تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۷۹۴۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳ معیار مهم برای تعیین جهت بازار سهام

‌می‌متالز - جنگ در اروپا و تبعات آن باعث احتمال بروز بحران انرژی در قاره سبز را افزایش داده است. اروپا تلاش می‌کند تا از آثار بحران انرژی بکاهد، اما اقتصاد این قاره، از شرایط موجود متضرر خواهد شد. از سوی دیگر، هرچند این جنگ برای روسیه و اروپا مشکلات اقتصادی به بار آورد، اما آمریکا و چین در شرایط کنونی دچار مشکلات جدی نشده‌اند و می‌توانند جهانی دو قطبی را تشکیل دهند.

اروپا با بحران انرژی مواجه می‌شود؟

به گزارش می‌متالز، نوید سالک با اشاره به افزارش قیمت انرژی در اروپا گفت: جهان غرب تجربه بحران انرژی و جنگ‌های نظامی را داشته است. البته در تاریخ هم ثابت‌شده که راهکار‌های حل بحران انرژی، استفاده از انرژی‌های جایگزین مانند انرژی هسته‌ای یا خورشیدی است، پس اروپا در این زمینه بی‌تجربه نیست و راه‌حل‌های این موضوع را در زمان‌های گذشته نیز اجرا کرده است. حتی در زمان ارزانی انرژی با بستن مالیات تا حدودی وابستگی خود را نسبت به انرژی فسیلی از بین برده و سایر عرضه‌کنندگان را ترغیب به عرضه بیشتر کرده‌اند. در طرف تقاضا هم تلاش دارند با استفاده از انرژی‌های جایگزین وابستگی به این انرژی را کم کنند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: قطر صادرات قابل‌توجه گاز دارد و می‌تواند در صورت فقدان حضور روسیه این خلع را پر کند، ایران هم در صورت ایجاد شرایط سیاسی و رفع تحریم‌ها تا حدودی می‌تواند نیاز‌های اروپا را تأمین کند، دراین‌بین آمریکا نیز قادر است به اروپا برای تأمین انرژی کمک کند.

نفت و کامودیتی هم درگیر جنگ شده است

این کارشناس و فعال بورسی بیان کرد: هر نوع تنشی بر کامودیتی‌ها و به طور خاص نفت تأثیر مستقیم دارد حتی ممکن است، قیمت آن را افزایش دهد، حال باید دید روسیه‌ای که در مرحله حساس از جنگ با اوکراین قرار دارد چه اقدامی را انجام می‌دهد. اما در این بین سناریویی وجود دارد، اگر جنگ در اروپا گسترش یابد کامودیتی‌ها که مرتبط با مبحث انرژی هستند مانند نفت یا گاز که روسیه هم از بازیگران اصلی در آن است، بیشترین تأثیرات را از این سناریو خواهند پذیرفت.

۳ راهنما برای تعیین جهت بازار سهام

سالک در پایان گفت: تورم، نقدینگی و رشد اقتصادی از عواملی هستند که در بورس تأثیرگذاری مستقیم دارند، برای دنبال کردن روند بازار سرمایه باید این متغییر‌ها بررسی شوند. رشد اقتصادی تا این لحظه بدون برجام چندان چشم‌اندازی خوبی ندارد، رشد نقدینگی هم وجود دارد، اما تأثیر خود را به‌طور کامل بر بازار سهام نگذاشته است، بنابراین تأثیرات آن مشهود نیست.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده