تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۹۱۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وابستگی به واردات؛ احیا معاونت بازرگانی وزارت صمت باید جایگزین تشکیل وزارت بازرگانی شود

‌می‌متالز - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: همان ماموریت‌هایی که وزیر بازرگانی می‌خواهد انجام دهد معاونت بازرگانی در وزارت صنعت می‌تواند انجام دهد و همه نیز مجموعه دولت هستند. وضعیت به گونه‌ای است که این انتزاع به نفع کشور نیست و نباید انجام شود. اولین و مهمترین دلیل آن نیز وابستگی بیشتر به واردات است. دلیل اصلی ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی در ابتدای دهه نود، مساله یکسان نبودن متولیان بخش تولید و تجارت بوده است.

به گزارش می‌متالز، سید صادق طباطبایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مورد تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: در حال حاضر مشکل کشور ساختار آن نیست و ما نیز طی سال‌های اخیر در این ادغام‌ها و تفکیک‌ها هیچ سودی ندیدیم که بخواهیم مجددا آن را انجام دهیم. وضعیت به گونه‌ای است که این انتزاع به نفع کشور نیست و نباید انجام شود. اولین و مهمترین دلیل آن نیز وابستگی بیشتر به واردات است

نماینده مردم اردستان در مجلس با اشاره به اینکه دلیل اصلی ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی در ابتدای دهه نود، مساله یکسان نبودن متولیان بخش تولید و تجارت بوده است، اظهار کرد: خود این تغییرات استهلاک جدی برای دستگاه‌ها به دنبال خواهد داشت. ما قبلا به خاطر موضوعی این‌ها را تلفیق کردیم که ایرادتی نظیر یکسان نبودن متولیان بخش تولید و بخش تجارت برطرف شود. یکسری عقلا نشستند و این‌ها را ادغام کردند آن موقع به دلیل وجود مشکلاتی این کار را انجام دادند و یکی شدند و الان بعد از هفت هشت سال دوباره ساز جدایی می‌زنیم که درست نیست. مشکل در زمینه ساختار وجود ندارد بلکه مشکل در زمینه اجرای صحیح قانون است. قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی باید به طور کامل اجرا شود.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی کشور بیش از هر چیزی به ثبات مدیریتی و اداری نیاز دارد و نیازی به این ادغام‌ها و تفکیک‌ها نیست چراکه ما خیری از این ادغام‌ها و تفکیکی ندیدیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از طف دیگر دولت باید به دنبال چابک‌سازی و کوچک‌سازی باشد که تشکیل وزارت بازرگانی خود به بزرگ شدن دولت منجر خواهد شد و حجیم بودن دولت نیز اشکال دیگری است که به این طرح وارد است همان ماموریت‌هایی که وزیر بازرگانی می‌خواهد انجام دهد معاونت بازرگانی در وزارت صنعت می‌تواند انجام دهد و همه نیز مجموعه دولت هستند.

منبع: عیار آنلاین

عناوین برگزیده