تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۰۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مصباحی مقدم:

بیمه سهام کمک شایانی به سهامداران کرد

‌می‌متالز - رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش بازار سرمایه گفت: بحث قرارداد آتی، سند اسناد خزانه و توسعه تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مرابحه تعدیل شده و... از جمله مسائلی است که در دستور کار شورا قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین همایش بازار سرمایه بیان کرد: امیدواریم برگزاری این همایش سبب شود در سال‌های آینده شاهد رشد اقتصادی هر چه بیشتر در جامعه باشیم. توجه به سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد بسیار از اهمیت برخوردار است. سرمایه‌گذاران خرد طی سال‌های گذشته با ورودشان به بازار سهام دچار ضرر و زیان شده و آسیب دیدند. در حال حاضر بازار نوسان شدید ندارد، اما در زمان اوج شاخص بورس این افراد به شدت آسیب دیدند.

وی افزود: در این بازار باید کارشناسان مالی و کارگزاران بورسی وارد شوند. بحث بیمه سهامی که سال گذشته توسط شورای عالی بورس مصوب شد، کمک شایانی به سهامداران کرد، همچنین بحث معاملات انعکاسی نیز سال گدَشته در کمیته فقهی بررسی شد که امید می‌رود با همکاری سازمان بورس شاهد تحقق آن باشیم. خوشبختانه با حمایت شورای عالی بورس سرمایه تا ۱۰۰ میلیون تومان اشخاص حقیقی را بیمه شد. این مساله سبب شد تا افراد اطمینان خاطر پیدا کنند.

وی ادامه داد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی بسیار کم است و این مهم بیشتر مربوط به بانک‌ها می‌شود. باید به بازار سرمایه وزن بیشتری بدهیم. افرادی هم که کم تجربه هستند باید به صورت غیرمستقیم ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کنند.

مصباحی مقدم اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا پترو پالایش‌ها از طریق بازار سرمایه و صندوق پروژه‌ها تامین مالی شوند که این مهم نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاران است، مردم باید نسبت به بازدهی صندوق پروژه‌ها مطمئن شوند.

وی اضافه کرد: در گذشته اوراق استثنا و وکالت توسط شورای فقهی تایید شده، اما بهره گرفته نمی‌شود، بهتر است سازمان بورس از این اوراق نیز بهره گیرد.

مصباحی مقدم عنوان کرد: از سال ۱۳۸۶ کمیته فقهی در سازمان بورس تشکیل شد و تشکیل این کمیته منجر به تقویت ابزار‌ها و اسناد شد که در این خصوص می‌توان به اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد. سال گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق خزانه اسلامی تامین مالی صورت گرفته است.

وی گفت: بحث سوآپ گاز و نفت نیز جزو مسائلی بود که ما امسال در کمیته فقهی آن را مطرح و جمع‌بندی کردیم، یکی دیگر رسید برگ است که به اشخاصی که تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام دهند تحویل داده می‌شود.

مصباحی مقدم افزود: مساله اوراق اجاره سهام شرکت‌ها نیز یکی از مسائل مهمی است که در کمیته فقهی مطرح می‌شود، بعضی شرکت‌ها برای بار چهارم برای دریافت مجوز انتشار این اوراق اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: بحث گواهی تجدیدپذیر نیز یکی دیگر از مسائلی بود که امسال در کمیته فقهی مطرح شد، اما سهمشان از انرژی‌های تجدید پذیر اندک است که ما باید این را ارتقا دهیم. مساله اوراق مرابحه در قرار داد epc از جمله مواردی است که در کمیته فقهی مطرح شده و به نوعی طراحی کردیم که به صورت مرابحه مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس گفت: بحث قرارداد آتی، سند اسناد خزانه و توسعه تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مرابحه تعدیل شده و... از جمله مسائلی است که در دستور کار شورا قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده