تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۷۹۴۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل بازار؛

میلگرد صادراتی ترکیه در سراشیبی سقوط نرخ قرار گرفت

‌می‌متالز - کاهش بهای میلگرد صادراتی ترکیه همچنان ادامه دارد که این موضوع موجب تضعیف بهای قراضه وارداتی به این کشور شده است. در حالی قراضه تحت فشار کاهش حاشیه سود فولادسازان ترکیه ارزان می‌شود که سنگ‌آهن ظرف روز‌های پایانی هفته به مسیر رشد نرخ بازگشت و تا روز جمعه چهارم نوامبر تا مرز ۹۰دلاری شدن نیز پیش رفت.

به گزارش می‌متالز، سنگ‌آهن دریایی آسیا روز پایانی هفته را در مرز ۹۰دلاری شدن به پایان رساند، این در حالی بود که این محصول در روز ابتدایی هفته به کانال قیمتی ۷۰دلاری سقوط کرد. بهبود قیمتی در بازار محصولات فولادی چین ظرف یک‌هفته اخیر باعث شد تا سنگ‌آهن از کف قیمتی سه‌سال اخیر خود که روز دوشنبه ۳۱اکتبر به ثبت رسیده بود فاصله گیرد و تا روز جمعه چهارم نوامبر تا ۸۸دلار به ازای هر تن افزایش نرخ داشته باشد. بلومبرگ‌نیوز روز جمعه چهارم نوامبر به نقل از یک‌منبع آگاه از تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین خبر داد. این احتمال اگرچه از سوی مقامات دولتی چین تایید نشد، اما باعث شد بر نرخ کالا‌های پایه در بازار‌های جهانی افزوده شود و از بهبود قیمتی در بازار سنگ‌آهن نیز حمایت کرد.

ظرف روز‌های پایانی هفته، به‌خصوص روز جمعه بر نرخ سنگ‌آهن افزوده شد؛ اما برخی تجار این رشد نرخ را عمدتا شامل حال معاملات آتی دانسته و اعلام کردند بهبود قابل ملاحظه قیمتی در بازار سنگ‌آهن فیزیکی تحویل بنادر چین حاصل نشده است؛ چرا که همچنان فولادسازان این کشور با انباشت محصول و زیان در تولید مواجه هستند و بعید به نظر می‌رسد که رشد محدود قیمتی در بازار محصولات فولادی بتواند به افزایش قابل ملاحظه قیمتی در بازار آن‌ها منجر شود.


راند کاهش نرخ زغال به پایان نزدیک می‌شود

راند کاهش قیمت در بازار زغال‌سنگ آسیا طی روز جمعه چهارم نوامبر به پایان رسید. پلتس، بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا را در روز جمعه چهارم نوامبر با رشد روزانه ۷۵/ ۴دلاری برابر ۳۲۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش عرضه زغال‌سنگ به‌خصوص در محموله‌های با عیار متوسط مهم‌ترین دلیل رشد قیمتی در بازار زغال فوب استرالیا بود، با این حال بسیاری از فولادسازان بر این باورند که بهای فولاد قادر به حمایت از نرخ زغال‌سنگ کک‌شو نبوده و به این ترتیب بعید است که قیمت زغال‌کک‌شو فوب استرالیا در کانال ۳۲۰دلاری تثبیت شود. ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیا تحویل بنادر چین کاهش ۴دلاری داشت و در روز جمعه چهارم نوامبر تا کف کانال قیمتی ۳۰۰دلار به‌ازای هر تن عقب نشست. کاهش فولادسازی در چین به دلیل افت حاشیه سود ادامه‌دار است و این موضوع با کاهش تقاضا برای زغال کک‌شو موجب افت بهای این محصول شده است.

مقاومت فولادسازان ترکیه، قراضه را ارزان کرد

مقاومت فولادسازان ترکیه در مقابل خرید قراضه با نرخی بالاتر از قیمت پیشنهادی آن‌ها باعث شد تا بهای این محصول تا روز جمعه چهارم نوامبر تا نرخ ۳۵۰دلار به‌ازای هر تن عقب‌نشینی داشته باشد. به این ترتیب این محصول ظرف بازه زمانی یک‌هفته‌ای افت نرخ ۷دلاری را به ثبت رساند. پلتس به نقل از یک منبع آگاه از کاهش تمایل فولادسازان هندی برای خرید قراضه خبر داد. وی معتقد است از هیجان خرید قراضه میان فولادسازان هندی کاسته شده و این موضوع می‌تواند به سود فولادسازان ترکیه در خرید قراضه ارزان‌تر باشد. البته ظرف هفته‌های گذشته بسیاری از فولادسازان ترکیه از خرید قراضه اجتناب کرده‌اند و در شرایط کنونی برای استمرار تولید چاره‌ای جز خرید ندارند که این موضوع می‌تواند مانع کاهش قیمت بیشتر در این بازار باشد. پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه را روز چهارم نوامبر با کاهش ۵دلاری نسبت به‌روز قبل خود برابر ۶۴۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش مستمر بهای محصولات فولادی صادراتی ترکیه باعث می‌شود تا مانعی جدی در مقابل رشد بهای قراضه وجود داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده