تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۰۱۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

رشد جهانی قیمت کامودیتی‌ها سود ۷۰ درصد از شرکت‌های بورسی را افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - محمد خبری‌زاده گفت: با بازگشت خوش‌بینی‌ها به بازار‌های کالایی جهان، نفت رشد قیمتی ۳ درصدی داشت و کالا‌های مانند مس، روی و آلومینیوم نیز با افزایش نرخ بیش از ۵ درصدی همراه شدند. همین مساله بر بازار سرمایه ما اثرگذار خواهد بود، چراکه حدود ۷۰ درصد بازار ما به قیمت‌های جهانی متصل است و این رشد باعث افزایش ارزندگی بازار ما می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد خبری‌زاده، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک کارآفرین بیان کرد: از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه که آمار تورم کشور آمریکا اعلام و مشخص شد روند افزایشی تورم در آمریکا کندتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، این مورد سبب شد کمی خوش‌بینی‌ها به بازار‌های کالایی جهان بازگردد و نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های کالایی افزایش پیدا کند به شکلی که نفت رشد قیمتی ۳ درصدی داشت و کالا‌های مانند مس، روی و آلومینیوم نیز با افزایش نرخ بیش از ۵ درصدی همراه شدند. به طور مثال روی به نزدیک ۳ هزار و ۵۰ دلار رسید که در یک ماه اخیر بالاترین نرخ بوده است.

او می‌گوید: در کنار این مساله کاهش محدویت‌های کرونایی در چین نیز باعث شد اقبال به بازار کامودیتی‌ها بیشتر شود چرا که چین بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی در دنیا است و با کاهش محدویت‌ها قطعا مصرف‌ها بیشتر خواهد شد. در کل همه این موارد سبب شد بازار‌های جهانی شاهد دو روز پیاپی سبز باشند.

خبری‌زاده افزود: همین مساله بر بازار سرمایه ما اثرگذار خواهد بود. حدود ۷۰ درصد بازار ما به قیمت‌های جهانی متصل است و می‌توان گفت با توجه به این که بازار سرمایه در نقاط خوب و ارزنده‌ای قرار دارد رویدادی مثبت و امیدوار کننده تلقی می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده