تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۷۹۸۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

قصه ناتمام قیمت‌گذاری زنجیره فولاد در شورای آهن و فولاد

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: معاونت معدنی وزارت صمت به این دلیل با قیمت گذاری محصولات فولادی در شورای آهن و فولاد موافقت کرد تا به نوعی قیمت گذاری در زنجیره فولاد را از سر خودش باز کند، چون می‌دانست که باید به دیگر صنایع فولادی امتیاز بدهد، ولی تصمیم گرفت قیمت گذاری را به شورای آهن و فولاد واگذار کند تا تشکل‌های بخش خصوصی دعوا و مرافعه خود را در این شورا انجام دهند.

به گزارش می‌متالز، آنوش رحام با اشاره به اختلاف نظر اعضای شورای آهن و فولاد درباره تعیین قیمت پایه و ضرایب قیمتی محصولات فولادی، اظهارداشت: علیرغم اینکه قرار بود شورای آهن و فولاد درباره تعیین قیمت زنجیره فولاد تصمیم بگیرند، اما شنیده می‌شود که اختلاف نظر‌هایی درباره تعیین قیمت زنجیره فولاد در انجمن فولاد وجود دارد.

وی با انتقاد از بالابودن مارجین ۵۰ درصدی سود آهن اسفنجی در زنجیره فولاد گفت: در هیچ کجای دنیا، مارجین سود کالای خام بالا نیست و محصولات نهایی بیشترین مارجین سود را دارند، ولی در زنجیره فولاد ایران هر چقدر به انتهای زنجیره نزدیک می‌شویم مارجین سود کمتر و در ابتدای زنجیره و آهن اسفنجی مارجین سود بالاتر و تا ۵۰ درصد سود داردواین تناسب سود در زنجیره برقرار نیست.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با انتقاد از سیاستگذاری وزارت صمت تصریح کرد: سود عظیم ابتدای زنجیره فولاد تمام صنایع کشور را به این سمت سوق داده است و صنایع القایی فولادی به‌صورت قارچ وار در این بخش تکثیر و ایجاد شده‌اند که علت آن این است که تعیین مارجین صنایع فولاد خام که عمدتا دولتی هستند، کارامدی ندارد و بدون ان‌ها هم تصمیم نمی‌گیرند.

رحام اظهارداشت: واقعیت این است که تعارض غیرمنطقی بین معاونت معدنی با صنایع فولادی که بخش بزرگی از هدایت و سکانداری آن با ایمیدرو است، وجود دارد و همین امر موجب ملاحظه کاری در تعیین مارجین سود شده است.

وی گفت: من فکر می‌کنم معاونت معدنی وزارت صمت به این دلیل با قیمت گذاری محصولات فولادی در شورای آهن و فولاد موافقت کرد تا به نوعی قیمت گذاری در زنجیره فولاد را از سر خودش باز کند، چون می‌دانست که باید به دیگر صنایع فولادی امتیاز بدهد، ولی تصمیم گرفت قیمت‌گذاری را به شورای آهن وفولاد واگذار کند تا تشکل‌های بخش خصوصی دعوا و مرافعه خود را در این شورا انجام دهند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده