار / عدم تغییر سود سهامداران

‌می‌متالز - آرامکو عربستان با جریان نقدی ۴۵ میلیارد دلاری در عملکرد در سه ماهه سوم سال میلادی، دومین رکورد درآمد را به کمک افزایش قیمت نفت و گاز شکست.

به گزارش می‌متالز، آرامکوی عربستان با تولید جریان نقدی ۴۵ میلیارد دلار، دومین رکورد درآمد را به کمک افزایش قیمت نفت و گاز شکست، اما با این وجود پرداخت سود نقدی به سهامداران در سه ماهه سوم را تغییر نداده و در ۱۸.۸ میلیارد دلار نگه داشت. درآمد خالص این شرکت در سه ماهه سوم ۴۲.۲ میلیارد دلار بود که در مقایسه با رکورد ۴۸ میلیارد دلار در سه ماهه دوم، کمتر بود، اما بر مبنای سال به سال، ۴۰ درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، اوپک پلاس با توجه به تقاضای ضعیف برای انرژی در اقتصاد‌های بزرگ، تولید را کاهش می‌دهد. با این حال آرامکو احتمالا بالاترین میانگین تولید نفت را خواهد داشت. این شرکت در سال جاری از افزایش تولید نفت اوپک پلاس سود برده و در سپتامبر حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که رکورد بالایی محسوب می‌شود.

برای نخستین بار از ابتدای سال ۲۰۲۰، نسبت بدهی به سهام آرامکو منفی شد که گویای بهبود چشمگیر شرایط کسب و کار برای این شرکت از زمان آغاز کرونا است. قیمت نفت از بالاترین رکورد ۱۴ ساله که در مارس ثبت شد، تحت تاثیر رشد تورم و تحکیم سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، عقب نشینی کرد. با این حال، بهای معاملات برنت سال جاری بیش از ۲۰ درصد رشد داشت و حدود ۹۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

بخش بالادستی آرامکو همچنان عملکرد قوی نشان داد و درآمد ناخالص ۷۸ میلیارد دلار را گزارش کرد و واحد پایین دستی این شرکت که مسوول پالایش، مواد شیمیایی و توزیع سوخت است، ضرر ناخالص ۱.۱ میلیارد دلار را در مقایسه با سود چهار میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، داشت.

این نتایج تحت تاثیر زیان ارزیابی مجدد موجودی به دلیل کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشی بود. شرکت شیمیایی سابک که ۷۰ درصد آن متعلق به آرامکو است، یکشنبه هفته جاری کاهش شدید سود را در پی تقاضای کمتر برای محصولات این شرکت، گزارش کرد.

این شرکت میلیارد‌ها دلار برای حداکثر کردن ظرفیت تولید نفت به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ در مقایسه با ۱۲ میلیون بشکه در روز فعلی، هزینه می‌کند. همچنین به دنبال افزایش بیش از ۵۰ درصدی تولید گاز تا سال ۲۰۳۰ است.

آرامکو سهامی در یک پالایشگاه لهستانی خریداری و اعلام کرد در یک مجتمع پالایش و پتروشیمی چینی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز، سرمایه گذاری و همچنین در اوت، واحد روغن‌ها و مواد شیمیایی شرکت وال‌ولین در کنتاکی را به مبلغ ۲.۶۵ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده