تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۲۷۹۵۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفت‌گو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

طرح بیمه سهام، کف بازار را بسته است!

‌می‌متالز - حمید یاری گفت: بند یک بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، کف سهم‌ها را بسته و سهامداران می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند که اگر مثلا یک پرتفوی ۷۰ میلیون تومانی داشته و آن را بیمه کنند، سال آینده بازدهی حداقل ۲۰ درصدی نصیب آن‌ها خواهد شد؛ ضمن اینکه بازدهی این پرتفوی سقفی نداشته و در صورت رشد بازار سرمایه، می‌توانند متناسب با رشد قیمت سهام خود بازدهی کسب کنند. پیشنهاد بیمه سبد‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از طریق اوراق تبعی، در شرایط فعلی پیشنهاد بسیار خوبی است.

به گزارش می‌متالز، حمید یاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه بیان کرد: در سال‌های اخیر که روند بازار سرمایه شیب نزولی داشته، هر از چند گاهی مسوولان سازمان بورس بسته حمایتی ارائه کرده‌اند، بی‌آنکه به آثار اجرای بسته قبلی اشاره کنند. در مورد بسته‌های حمایت از بازار سرمایه بهتر است سازمان بورس قبل از انتشار این بسته‌ها، آثار بسته‌های قبلی و علت موفقیت یا شکست آن‌ها را بررسی و در رسانه‌های بورسی اطلاع رسانی کند تا انتشار رسمی بسته حمایتی جدید به لحاظ رسانه‌ای تأثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: محتوای ارائه شده در بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه بسیار جذاب است، اما سوال اینجاست که اولا آیا این بند‌ها قابلیت اجرا دارند یا خیر؟، و ثانیا آیا فعالان بازار چقدر باور دارند که این بند‌ها اجرایی می‌شوند؟ وقتی فعال بازار اثر بسته‌های قبلی را ملموس نداند آنگاه اثربخشی بسته هم از بین می‌رود.

یاری همچنین اضافه کرد که در کنار موارد اشاره شده در بسته ۱۰ بندی که بیشتر علاج کوتاه مدت است باید چاره بلند مدت داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت هدایت مردم به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار، گفت: نقدشوندگی بازار سرمایه بسیار بالا است که در کنار مزایای زیاد آن، گا‌ها مشکلاتی هم به همراه دارد. معتقدم شاید در شرایط فعلی پیشنهاداتی در راستای کاهش نقدشوندگی سهام کمک بیشتری به بازار سرمایه کند. شکی در ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار وجود ندارد، اما این بازار فروشندگان خرد زیادی دارد که به نظر می‌رسد بسیاری از فروشندگانی که پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومانی دارند و در بسته حمایت فوری از بازار سرمایه به آن‌ها اشاره شده، اطلاعات و دانش تخصصی در مورد بازار سرمایه نداشته و بنابراین بهتر آن است که شرایط برای بیمه کردن پرتفوی این اشخاص تسهیل شود. مثلاً گزینه‌ای در صفحه آنلاین کارگزاری‌ها و بخش معاملات آنلاین اضافه شود که سهامداران خرد حقیقی با انتخاب آن گزینه، فرآیند خرید اوراق تبعی و بیمه کردن پرتفوی‌شان را به راحتی انجام دهند. به هر حال بند ۱ بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه، کف سهم‌ها را بسته و سهامداران می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند که اگر مثلا یک پرتفوی ۷۰ میلیون تومانی داشته و آن را بیمه کنند، سال آینده بازدهی حداقل ۲۰ درصدی نصیب آن‌ها خواهد شد؛ ضمن اینکه بازدهی این پرتفوی سقفی نداشته و در صورت رشد بازار سرمایه، می‌توانند متناسب با رشد قیمت سهام خود بازدهی کسب کنند. پیشنهاد بیمه سبد‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از طریق اوراق تبعی، در شرایط فعلی پیشنهاد بسیار خوبی است.

یاری در مورد ارزندگی بازار اشاره کرد که فارغ از مشکلات و ابهامات کلانی که بر سر بازار سرمایه ما سایه افکنده و باید برطرف شود (همچون تحریم‌ها)، بازار سرمایه ارزنده است. مهمترین کاری که سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و کاهش عرضه‌ها می‌تواند انجام دهد، ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این ترغیب می‌تواند با ارائه عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سهامی و کاهش کارمزد‌های صندوق‌ها نسبت به خرید و فروش مستقیم ایجاد کرد. در بلند مدت وقتی افراد مشاهده کنند که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم نقدشوندگی بالاتری داشته و هم سود بیشتری را می‌توانسته نصیب آن‌ها کند بیشتر به این ابزار‌ها متمایل می‌شوند. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که بخشی از فروشندگان بازار، یا حقیقی‌ها پول لازم هستند یا حقوقی‌هایی هستند که به منظور تامین مالی و ارائه سود سهام و... مجبور به فروش شده‌اند و از آنجا که نقدشوندگی سهم‌های کوچک‌تر، پایین‌تر است، علیرغم علم به ارزندگی، چاره‌ای جز فروش سهم‌های بزرگ ندارند؛ که بهتر است در این زمینه نیز چاره جویی مناسبی صورت پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چالش دیگر بازار سرمایه ما تمرکز بر تصمیمات کوتاه مدت توسط متولیان بازار سرمایه است. تعدد قوانین و مقررات در بازار سرمایه موجب سردرگمی فعالان بازار سرمایه شده؛ ضمن اینکه با تعدد سهامداران، نظارت بر انجام معاملات روزانه نیز دشوار شده است. ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، شرایط را برای نظارت نیز تسهیل خواهد کرد، چرا که که نظارت بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها به مراتب آسان‌تر از نظارت بر عملکرد میلیون‌ها سهامدار خواهد بود. همچنین معتقدم اگر بسته‌ای برای حمایت از بازار سرمایه تهیه می‌شود، قبل از انتشار عمومی می‌بایست تمامی آیین‌نامه‌ها و الزامات لازم جهت اجرایی شدن بند‌ها تهیه و آماده‌سازی شود و بعد از زمینه‌سازی، بسته حمایتی منتشر شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده