تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۲۷۹۸۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد:

نقش مهم صنعت فولاد در ارز آوری کشور

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خواستار برامه ریزی دقیق و مدون وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای اینکه صنعت تولید فولاد با کمترین کاهش تولید و حداقل تعطیلی به اهداف و چشم انداز خود برسد، شد.

درخواست فوری از وزارتخانه‌های صمت و نیرو

به گزارش می‌متالز، با بیان اینکه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر، نقش به‌سزایی در ارزآوری و اشتغالزایی دارد، خواستار توجه بیشتر دولت به این صنعت مهم شد.

وی همچنین بر لزوم برنامه ریزی دقیق و مدون وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای اینکه صنعت تولید فولاد با کمترین کاهش تولید و حداقل تعطیلی به اهداف و چشم انداز خود برسد، تاکید کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: صنایع بزرگ که درآمد بالایی دارند، باید ترغیب شوند که برق مورد نیاز خود را تولید کنند به طوری که از این طریق هم جلوی خسارات ناشی از قطعی برق به حوزه صنعت گرفته و هم از بار شبکه کاسته شود.

نخعی اظهار داشت: طرح مانع زدایی و حمایت از صنعت برق در کشور مصوب و به شورای نگهبان ارجاع شده است تا پس از رفع ایرادات، این طرح، به صورت قانون در کشور اجرا شود قطعا جهش تولید با بستر مناسب امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این قانون صراحتا بندی بر مبنای ترغیب خود صنایع و مشوق‌هایی در این خصوص در نظر گفته شده است. در این راستا، فولاد نیز به عنوان یک صنعت انرژی بر فراوان، می‌تواند از این ظرفیت و تسهیلاتی که در این قانون پیش بینی شده است (تسهیلات، فروش برق تولیدی در زمان‌های عدم نیاز به شبکه، فروش گاز به قیمت نیروگا) نهایت بهره را ببرند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در ادامه با بیان اینکه قرار نیست برای تامین انرژی داخل به وارد کننده گاز از روسیه و ترکمنستان تبدیل شویم، اظهار داشت: دولت به دنبال سوآپ گاز از مسکو است و معتقد است که از این طریق می‌تواند درآمد خوبی را نصیب کشور کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز کشور محدود است و به همین دلیل، ظرفیت مازاد چندانی برای صادرات به بازار کشور‌های همسایه نداریم، گفت: ما می‌توانیم بخشی از کسری را که در شمال و شمال شرق کشور وجود دارد، از طریق گاز ترکمنستان و روسیه تامین و در مقابل از جنوب کشور گاز مازاد خود را صادر کنیم.

قانون اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی سالهاست که روی زمین مانده و اجرایی نمی‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که مساله انرژی در کشور ما به صورت جزیره‌ای اداره شده و حاکمیت یکپارچه‌ای در اینباره نداریم. این در حالی است که به اندازه ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی ظرفیت مدیریت مصرف در حوزه گاز داریم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی توجهی دولت به مساله بهینه سازی انرژی در کشور، گفت: بخش زیادی از کسری که امروز ما در حوزه انرژی با آن مواجه هستیم، حاصل هدر رفت انرژی در کشور است.

وی با بیان اینکه قانون اصلاح و بهینه سازی مصرف انرژی سال‌هاست که روی زمین مانده و اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: مساله انرژی در کشور ما به صورت جزیره‌ای اداره می‌شود و حاکمیت یکپارچه‌ای در این باره نداریم، این در حالی است که ظرفیت بالایی را می‌توانیم از طریق مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ایجاد کرد. به عنوان مثال، گفته می‌شود که به اندازه ۲ تا ۳ فاز پارس جنوبی ظرفیت مدیریت مصرف در حوزه گاز داریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با یادآوری اینکه ما ذخایر بسیار خوب گازی در کشور داریم و دارای رتبه دوم در ذخایر گازی جهان هستیم، خاطرنشان کرد: به لحاظ جغرافیایی موقعیت ممتازی داریم. توضیح آنکه با توجه به تعدد همسایگانی ررا که نیاز مبرم به گاز ایران دارند، می‌توانیم نقش هاب انرژی را در منطقه ایفا کنیم، اما نه تنها نتوانسته‌ایم این نقش را داشته باشیم بلکه در تولید و مصرف داخل کشور نیز دچار بحران و چالش شده‌ایم تا جایی که در ماه‌های از سال تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز در روز داریم که اثر تخریبی این کسری مستقیما متوجه صنایع، فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کار‌ها می‌شود و کاملا تولید را با مشمل روبرو می‌کند.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده