تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۷۶۱۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بورس فردا ۱۷ مهر ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بازار سهام در دادوستد‌های روز شنبه پس از یک هفته تماما منفی، با رشد نماگر‌ها همراه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز توانست برخلاف معاملات هفته گذشته، روندی صعودی به خود بگیرد و بازدهی مثبتی را به سهامداران ارائه دهد. اگرچه از نیمه معاملات شاهد کاهش قدرت تقاضا و عقب‌گرد حدودی شاخص‌ها بودیم، اما در نهایت در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس طی معاملات امروز ۰.۲۲ درصد افزایش یافت و شاخص هم‌وزن نیز که به واسطه برخی صنایع و سهام شرایط بهتری را دنبال می‌کرد، ۰.۳۴ درصد به ارتفاع خود افزود. ارزش معاملات نیز به سختی خود را به بالای کانال ۲ هزار میلیارد تومان رساند و عدد ۲۱۱۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. با وجود ثبت بازدهی مثبت در بازار، اما خروج پول ادامه داشت و امروز نیز شاهد خروج ۷۶ میلیارد تومان سرمایه کد‌های حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

همانطور که در گزارش پیش بینی بورس امروز نیز اشاره شده بود، انتظار می‌رفت که به دلیل برخی موارد همچون احتمال برگشت قیمت نفت به نزدیکی ۱۰۰ دلار، حمایت تکنیکالی مناسب و سخنان ضد و نقیض در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، شاهد بهبود معاملات نسبت به روز‌های اخیر باشیم، اما این برگشت نیازمند تداوم شرایط موجود است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

جلسه حمایتی بورس تهران

امروز جلسه‌ای مابین عشقی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ کشور که طبق گفته‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار سرمایه را شامل می‌شوند، برای حمایت از بورس تهران و ارائه راهکار برای برون رفت آن از دوران رکودی برگزار شد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت خبر‌هایی که درباره تصمیمات گرفته شده در این جلسه منتشر خواهد شد، بر روند بازار فردا نیز تاثیرگذار باشد.

اگرچه در گذشته و طی بیش از دو سال تاکنون بار‌ها شاهد برگزاری این جلسات بوده‌ایم و به جز تاثیرات مقطعی، عایدی خاصی را نصیب سهامداران بورس نکرده است، اما می‌توان این حرکت را به نوعی قدمی رو به جلو برای بهبود شرایط بازار و کمک به بلوغ و کارایی بازار قلمداد کرد. درگیر شدن مدیران عامل شرکت‌های بزرگ با بازار سرمایه می‌تواند به برطرف شدن بسیاری از مشکلات حاکمیتی و ساختاری بورس تهران کمک کند.

امید بورسی‌ها به نفت

روز گذشته آمار بیکاری کشور آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد و این نرخ برخلاف انتظارات که عدد ۳.۷ درصد (برابر با عددی که ماه قبلی یعنی آگوست به ثبت رسیده بود) را نشانه گرفته بودند، با کاهش ۰.۲ درصدی مواجه شد و عدد ۳.۵ درصد را به ثبت رساند تا بار دیگر تاییدی باشد بر داغ بودن بازار کار در این کشور.

همین موضوع تا حد زیادی برای بازار‌های جهانی اهمیت داشت و این شرایط مناسب در بازار کار می‌تواند به فدرال رزرو این اجازه را دهد که با خیالی آسوده‌تر نسبت به رکود و بیکاری به افزایش‌های نرخ بهره خود در نشست‌های بعدی بپردازد.

همین موضوع باعث شد تا بازار‌های جهانی سهامی و کالایی با فشار فروش بالایی روبرو شوند به طوری که مس با کاهش ۱.۵ درصدی به ۷۴۵۰ دلار بر هر تن رسید، طلا بار دیگر کف ۱۷۰۰ دلاری در هر اونس را از دست داد و روی نیز به زیر ۳۰۰۰ دلار بر هر تن رسید.

در سمت مقابل، اما نفت شرایط متفاوتی را دنبال کرد. طلای سیاه که کاملا تحت تاثیر جلسه روز چهارشنبه اوپک پلاس و تصمیم برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز قرار داشت، نزدیک به ۵ درصد رشد کرد و با ثبت عدد ۹۸.۵ دلار به ازای هر بشکه، خود را به قیمت ۱۰۰ دلار بسیار نزدیک کرد.

همین موضوع نیز به خود می‌تواند سیگنالی برای احتمال افزایش تورم در کشور‌هایی مانند آمریکا و قاره اروپا باشد اگرچه بلومبرگ اعتقاد دارد تاثیر چندانی نخواهد داشت. به هر حال افزایش قیمت نفت پس از مدت‌ها باعث برگشت تقاضا به گروه پالایشی و نماد‌های این صنعت شد تا شاهد بازدهی مثبتی برای آن‌ها باشیم.

از آنجا که بازار‌های جهانی تا روز دوشنبه تعطیل هستند و فعلا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ همچون گلدمن ساکس و مورگان استنلی چشم‌انداز نفت ۱۰۰ دلاری را متصور هستند، به نظر می‌رسد که این گروه بعد از ریزش‌هایی که اخیرا تجربه کردند، تا مدتی مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرند.

به حمایت تکنیکالی بورس امیدوار باشیم؟

همانطور که از قبل اشاره شده بود، محدوده ۱.۳۱ تا ۱.۲۹ میلیون واحد از منظر تکینکالی، از اهمیت بالایی برای شاخص کل بورس برخوردار بود و کندل‌ها امروز توانستند بدون عبور از آن تغییر جهت داده و به سمت بالا حرکت کنند. اما ثبات و پایداری این برگشت نیازمند شرط‌هایی است که باید در روز‌های آینده تایید شوند.

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، اندیکاتور‌ها فعلا در وضعیت مساعدی قرار ندارند. برای مثال اندیکاتور RSI همچنان در زیر محدوده ۳۰ واحد نوسان می‌کند و یکی از الزامات تداوم روند صعودی، برگشت این اندیکاتور به بالای مرز ۳۰ است تا شاهد خروج بازار از فاز اشباع فروش باشیم.

در سمت دیگر اندیکاتور ایچی‌موکو نیز شرایط نامناسبی را دنبال می‌کند و تمامی اجزای آن در گارد نزولی قرار دارند. از منظر این اندیکاتور نیز در ابتدا نیاز است که خط کیجنسن افقی شود و خط کیجنسن با رفتن به زیر کندل‌ها، آن‌ها را به سمت بالا همراهی کند؛ بنابراین نیاز است که در روز‌های آینده شرایط خوبی در بازار رقم بخورد تا شاهد تداوم روند صعودی باشیم، اما به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق با چالش‌هایی همراه باشد و فعلا تا دستیابی به قدرت کافی به زمان لازم است.

پیش بینی بورس فردا ۱۷ مهر ۱۴۰۱

روند‌های روزانه چه می‌گویند؟

همانطور که در روند روزانه شاخص کل بورس پیداست، از نیمه معاملات امروز به مرور شاهد عقب‌گرد نماگر اصلی بازار به واسطه افزایش عرضه‌ها و تقابل آن با تقاضا هستیم به طوری که شاخص را از سقف روزانه خود فاصله داده است. در نمودار وضعیت تعداد نماد‌های صف خرید و فروش نیز به خوبی پیداست که رقابت جذابی بین خریداران و فروشندگان شکل گرفته و در هردو سمت عرضه و تقاضا قدرت تا انتهای بازار ادامه داشته است.

پیش بینی بورس فردا

از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا روندی متعادل را دنبال خواهد کرد که به واسطه موارد ذکر شده در بالا می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

پیش بینی بورس فردا ۱۷ مهر ۱۴۰۱

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده