تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۷۶۲۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در کف هفت ماهه

‌می‌متالز - شاخص کل سهام امروز نه تنها در معرض سقوط از ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد قرار گرفت حتی بیشترین میزان خروج پول نسبت به ارزش دادوستد‌ها را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرد.

به گزارش می‌متالز، معاملات امروز بورس تهران در حالی پایان یافت که شاخص کل سهام با افت ۰.۸۸ درصدی تا محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای حالا به کمترین سطح از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ نزول کرده است و تنها ۰.۴ درصد تا از دست رفتن ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد باقی مانده است. این نماگر از نقطه شروع سال ۴.۵۵ درصد و از اوج تجربه شده در سال جاری (شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)، ۱۸.۷۴ درصد پایین‌تر نشسته است. به عبارتی در این بازه ۹۳ روزه (روز کاری)، زیان مرکب روزانه بورس به ۰.۲ درصد رسیده است.

بورس در کف هفت ماهه

دادوستد‌های بورس یکشنبه، اما با خروج بیش از ۶۳۰ میلیارد تومانی سرمایه‌های حقیقی پایان یافت که نسبت به ارزش معاملات ۲۳۰۸ میلیارد تومانی سهام از خروج ۲۷ درصدی حکایت می‌کرد. این میزان خروج پول از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته تجربه نشده بود. همچنین در بازار امروز شاهد خروج ۳۱۸ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از نماد‌هایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج ۳۱۹ میلیارد تومان از نماد‌های با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده‌ایم.

بورس در کف هفت ماهه

نزول بورس تا کی؟

آخرین گزارش هفتگی گروه مالی کیان نشان می‌دهد در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار به ۵.۱ واحد رسیده که برای سهام بزرگ ۵ و برای سهام کوچک ۵.۴ واحد است.P/E گذشته‌نگر نیز در حال حاضر به کمتر از ۶ واحد افت کرده که از بهمن ۹۴ بی‌سابقه است.

در این میان کارشناسان با این استدلال که به دلیل انتشار گزارش‌های فصلی تابستان و رشد سودآوردی شرکت‌ها با فرض عدم افت قیمت سهام، این نسبت بیشتر کاهش خواهد یافت از ارزندگی بنیادی قیمت‌ها سخن می‌گویند. بر اساس گزارش گوره مالی کیان، گزارش‌های ماهانه شهریورماه، با افزایش همگام تولید و فروش و همینطور ثبات در قیمت‌ها همراه بود.

پس از دو ماه کاهش تولید و فروش، گزارش‌های شهریور، افزایش چشمگیر و عمده در صنایع را نمایش داد. بیشتر صنایع داخلی، به ویژه زنجیره تولید خودرو افزایش تولید داشتند. همچنین افزایش قیمت سکتور‌های با فروش داخلی، کاهش قیمت کامودیتی‌ها را خنثی کرد تا شاهد افزایش میانگین قیمت‌ها نباشیم.

به طور کلی شاخص تولید محصولات صنعتی کیان در شهریورماه با رشد ۱۵ درصدی همراه و به ۱۱۲ رسید. با این حال به نظر می‌رسد تا زمانی که خیال سرمایه‌گذاران از ریسک‌های سیستماتیک و ابهامات موجود سیاسی و اقتصادی راحت نشود، قصد ندارند حتی در این سطوح قیمتی نیز خریدار سهام باشند. شرایطی که سبب شده تا هم ارزش معاملات سهام در سطوح پایینی قرار داشته باشد و هم نقطه پایانی برای نزول قیمت‌ها دیده نمی‌شود.

بورس در کف هفت ماهه

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده