تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۹۲۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عضو کمیسیون صنایع مجلس: صنایع معدنی ایران از نگاه‌های سنتی رنج می‌برند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وجود نرخ سودآوری ۳۰۰ درصدی صنعت استخراج مس در کشور متأسفانه برخی از مدیران ما این سودآوری را فراموش کرده و به دنبال فرآوری معادن سنگی کم‌ارزش هستند.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه آینده با صنایع مرتبط با انرژی برق و الکتریسیته است، اظهار داشت: کشور ما از نظر داران بودن ذخایر مس در دنیا رتبه هفتم را در اختیار دارد و با وجود اتفاقات بزرگی که در استحصالی مانند معادنی ما مس سرچشمه و همچنین مس طارم افتاده، اما در این حوزه همچنان حمایت‌های دولتی اندک است.

وی با بیان اینکه استحصال و فرآوری هر تن مس ۳۰۰ درصد سود دارد، گفت: در حال حاضر استخراج و فرآوری هر تن مس در کشور ما حدود ۸۷ میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که در بازار هر تن مس را حدود ۳۵۰ میلیون تومان خریداری می‌کنند؛ بنابراین با فرآوری هر تن مس ۴ برابر سود حاصل می‌شود که به همین خاطر باید توسعه صنعت مس باید در اولویت وزارت صمت قرار بگیرد.

سیاهکلی اضافه کرد:، اما با وجود نرخ سودآوری ۳۰۰ درصدی صنعت استخراج مس در کشور متأسفانه برخی از مدیران ما این سودآوری را فراموش کرده و به دنبال فرآوری معادن سنگی کم‌ارزش هستند.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مصرف نفت در جهان تا ۳۰ سال آینده به یک‌سوم میزان مصرف نفت امروز خواهد رسید، در حالی که مصرف برق حدود ۲.۵ برابر خواهد شد؛ بنابراین عقل حکم می‌کند که به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع مرتبط با برق برویم و یکی از ملزومات مهم تولید انرژی الکتریکی و برق هم مس است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در بخش دیگری از این گفتگو با ذکر اینکه صنایع معدنی ما از نگاه‌های سنتی رنج می‌برند، گفت: برخی از مسئولان ما هنوز به دنبال تقویت معادن کم‌ارزش سنگ‌های ساختمانی هستند، در حالی که عمده ظرفیت معادن فلزی ما مغفول واقع شده و سودآوری ما از صنایع فلزی با آمار‌های جهانی قابل قیاس نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده