تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۰۹۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واردات خودرو به مرحله اجرا رسید؟ / زمان ورود خودرو‌های خارجی به ایران

‌می‌متالز - وزارت صمت اعلام کرد که فرآیند واردات خودرو آغاز شده و شرکت‌های واردکننده انعقاد قراردادهایشان با خودروسازان خارجی هستند. آیا این صحبت فاطمی‌امین حاکی از نزدیک بودن ورود خودرو‌های خارجی به کشور است؟ فرآیند واردات چقدر زمان می‌برد؟

به گزارش می‌متالز، وزارت صمت ماه‌هاست که اعلام می‌کند واردات خودرو نزدیک است. سال گذشته که بحث آزادسازی واردات خودرو به‌طور جدی مطرح شد، دولت و وزارت صمت برای اولین‌بار وعده دادند که فرآیند واردات از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. اما این فرآیند به‌صورت مککر به تاخیر افتاد و هم‌اکنون، در هشتمین ماه سال ۱۴۰۱ هم همچنان تکلیف واردات خودرو مشخص نیست.

دولت در زمینه واردات خودرو دست به خبردرمانی زد که موجب بلاتکلیفی بازار خودرو شد. پس از اعلام شرکت‌های منتخب واردکننده، که همان خودروسازان بودند، وزارت صمت اقدام به رفع ایراد‌های سه‌گانه‌ای که دولت به آیین‌نامه وارد کرده بود کرد. پس از رفع این ایرادات، اعلام شد که فرآیند واردات آغاز شده است.

پیش از آن نیز وزارت صمت ضرب‌العجلی برای واردکنندگان در نظر گرفت که خودرو‌های وارداتی تا پایان پاییز سال جاری وارد کشور شود. اما در حال حاضر مشاهده می‌شود که خودروسازان منتخب واردات هنوز موفق نشده‌اند که خودرویی را وارد کشور کنند.

با این حال، خبردرمانی دولت و وزارت صمت همچنان ادامه دارد. وزیر صمت مجددا اعلام کرد که واردات خودرو نزدیک است.

رضا فاطمی‌امین گفت: اکنون واردکنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند.

او که پیش از این پیش‌بینی کرده بود تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، گفت: مطابق آیین‌نامه اولویت با خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودرو‌های در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد.

تا واردات خودرو چقدر فاصله است؟

پیش از این، کارشناسان صنعت خودرو و واردکنندگان معتقد بودند که اجرای طرح واردات خودرو تا پایان سال ممکن نیست و آیین‌نامه مشکلات زیادی دارد.

آن‌ها در رابطه با ایرادات واردشده بر آیین‌نامه واردات می‌گفتند که این آیین‌نامه برای شرایط غیرتحریمی تدوین شده و دولت در مرحله اجرایی به مشکل بر می‌خورد.

با این حال، وزارت صمت اعلام کرد که شرکت‌های واردکننده مذاکرات خود را با خودروسازان خارجی برای واردات خودرو آغاز کرده‌اند. اما باید به این نکته توجه کرد که آغاز مذاکره صرفا به این معنا نیست که خودرو‌های خارجی قرار است به‌زودی وارد کشور شوند.

اگر هم مذاکره با خودروسازان خارجی صورت گرفته باشد و بین دو شرکت قراردادی انعقاد شده باشد، خودرو‌های وارداتی طی یک فرآیند سه الی چهار ماهه وارد کشور خواهند شد. در نتیجه باید گفت که وعده وزیر بنا بر نزدیک بودن واردات خودرو این‌بار هم تحقق نخواهد یافت.

واردات خودرو به مرحله اجرا رسید؟ / زمان ورود خودرو‌های خارجی به ایران

وارداتی‌های اقتصادی لوکس می‌شوند؟

چندی پیش، منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت نیز در گفتگویی اعلام کرد: قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودرو‌ها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

این گفته منطقی نشان می‌دهد که خودرو‌های وارداتی در صورتی هم که از خود کارخانه‌ها هم خریداری و وارد بازار ایران شوند، ارزان نخواهند بود. اما در این میان گمانه‌هایی وجود دارد که امکان خرید خودرو به صورت مستقیم از یکی از کشور‌های مقصد، یعنی ژاپن وجود ندارد.

در این صورت، می‌توان احتمال داد که شرکت‌های واردکننده قصد دارند از بازار کشور‌های خارجی و با واسطه خودرو وارد کنند. این اقدام واردکنندگان را می‌توان به عنوان یک عقبرگرد در نظر گرفت. زیرا با این اتفاق بازار خودرو یک شوک جدیدی را تجربه خواهد کرد.

واردات خودرو از طریق واسطه ضربه جدی را به بازار خودرو کشور خواهد زد. با این روش، خودرو‌ها علاوه بر قیمت اصلی محصول در درب کارخانه، سود واسطه، سود واردکننده و هزینه‌های وارد کردن آن‌ها به کشور، بهای نهایی را به‌طور قابل توجهی بالا خواهد برد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده