تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۵۲۱
کد خبر: ۲۸۰۵۴
سرویس خبر : زمین شناسی

بررسی گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران

می‌متالز - گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر تهران با حضور سرپرست و معاونان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.
بررسی گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران

به گزارش می‌متالز، نظر به آسیب‌پذیری شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی و در راستای پیگیری تحقق تکالیف مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص حریم گسل‌ها و ضرورت دقیق‌سازی نقشه گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر تهران و همچنین مساله فرونشست زمین و فروچاله‌ها، نشستی با موضوع گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر تهران در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور دکتر علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران وی در زمینه مخاطرات و همچنین محمد سالاری عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، دکتر ابراهیمی دبیر کارگروه آمار و اطلاعات آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر محمد شکرچی‌زاده رئیس و دکتر علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، مهندس عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، موضوع دقیق‌سازی گسل‌ها و شناسایی سازو کار فعالیت گسل‌ها در محدوده شهر تهران با جدیت بیشتری در دستور کار قرار خواهد گرفت که به همین منظور بنا شد دستورالعمل‌های مورد نیاز از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طی روزهای آتی ارسال شود.

همچنین مقرر شد،  اطلاعات موجود در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران جمع‌آوری و یکپارچه شود و در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار گیرد تا بر این مبنا یک طرح به‌روز برای شهر تهران تدوین شود و در اختیار مسئولان امر قرار گیرد.

شایان ذکر است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر اساس وظایف حاکمیتی خود از سال‌ها پیش نقشه‌های مقدماتی در زمینه مخاطرات را تهیه کرده که از این پس طی همکاری با کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، موضوع مخاطران شهر تهران  در زمان کوتاه‌تر به نتایج مناسبی دست خواهد یافت.

همچنین در نشست بررسی گسل‌ها و حرایم آنها در سطح شهر تهران حاضران نسبت به محوریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بر اساس مصوبات موجود به عنوان متولی بررسی مخاطرات در کشور تاکید کردند که دستیابی به نتایج تاثیرگذار و قابل قبول در این زمینه همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در زمینه مخاطرات را طلب می‌کند.

شایان ذکر است، دکتر رضا شهبازی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات  زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی، مهندس رضا سلامتی مدیرکل زمین‌شناسی منطقه‌ای، دکتر حمید نظری معاون پژوهشی پژوهشکده علوم‌زمین و همچنین خانم سهیلا منصوری مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور،  دکتر شهیدی را در این نشست همراهی کردند.

عناوین برگزیده