به گزارش میمتالز، صادرات خودرو مدتهاست که در وضعیت مناسبی قرار ندارد. در سالهای گذشته خودروسازان محصولات خود را به کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه صادر میکردند. اما با گذشت زمان، صادرات خودرو به این کشورها هم متوقف شد.
برخی ادعا میکنند که تحریمها باعث کاهش صادرات به کشورهای دیگر شده است. اما باید توجه کرد که جدای از بحث تحریمها، محصولات ایرانی توان رقابت محصولات ایرانی در بازارهای جهانی ندارند. کیفیت محصولات خودروسازان در داخل کشور بهاندازهای است که نمیتواند استانداردهای ۸۵ گانه را کسب کنند و این پدیده موجی از نارضایتی را بهدنبال دارد.
از طرف دیگر، میزان تولید خودروسازان هنوز به اندازهای نرسیده که نیاز بازار داخلی خودرو برطرف شود. در این میان به نظر میرسد اگر صادراتی نیز صورت بگیرد، باید کشورهای مقصد هم در صف قرعهکشی این خودروسازان قرار بگیرند.
به نظر میرسد خودروسازان داخلی اهمیتی به این موضوع نمیدهند و برنامهریزیهایی مبنی بر صادرات محصولاتشان به کشورهای خارجی انجام میدهند. برای مثال، چندی پیش ایرانخودرو ۲۰۰ دستگاه خودرو به ارمنستان صادر کرد.
اما حالا مهدی خطیبی، مدیرعامل این شرکت، خبر از صادرات خودرو به آذربایجان میدهد و اعلام میکند طی یک سال آینده ۳۵۰۰ دستگاه خودرو، معادل ۵۰ درصد از صادرات کل سالهای گذشته به این کشور صادر میشود.
با توجه به اظهارات مدیران ایرانخودرو این پرسش مطرح میشود که آیا صادرات فعلی خودروهای ایرانی واقعا به دلیل کیفیت مناسب است؟
کارشناسان میگویند که صادرات محدودی هم که از طرف خودروسازان ایرانی به برخی از کشورها نظیر روسیه یا ارمنستان با اهداف سیاسی انجام میشود و صرفا نشاندهنده پیشرفت این صنعت نیست.
آنها معتقدند که خودروهای ایرانی با توجه به کیفیت و قیمت آنها توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و این کشورها میتوانند خودروهای باکیفیتتری را با پرداخت همان هزینه خریداری کنند.
در حالی که صنعت خودروسازی ایران با ۸۵ میلیون جمعیت در چنین وضعیتی قرار دارد، ترکیه از رشد ۱.۸ درصدی صادرات خودرویی خود خبر میدهد. ترکیه اعلام کرد که درآمد این کشور از صادرات خودرو در ماه اکتبر ۲.۶۵ میلیارد دلار بوده است.
این کشور در سال ۲۰۲۱ توانست حدود ۹ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار صادرات به کشورهای دیگر داشته باشد. این کشور که حدودا هماندازه ایران جمعیت دارد، با صنعت خودروسازی توانست نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خود ایفا کند. در حالی که صنعت خودروسازی کشور بهعنوان یکی از زیاندهترین صنایع موجود در کشور معرفی میشود.
در این میان باید توجه داشت که صنعت خودروسازی ترکیه حدودا ۲۶ سال عمر دارد. اما صنعت خودروسازی ایران از دهه ۳۰ آغاز شده و تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است. عمر مفید صنعت خودروسازی در ترکیه این پرسش را مطرح میکند که چرا خودروسازان داخلی نتوانستند از تجربههای پیشین خود یا کشورهای همسایه در این زمینه استفاده کنند و صنعت خودروسازی را از خطر ورشکستگی نجات دهند؟
صنعت خودروسازی ترکیه با عمر کوتاه خود، توانست به بازار کشورهایی فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا راه پیدا کند. البته کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلینزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب میشود.
این درحالی است که ایران در سالهای گذشته پس از ازدست دادن بازار کشورهایی مانند عراق، سوریه واردات خودرو از ایران به کشور خود را ممنوع کرد.
منبع: تجارت نیوز