تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۱۰۷۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دهقان:

گستردگی وظایف، باعث ناکارآمدی وزارت صمت شده‌است

‌می‌متالز - معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه قرار بود با ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی تولید رونق بگیرد، گفت: وزارت صمت حوزه گسترده‌ای دارد که هیچ وزیری امکان اداره آن را ندارد و این گستردگی باعث ناکارآمدی شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد دهقان روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در سخنانی با دفاع از لایحه دولت، گفت: از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۹۰ یعنی به مدت ۳۸ سال وزارت بازرگانی در کشور وجود داشت، پس تشکیل این وزارتخانه امر چیز جدیدی نیست.

وی با یادآوری اینکه وزارت بازرگانی در سال ۱۳۹۰ با هدف رونق تولید با وزارت صنایع و معادن ادغام شد، افزود: با وجود این ادغام، اهداف مورد نظر محقق نشد، زیرا حوزه عمل گسترده‌ای برای یک وزارتخانه تعیین شد که هیچ وزیری امکان اداره این وزارتخانه را ندارد، به همین دلیل در ۱۲ سال گذشته ۶ وزیر و ۳ سرپرست عوض شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: همین گستردگی حوزه عمل باعث شده که هیچ وزیری بیش از ۲ سال امکان ادامه کار در این وزارتخانه را نداشته باشد.

دهقان با اشاره به مطالعات انجام شده در ۱۰۰ کشور درباره وجود وزارت بازرگانی گفت: در ۵۰ کشور وزارت بازرگانی از وزارت صنایع جداست و در ۵۰ کشور این دو وزارتخانه با یکدیگر ادغام شده‌اند، اما واقعیت کشور این را نشان می‌دهد که یک وزیر نمی‌تواند ۶۶ واحد و ۳۵ دستگاه ملی در کنار ۳۱ واحد استانی را اداره کند.

این نماینده ادوار مجلس به استیضاح وزرای پیشین صمت در مجلس اشاره کرد و گفت: این وزرا به صورت غیرتخصصی گرفتار بازار شدند و از تولید و معدن و صنعت جا ماندند.

دهقان با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان مخالف از وزارت بازرگانی به عنوان وزارت واردات یاد کردند، گفت: در شرایطی که کشورمان تحریم است، به بزرگترین دیپلماسی تجاری در دنیا نیاز داریم و بنابراین تجارت یک حوزه تخصصی است.

معاون حقوقی رییس جمهور ادامه داد: باید وزیر بازرگانی امکان دیپلماسی تجاری اقتصادی را فراهم کند که اکنون چنین چیزی فراهم نیست لذا دولت گذشته به لحاظ کارشناسی به این نتیجه رسید که هدف مدنظر برای ادغام محقق نشد و خواستار تفکیک شد؛ در ۱۲ سال گذشته حوزه‌های تولید، صنعت، معدن و تجارت به خوبی پیش نرفته است.

دهقان بر این نکته تاکید کرد که رونق تولید با رونق صادرات محقق می‌شود و صادرات جز با دیپلماسی تجاری پیش نمی‌رود.

امکان تفکیک بازرگانی داخلی از تجارت خارجی وجود ندارد

معاون رییس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پیشنهاد اصلاح کل لایحه تأسیس وزارت بازرگانی مبنی بر تبدیل وزارت بازرگانی به صرفاً بازرگانی داخلی که علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس آن را پیشنهاد داد، اظهار داشت: به هیچ عنوان امکان تفکیک بازرگانی داخلی از تجارت خارجی نیست.

دهقان افزود: رأی به این پیشنهاد به این معنی است که وزیر بازرگانی وقتی به مجلس می‌آید فقط درباره بازرگانی داخلی به نمایندگان توضیح بدهد و بگوید تجارت خارجی ارتباطی به من ندارد؛ مگر چنین چیزی می‌شود؟ مگر این کار شدنی است؟

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: هدف ما ایجاد دیپلماسی اقتصادی در دنیاست ما می‌خواهیم روابط بازرگانی کشور با دنیا را توسعه دهیم و تشکیل این وزارتخانه در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی و روابط تجاری دولت است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری اینکه تقاضای تشکیل وزارت بازرگانی در دولت گذشته نیز مطرح شده بود و این دولت نیز آن را مطرح کرده و خواست رییس جمهور نیز تشکیل این وزارتخانه است، گفت: راهی جز رفتن به سمت کار تخصصی تجاری برای رونق اقتصادی و تولید وجود ندارد.

دهقان در پایان با بیان اینکه تعامل مجلس با دولت بخصوص در سال پایانی عمر مجلس یازدهم موثر است، گفت: دولت لایحه‌ای مطابق با تامین نظر مجلس ارائه کرد و ما مصوبه کمیسیون اجتماعی را تایید می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده