تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۸۰۰۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵۵ درصد بودجه دولت از گمرک و مالیات تأمین می‌شود/ تعطیلی واحد‌های تولیدی، خط قرمز وصول مالیات است

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در حال حاضر مالیات و گمرک بالغ بر ۵۵ درصد بودجه دولت را تأمین می‌کنند و در این راستا مالیات از نفت پیشی گرفته است.

به گزارش می‌متالز، داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد تجهیز درآمد و منابع استان اصفهان اظهار داشت: دولت انتظار دارد سهم بیشتر بودجه از طریق مالیات تأمین شود، اما نیاز است رویکردمان این باشد که از حلقه‌های مالیاتی جدید وصول شود و در یک‌سال اخیر تمرکزمان بر شناخت فرار‌های مالیاتی مؤدیان موجود بوده است.

وی افزود: متوسط مالیات وصولی کشور در سال ۹۹، ۱۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده و امسال به ۴٠ هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد برای تمام کشور است و فارغ از اینکه در بودجه چه چیزی پیش‌بینی شده به ظرفیت‌های استانی توجه می‌کنیم و در عمل توزیع متناسب را انجام می‌دهیم.

منظور با تأکید بر اینکه در وصول مالیات میان استان‌ها تناسب وجود دارد و در هر حالت بر خلاف قانون نمی‌توانیم کمترین مالیاتی اخذ کنیم، عنوان کرد: خطر قرمزمان در مالیات تعطیلی واحد‌های تولیدی است، در این مدت گلایه‌مندی از مالیات برای وارد کردن فشار به حداقل رسیده و سیاست‌مان این است که مراعات کامل و به ویژه برای تولیدکنندگان را داشته باشیم و قرار نیست بدهی مالیات با کسب و کار آسیب وارد کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکزمان در سال گذشته وصول معوقات به ویژه برای شرکت‌های صوری بوده است، خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات اجرایی‌مان ناظر بر فرار مالیاتی و شناسایی دارایی‌های بدهکاران مالیاتی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مالیات و گمرک بالغ بر ۵۵ درصد بودجه دولت را تأمین می‌کنند و در این راستا مالیات از نفت پیشی گرفته است.

منظور با بیان اینکه در رویکرد مالیاتی‌مان جهت‌گیری این است که تا حد امکان مالیات الکترونیک را توسعه دهیم و در این راستا یکی از اقدامات از اول شهریور ابلاغ الکترونیکی است، گفت: هدف از چنین اقداماتی کمک به تسهیل امور مردم، ایجاد شفافیت، رویکرد سالم‌سازی نظام مالیاتی و جلوگیری از فساد است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه مالیات باید مستند بر اطلاعات باشد، خاطرنشان کرد: اولویت‌مان حقوق مؤدی است و در انتها درآمد دولت وجود دارد، قرار نیست با روش‌های نادرست برای دولت درآمد کسب کنیم و به دادستان‌ها اعلام کرده‌ایم در این دوره نباید کوچک‌ترین نارضایتی از سمت مردم برای مالیات‌ها وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده