تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۸۰۳۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کشتی‌های خالی از سنگ آهن برای نجات از رکود چین به بازار زغال سنگ روی می‌آورند

‌می‌متالز - کشتی‌های باری که با تقاضای ضعیف سنگ‌ آهن چین دچار مشکل شده اند، جایگزین پرسودتری پیدا کرده اند، زیرا بحران جهانی انرژی تقاضای زغال سنگ را بالا برده است.

به گزارش می‌متالز، داد و ستد سنگ آهن شرکت‌های معدنی و تجار سنگ آهن که دومین کالای پرمعامله دریایی دنیاست کاهش یافته و آن‌ها کشتی‌های فله‌بر خود را دوباره به زغال سنگ اختصاص می‌دهند تا درآمد خود را افزایش دهند. حال کشتی‌های بیشتری سوخت را از روسیه به چین و از استرالیا به اروپا می‌برند.

این تغییر در حالی اتفاق افتاده که یک بحران عمیق در بازار مسکن چین امید‌ها برای بهبود تقاضای سنگ آهن را از بین برده است. در واقع پس از تهاجم مسکو به اوکراین که کشور‌ها را مجبور به جایگزینی گاز روسیه کرد، بازار زغال سنگ دوباره احیا شده است.

کشتی‌های فله معمولا به دنبال قرارداد‌های بلندمدت پایدار برای یک کالا هستند و به آن پایبند می‌مانند، اما زمانی که سود در جا‌های دیگر جذاب‌تر باشد، کشتی‌ها می‌توانند موقتا به تحویل انواع دیگر محموله‌ها روی آورند.

برخی از بزرگترین کشتی‌های سنگ آهن که به نام کیپ سایز شناخته می‌شوند، زغال سنگ روسیه را به چین و هند حمل می‌کنند. در یک بازار معمولی، معمولا تاجران از این استراتژی اجتناب می‌کنند، زیرا بنادر زغال‌سنگ روسیه عمق آب کافی ندارند تا کشتی‌های کیپ سایز به طور کامل بارگیری شوند، و کشتی‌ها را مجبور می‌کند که فقط محموله‌های کوچک را حمل کنند.

در واقع بازار حمل و نقل دریایی برای آن که رونق داشته باشد نیاز به رونق بازار مسکن چین دارد در غیر این صورت نرخ حمل و نقل در بازار‌های جهانی پر نوسان باقی می‌ماند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده