تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۹۲۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس مطرح کرد:

سهم ناچیز همدان در بازگشت حقوق دولتی معادن

‌می‌متالز - نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کسی مخالف معدن نیست، گفت: معدن کاری باعث تخریب روستا‌ها می‌شود که باید بازگشت حقوق دولتی در این حوزه هزینه شود.

به گزارش می‌متالز، فتح‌الله توسلی شنبه ۱۴ آبان‌ماه در دیدار فعالان اقتصادی استان همدان با وزیر صنعت، معدن و تجارت که در استانداری همدان برگزار شد، با تأکید بر اینکه بازگشت ۱۵ درصد و یک درصد حقوق دولتی معادن باید در محل معادن هزینه شود، اظهار کرد: از ۱۹ هزار میلیارد تومان باید ۱۷ درصد به استان‌ها داده شود در حالیکه سهم همدان بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه بازگشت ۱۵ درصد و یک درصد حقوق دولتی ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: سهم همدان از تبصره ۶ قانون معدن در زمینه بازگشت ۱۵ درصد و یک درصد حقوق دولتی در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت بالایی در صنایع تبدیلی دارد، افزود: اقلیم همدان کشاورزی است، اما به علت تغییر اقلیم و خشکسالی محیط جدیدی ایجاد شده که این شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و باید فکری برای صنایع تبدیلی شود.

توسلی با اشاره به اینکه همدان در تولید انگور، سیب زمینی، سیر و گندم ظرفیت بی نظیری دارد، خاطرنشان کرد: در استان انگور تولید بالایی دارد، اما صنایع تبدیلی نداریم.

وی با تأکید بر ایجاد ناحیه صنعتی نساجی در کبودراهنگ، اظهار کرد: در بخش پوشاک شهرستان بهار و کبودراهنگ چندین هزار خیاط و چند صد کارگاه خیاطی دارد که به دنبال این هستیم ناحیه صنعتی نساجی در کبودراهنگ ایجاد شود.

توسلی با اشاره به اینکه گاز صنایع و بازگشت ارز نیز از مشکلات صنعت استان است، بیان کرد: توزیع متوازن امکانات صنعتی در حوزه صنعت و معدن پیاده شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی بر تکمیل زنجیره تولید تأکید کرد و ادامه داد: استان همدان بهترین معدن آهن را دارد، اما زنجیره آن تکمیل نشده است.

وی با تأکید بر اینکه کسی مخالف معدن نیست، گفت: معدن کاری باعث تخریب روستا‌ها می‌شود که باید بازگشت حقوق دولتی در این حوزه هزینه شود.

توسلی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها مطرح کرد: عملکرد بانک‌ها حقیقتاً در بخش تسهیلات تکلیفی و اشتغال و سرمایه گذاری قابل قبول نیست و باید بر عملکرد بانک‌ها نظارت شود.

۳۱۰ معدن با پروانه بهره‌برداری دارای زمان شامل ۲۰۰ معدن دارای فعالیت معدنی و ۱۱۰ معدن غیرفعال در استان همدان وجود دارد. از ۳۲ نوع ماده معدنی موجود در استان ۲۹ ماده معدنی استخراج می‌شود که بیشتر معادن شامل معادن سنگ آهن، دولومیت، سیلیس و سنگ‌های تزئینی و آهکی است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده