تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۷۹۶۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هند ناگزیر به استفاده از انرژی کثیف

‌می‌متالز - مقامات هندی اعلام کردند با توجه به نبود ثبات در بازار گاز مایع و افزایش بیش از حد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، مجبور به استفاده از زغال سنگ برای تامین انرژی مورد نیاز کشورشان خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، هند که سومین مصرف کننده بزرگ سوخت فسیلی در جهان است و ۸۵ درصد نفت خام و ۵۴ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را وارد می‌کند، اعلام کرد قیمت‌های بالای جهانی سوخت ممکن است این کشور را به افزایش تولید زغال سنگ سوق دهد.

یک مقام آگاه هندی که نخواست نامش فاش شود، گفت: کشور‌های توسعه‌یافته باید تلاش‌های صادقانه و عادلانه‌ای را برای کنترل کردن قیمت‌های مصنوعی بالا برای تولید سوخت و انتقال انرژی، به‌ویژه از زغال سنگ به سوخت‌های پاک‌تر مانند گاز طبیعی انجام دهند، در غیر این صورت کشور‌هایی مانند هند راهی جز افزایش تولید زغال‌سنگ داخلی ندارند.

با وجود مشکلات و موانع بزرگ جهانی، هند سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان است که در حوزه انرژی نیاز‌های زیادی دارد. همین موضوع از طریق واردات انرژی با نرخ‌های بسیار بالا به دلیل فشار عرضه توسط کارتل تولیدکنندگان امکان پذیر نیست، از این رو هند مجبور خواهد شد بیشتر در ذخایر عظیم زغال سنگ خود حفاری کند و برنامه‌های انتقال انرژی خود را به تعویق بیاندازد.

برنامه انتقال انرژی دولت شامل افزایش سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی هند از ۶.۳ درصد در حال حاضر به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ است که بخش عمده آن باید از طریق واردات گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شود.

یکی از مقامات گفت: از آنجایی که تولید داخلی (گاز طبیعی) تقریباً راکد است و هزینه‌های نفت خام و گاز مایع به دلیل محدودیت‌های عرضه افزایش یافته است، هند چاره‌ای جز افزایش تولید زغال سنگ خود ندارد.

هند که سومین مصرف کننده بزرگ سوخت فسیلی در جهان است، ۸۵ درصد نفت خام و ۵۴ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را وارد می‌کند. تولید ناخالص داخلی گاز طبیعی هند در ماه سپتامبر ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۲۸۵۲ میلیون مترمکعب استاندارد به صورت سالانه رسید، در حالی که بر اساس داده‌های رسمی، تولید نفت خام تقریباً در ۲.۴ میلیون تن باقی ماند.

هزینه‌های واردات LNG هند در سال‌های ۲۰۲۱-۲۲ با ۷۰ درصد افزایش به ۱۳.۴ میلیارد دلار در مقایسه با ۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰-۲۱، حتی با کاهش حدود ۷ درصدی مقدار واردات، رسید.

گاز مایع در بازار نقدی حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی متریک بریتانیا (mmBtu) در مقایسه با حدود ۱۰ تا ۱۲ دلار قبل از جنگ اوکراین است.

پرالهاد جوشی وزیر معدن و زغال سنگ، گفت: دولت برای تقویت رشد اقتصادی هند بر تولید داخلی زغال سنگ متمرکز است.

یکی از مقامات این وزارتخانه گفت: تمرکز بر مشارکت بخش خصوصی در تولید زغال سنگ است تا اتکا به زغال سنگ وارداتی به حداقل برسد.

وی افزود: هند انتظار دارد امسال ۹۰۰ میلیون تن زغال سنگ محلی تولید کند.

بر اساس داده‌های وزارت زغال سنگ، تولید داخلی زغال سنگ در سال مالی جاری منتهی به اکتبر بیش از ۱۸ درصد به ۴۴۸.۱۷ میلیون تن رسید، تولید داخلی زغال سنگ در سال ۲۰۲۰-۲۱ حدود ۷۷۸ میلیون تن بود.

وزیر دارایی هند نیرمالا سیتارامان، در مراسم آغاز کار ۱۴۱ بخش معدنی برای حفاری زغال سنگ، گفت: اقتصادی مانند هند که رشد سریعی دارد، به سرمایه گذاری بیشتر در پروژه‌های تولید زغال سنگ و گازسازی نیاز دارد، زیرا قیمت انرژی به ویژه گاز در سطح جهان، در حال افزایش است.

او بر لزوم تبدیل گاز به زغال سنگ در زمانی که قیمت جهانی گاز در حال افزایش است و عدم اطمینان در مورد عرضه انرژی همچنان ادامه دارد، تاکید کرد.

کارشناسان گفتند: اختلالات زنجیره تامین به دلیل جنگ اوکراین و کاهش عرضه انرژی توسط سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن، از جمله روسیه (با هم به نام اوپک پلاس)، منجر به کمبود عمده محصولات واسطه‌ای مانند نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و... شده است.

یک شرکت مشاوره‌ای اقتصادی اعلام کرده است: کمیابی و افزایش قیمت انرژی در نتیجه یکی از عوامل کلیدی مسوول رکود/کاهش اقتصادی مداوم در بسیاری از اقتصاد‌ها است.

به گفته این شرکت، در حالی که سایر اقتصاد‌ها درگیر یک رکود قریب الوقوع هستند، هند برای تامین رشد اقتصادی خود به انرژی ارزان تری نیاز دارد، زیرا این کشور سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان است.

پیش بینی می‌شود رشد سه اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین، منطقه یورو و ایالات متحده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به شدت کاهش یابد، در حالی که رشد هند ۶.۸ درصد در سال مالی ۲۳ و ۶.۱ درصد در سال مالی ۲۴ پیش بینی می‌شود که بالاترین رشد در میان اقتصاد‌های بزرگ جهان است، پیش بینی می‌شود که هند این موقعیت را در دوره پیش بینی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ (سال مالی ۲۳ تا سال مالی ۲۸ برای هند) حفظ کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده