تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۲۷۹۳۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار زنجان تاکید کرد:

ضرورت توجه به مسائل کاربردی و کلان استان زنجان

‌می‌متالز - استاندار زنجان گفت: در زنجان مسائل مهم و کلان وجود دارد که باید موارد را اولویت‌بندی کنیم و یکی از مسائل حائز اهمیت توسعه معادن است.

به گزارش می‌متالز، محسن افشارچی ظهر امروز (۳ آبان‌ماه) در کارگروه آپفن، با اشاره به محور‌های مطرح شده در این کارگروه، اظهار کرد: این پروژه‌ها در عین حال که قابل توجه است، اما به عنوان یه پروژه کلان، دردی از منطقه دوا نمی‌کند. من درد‌های بسیار بزرگی را احساس می‌کنم که اگر همت کنیم قابل حل خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده برای انجام تحقیقات و پروژه‌ها به صورت طرح‌های دانشجویی و اخذ حقوق تحت عنوان کاردانشجویی به دانشجو و استاد، ادامه داد: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مصوب این کارگروه باید هدفمند خرج شود و اینکه یک مجموعه بتواند صفر تا صد کار را باکیفیت انجام دهد، بهتر است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با تاکید بر اینکه باید بدانیم در سطح کلان چه درد‌هایی داریم، اضافه کرد: در استان طبق آمار یک میلیارد مترمکعب مصرف آب زیرزمینی بوده و برآورد شده است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داشتیم؛ این همان مسئله اولویت‌دار و کلانی است که باید بدان توجه کنیم. همه مسوولان امر نیز باید بدانند که هدررفت آب معضلی است که ملزم به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

این مسوول با بیان اینکه یکی راه‌حل‌های پیشنهادی برای جلوگیری از هدررفت آب، تخصیص آن به صورت قراردادی به کشاورزان است، بیان کرد: ابزار سنجش آب‌های زیرزمینی وجود دارد و باید تلاش شود با استفاده از همه توان مانع هدرفت آب شد. اگر ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب در استان صرفه‌جویی داشته باشیم، آورده آب‌مان برابر مصرف‌مان خواهد شد.

افشارچی، گذر از کشاورزی سنتی به مدرن را از اولویت‌ها برای کاهش مصرف آب دانست و گفت: در این راستا توجه به توسعه کشاورزی در گلخانه‌ها حائز اهمیت است و باید به درک عمیق در این بخش برسیم. در هیدج، سرمایه‌گذار در وسعت بالا در این حوزه وارد شده است و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در ادامه با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب استان در حوزه معدن، نگاه ویژه به این بخش را خواستار شد و گفت: معادن مس زنجان بیشتر از استان کرمان است. اینکه مسائل زیست‌محیطی و قوانین معدن را بدانیم و عملی کنیم، لازم است، اما اینکه توجهی به این آورده نداشته باشیم درست نیست؛ از این رو لازم است یک تصویر جامع از معادن استان به دست آوریم. البته در این بخش نیازمند زنجیره تولید مستمر هستیم.

استاندار زنجان با تاکید بر استقرار واحد‌های مورد نیاز یک کالا در کنار هم، ادامه داد: باید بدانیم در استان چه زنجیره‌های تولیدی می‌توانیم داشته باشیم و اینکه این موضوع را به لحاظ اقتصادی برآورد دقیقی کنیم، بسیار مهم است و در برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند کمک‌حال مسوولان باشد. بسیار مهم است که زنجیره ارزش را بدانیم؛ اینکه تولید در چه زمینه‌ای با توجه به پتاسیل استانی مناسب است، باعث رونق شده و تکمیل کننده سایر نیاز‌های استان می‌شود.

افشارچی همچنین به ضرورت گسترش اقتصاد دیجیتال در استان اشاره کرد و افزود: عملیاتی شدن این مسائل زمان زیادی نمی‌خواهد، چون زمینه برای آن‌ها فراهم است. باید بدانیم در زمینه اقتصاد دیجیتال چه کار باید کرد و جذب سرمایه‌گذار برای کجا داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز گفت: اولویت‌های پژوهشی استان بر اساس اهداف دولت است.

خلیل قاسملو با اشاره به فرآیند داوری و ارزیابی مسائل مشکلات و مسائل در برش استانی، اظهار کرد: بر اساس سند آمایش ملی - استانی و اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان، بررسی موانع را در قالب پژوهش‌هایی در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در اولویت‌های پژوهشی و فناوری و نیز تعیین نمایندگان استانی، همچنین ثبت این مسائل در سامانه مشخص، افزود: در سه مرحله این اولویت‌ها در قالب ۷ محور بررسی و مصوب شده است.

قاسم‌لو به اهمیت نگاه علمی و پژوهشی به مشکلات برای کاهش احتمال خطا به چند کلیدواژه از اهداف دولت اشاره و خاطرنشان کرد: ما از داخل این کلید واژه‌ها به این ۷ محور رسیدیم که در برش استانی این مسائل را بررسی کنیم.

شناسایی نیاز‌های نسل Z در استان زنجان به منظور هدف‌گذاری و رفع مشکلات فرارو، توسعه تولید محصولات کشاورزی سالم دارای حد مجاز آلاینده‌های کشاورزی، بررسی و آسیب‌شناسی تسهیلات تکلیفی و تبصره‌های بانک‌ها در استان زنجان، مدیریت تهدیدات زیست‌محیطی رودخانه زنجانرود، طراحی و اجرای مدل استانی پیش‌بینی گرد و غبار، پایش آسیب‌پذیری بافت فرسوده شهر زنجان از منظر پدافند غیرعامل و ارائه راهکار‌های اجرایی در رفع آن، مطالعه علل عارضه تاخیر رشد در تاکستان‌های استان زنجان و نیز ارائه راه‌های مدیریتی آن جزو اولویت‌های پژوهشی و فناوری دستگاه‌های‌اجرایی استان زنجان در سال‌جاری عنوان شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده