به گزارش میمتالز، سیدرضا فاطمی امین در برنامه صف اول گفت: ما برای صنعت خودروی کشور یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که از دی ماه سال گذشته آغاز و باعث شد در گام اول تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ کارخانهها از ۱۷۰ هزار به ۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه کاهش پیدا کند.
وزیر صمت افزود: با ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای تأمین قطعات توانستیم خودورهای ناقص را کاهش دهیم. یک خودرو از ۳ هزار قطعه تشکیل شده است و وقتی یک قطعه آن موجود نباشد خودرو ناقص میماند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد براساس آن چیزهایی که در رسانههای خارجی گفته میشود، طی یک سال گذشته یک فرایند جهش گونهای در حوزه صادرات و به ویژه در حوزه غیرنفتی اتفاق افتاده که بخش عمده آن مربوط به صنعت است، وضعیت صادرات صنعتی ما الان چگونه است، گفت: دو شاخص در اقتصاد خیلی مهم اند، یکی این که تولید کالاهای مهم چقدر تولید میشود، چقدر رشد یا کاهش تولید داریم یا در بحث تجارت خارجی. سال ۱۴۰۰ کل صادرات به جز نفت نسبت به سال ۹۹، چهل درصد رشد داشت یعنی ما سال ۱۴۰۰ یک رشد قابل توجهی نسبت به ۱۳۹۹ داریم، در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد دوباره رشد داریم.
وزیر صمت اظهار داشت: سال ۹۹، سی و پنج میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که پارسال به ۴۸ میلیارد ریال رسید این خودش یک جهش بود و چهار ماه اول امسال نسبت به چهار ماه سال قبل ۲۱ درصد دوباره رشد صادرات داشتیم.
فاطمی امین در رابطه با دلایل رشد صادرات افزود: خوشبختانه زیرساختها در حال تسریع و فراهم شدن است، زیرساختهایی مثل مراکز تجاری در خارج از کشور که ما الان ۱۸ مرکز تجاری ایجاد کردیم در همین یک سال گذشته یا موضوعات موافقتنامه که از پیمان اوراسیا گرفته تا موضوعاتی مثل توافقات ترجیحات تعرفهای بین کشورها یا موضوعاتی مثل رایزن ها، صندوق ضمانت صادرات و موارد مختلف که آن در مورد کالاها بود، حالا اگر وارد خدمات شویم به جز گردشگری مثل خدمات فنی و مهندسی، سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹، ۳۶۷ درصد رشد داشتیم، سال ۹۹، ۴۹۰ میلیون دلار صادرات خدمات مهندسی و مجموع خدمات به جز گردشگری بوده، پارسال ۲ و ۳ دهم میلیارد دلار، چهار ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۳۱ درصد رشد داریم مثل خدمات فنی و مهندسی مثلاً وقتی یک شرکت ایرانی میآید در یک کشور خارجی برنده میشود برای ساخت یک جاده یا یک بیمارستان یا یک ساختمان.
وی در پاسخ به این سوال که اتفافات بیشتر در کدام کشورها است، گفت: گسترده است، عمدتاً کشورهای همسایه یا کشورهای جنوب آسیای شرقی هستند. یکی از کشورهایی که متمرکز هستیم عمان است، سال گذشته ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش صادرات داشتیم، چهار ماه اول امسال ۸۳ درصد. اینها اعدادی هستند که دارند به رشد قبلی اضافه میشوند. در مورد روسیه، آمارش به هنگامتر است آمارش پنج ماهه است، پنج ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش صادرات داشتیم، این حالت نمایی هم پیدا کرده، در تیر ماه ۱۲۰ درصد، در مرداد ماه ۱۸۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته. در مورد آفریقا؛ سال گذشته ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن صد درصد رشد صادرات داشتیم، پنج ماه اول امسال ۳۳ درصد. اینها همه نشان میدهد یک جهشی در صادرات اتفاق میافتد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مثلاً در مورد آفریقا که اشاره کردم از اول سال تا الان ۴۵ هیات آفریقایی یا آمده ایران یا رفتند آفریقا. در مورد روسیه از اول سال تا الان به طور متوسط در هر هفته ما هیات داشتیم یا ایرانی رفته روسیه یا از روسیه آمده ایران. در دو سه هفته آینده یک هیئت ۱۵۰ نفره از فعالان اقتصادی روسیه میآیند به ایران. اینها همه اقداماتی است که صورت میگیرد.
فاطمی امین اظهار داشت: یک نمایشگاهی دو هفته پیش در روسیه برگزار شد، نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، این نمایشگاه، نمایشگاه معتبری است، ایران اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرد، ۱۰ درصد شرکت کنندگان ایرانی بودند یعنی بعد از روسیه اولین کشوری که بیشتر حضور داشتند، ایرانیها بودند.
وزیر صمت افزود: در این نمایشگاهی که چهار روز طول کشید، ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد. کل صادرات ما به روسیه سال قبل ۵۸۰ میلیون دلار بود. حالا اگر این ۷۰۰ میلیون دلار در بدترین شرایط ۱۰ درصدش عملیاتی شود ۱۰ برابر صادرات قطعات خودروی ما نسبت به سال قبل است.
فاطمی امین افزود: مرز اقتصاد، فروش است یعنی شما زمانی میتوانید یعنی خیلی کاملاً پایدار میشود که به شبکه خرده فروشی کشور متصل شوید. این کار در پنج کشور دارد اتفاق میافتد، یعنی گاهی موقعها ما فقط یک کالایی را صادرات میکنیم میرود دست یک عمده فروش بعد ممکن است چند دست عبور کند تا میرسد به خرده فروش که قیمتها اینجا خیلی متغیرند.
وزیر صمت گفت: این متصل میشود به پنج کشور؛ یک مثال بزنم در مورد کیوی، کیوی ایران با چه قیمتی به روسیه صادر میشود؟ مثلاً ۶۰، ۷۰ روبل، اما این کیوی در فروشگاههای زنجیرهای بالای ۲۰۰ روبل، این فاصله کجاست؟ یعنی این فاصلهای که میرود به بازار عمده فروشی و منتقل میشود. وقتی ما مستقیم به شبکه خرده فروشی وصل میشویم، یک چیزی را داریم همزمان به دست میآوریم؛ هم پایداری صادرات است و این که داریم حداکثر قیمت را استفاده میکنیم یا صندوق ضمانت صادرات.
فاطمی امین بیان داشت: یا در زمینه حمل و نقل، وقتی ما میخواهیم تجارت کنیم یکی از زیرساخت ها، زیرساختهای لجستیکی است، الان ما یک خط منظم داریم به قطر و عمان که کالاها را منتقل میکند. این که گفتم صادرات به عمان چهار ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۸۳ درصد زیاد شد از کجا میآید؟ از زیرساختهایی که در حال ایجاد شدن است، همه اینها گویای این است که اتفاقات بزرگی در تجارت خارجی دارد اتفاق میافتد.
فاطمی اظهار داشت: برای ما بیش از این که مبلغ صادرات مهم باشد ترکیب صادرات مهم است. ما چه صادر میکنیم؟ ما داریم به سمت صادرات کالاهای پیشرفته و دانش بنیان میرویم. ممکن است خیلی از صادرات، صادرات محسوب شود و ارزآوری داشته باشد، اما بیانگر قدرت ایران نیست.
وزیر صمت افزود: در نیمه دوم سال گذشته دو ربات جراح به اندونزی صادر شد، همچنین پهپاد و تجهیزات پزشکی صادر میکنیم. شرکتهای ایرانی اینقدر توانمند شدند که فناوری میفروشند، یعنی الان در چند کشور از جمله بلاروس یک موافقتنامه امضا شد که یک شرکت ایرانی که تجهیزات پزشکی تولید میکند که یک ماه پیش این کار آغاز شد، تولید میکند، عملاً آن جا مونتاژ میکند، اما فناوری و قطعات از ایران به آنجا میرود.
فاطمی گفت: این کار را با روسیه و عمان شروع کردیم، ما فراتر از صادرات کالا به سمت این میرویم که فناوری و دانش فنی صادر میکنیم که این سطح بالاتری از صادرات است.
وزیر گفت: در تولید خوشبختانه خیلی رو به رشد است البته طبیعتاً ما فراز و نشیبهایی داریم، بعضی کالاها تولیدشان کاهش و بعضی افزایش پیدا میکنند، اما سرجمع تولید بسیار فزاینده است. مثلاً فولاد خام به لحاظ این که ارزش افزوده بالایی دارد و سهم بالایی در تولید دارد، خیلی گویا است.
فاطمی اظهار داشت: در چهار ماه اول امسال نسبت به چهار ماه سال قبل پنج و دو دهم درصد در تولید فولاد رشد داشتیم، در مقاطع فولادی مثل ورق، میلگرد، ۴ و ۹ دهم درصد رشد، در آلومینیوم ۱۵ درصد رشد داشتیم، چهار ماه اول، در ظروف شیشهای ۱۲ درصد رشد داشتیم، البته در ظروف چینی ۴ درصد منفی بوده ۴و ۹ دهم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مقیاس ما هم خیلی متفاوت است، مثلاً امسال ۲۲۹ هزار تن ظروف شیشهای تولید کردیم، ۱۹ هزار تن ظروف چینی، پارسال ۲۰ هزار تن ظروف چینی تولید شده امسال ۱۹ هزار تن، با این که کاهشی است ۴ و ۹ دهم درصد، اما مقیاس بسیار پایین است. ظروف شیشهای پارسال ۲۶۵ هزار تن بوده، امسال ۲۹۹، یعنی یک عدد که مثل ظروف چینی کاهشی است مقیاسش هم اندک و کاهشی است یا در خودرو که اتفاقات بسیار بزرگی افتاده مثلاً در همین چهار ماهه وانت ۴۷ درصد بیشتر است.
فاطمی امین در پاسخ به این سوال که در تولید فولاد ما سال گذشته به خاطر قطع برق، بعضی وقتها ازجمله سیمان با مشکل مواجه بودیم، امسال این مشکل نبود؟ گفت: البته قطعی داشتیم، اما منظم و برنامهای بود. امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد بخش صنعت بیشتر برق دریافت کرد و یک همکاری خیلی خوبی بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، مثلاً در مورد شهرکهای صنعتی دیگر مشخص بود یک روز در هفته از ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب برق قطع میشد، اما منظم، برنامه ریزی شده و از قبل اعلام شده بود.
وزیر صمت بیان داشت: یک روز در هفته قطعی در تولید و فولاد و در صنایع دیگر داشتیم، ولی چون این منظم بود یک هماهنگی خیلی فشرده و دقیق بود، بی برنامه نبود، منظم بود و به نوعی باعث شد که ما کاهش تولیدمان به خاطر قطع برق خیلی کمتر شود.
فاطمی امین افزود: آمار زیاد است شاید بتوانم یک به یک بگویم طولانی شود، الیاف پلی استر پنج درصد بیشتر، نخ ۱۱ درصد، کفش ۲۱ درصد رشد، تراکتور ۵۸ درصد افزایش تولید.
وزیر صمت اظهار داشت: در مورد خودرو به طور خاص کمی دقیقتر بگویم، چون آمار خیلی جالب است خودرویی مثل مینی بوس و اتوبوس ۱۲۰ درصد بیشتر نسبت به پارسال تولید شده، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۴۸ درصد بیشتر. در مورد خودروی سواری، چون من پنج ماهه دارم، وقتی میگوییم یعنی تولید کامل، این که ما یک تعداد خودرویی تولید کنیم و برود کف کارخانه به عنوان خودروی ناقص خیلی معیار قرار نمیگیرد.
فاطمی امین اظهار داشت: امسال نسبت به پنج ماهه اول پارسال خودروی کامل ۲۷۹ درصد بیشتر تولید شده یعنی در پنج ماه اول سال قبل ۸۸ هزار خودرو کامل تولید شده بود، امسال ۱۳۴ هزار دستگاه، تمامی ارقام در تولید و تجارت نشان میدهد که خوشبختانه بخش اقتصادی، بخش صنعت و تجارت یک روند رو به رشدی دارد و ان شاء الله این تداوم داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که هیچ گونه تغییری در تحریمهای ظالمانهای که امریکاییها بر ضد جمهوری اسلامی تدارک دیدند ایجاد نشده پس چگونه هم تولید ما افزایش پیدا کرده و هم صادرات؟ گفت: برای این که فکر ما عوض شده، ما منتظر نیستیم آن طرف دنیا برای ما چه تصمیمی میگیرند. برای این که اعتقاد داریم مسائل ما باید توسط خودمان حل شود و قابل حل است. چند مثال بزنم اتفاقاتی در یک سال گذشته افتاده که قابل توجه است؛ یکی از موضوعات بحث بازار و قیمت هاست. ما در وزارت صمت عمدتاً درگیر کالای صنعتی هستیم، مواد غذایی، لبنیات و گوشت بیشتر به عهده جهاد کشاورزی است.
فاطمی امین بیان داشت: من در مورد حوزه خودمان مثال میزنم. ما در یک سال گذشته ساز و کارهای بازارها را اصلاح کردیم، مثلاً سیمان که ممکن است خیلی از مردم نسبت به آن اطلاعاتی داشته باشند. در شهریور ماه گذشته بود که دولت کارش را شروع کرد، آن موقع به خاطر این که برق قطع شده بود قیمتهای سیمان خیلی افزایش قابل قبولی داشت. آن موقع ما متمرکز شدیم، در طول یک و نیم ماه قیمت سیمان را برگرداندیم به قیمت قبل از قطعی برق، که برای همه یک مقداری عجیب بود. میگفتند در ایران یک کالایی گران شود دیگر بر نمیگردد. این اتفاق افتاد، اما دو ماه طول کشید. امسال دوباره همان در خرداد ماه که قطع برقها آغاز شد یک فضای روانی شکل گرفت که قیمت برق دارد قطع میشود، تولید سیمان کاهش پیدا میکند. دو هفته ما افزایش قیمت داشتیم دوباره برگشت.
فاطمی امین اظهار داشت: سال گذشته یک و نیم ماه طول کشید توانستیم بازار را تنظیم کنیم، این بار دو هفته. این دو هفته هم فقط فضای روانی بود. چه اتفاقی افتاده؟ یک خبر مهم باید خدمت هموطنان بدهم؛ خبر خوب این است که تولید افزایش پیدا کرده، سرجمع تولید. خبر خوب این است که صادرات ما افزایش پیدا کرده، اما خبر مهم این است که ما علاوه بر کارهای روزمرهای که در وزارتخانه داریم، مسائل را به طور اساسی حل میکنیم، یک تحولی را ایجاد میکنیم در حوزه بازار کالاهای منبع پایه مثل سیمان و فولاد ساز و کارهایی را ایجاد کردیم که این ساز و کارها خودکنترل هستند و بازار را تنظیم میکنند. یک مثال دیگر بزنم، بازار فولاد اگر خاطرتان باشد در اسفند و فروردین قیمتهای جهانی به شدت افزایش پیدا کرده تحت تأثیر مناقشهای که در اوکراین اتفاق افتاد، ولی بازار فولاد در ایران کاملاً نرم رفت بالا و کاهشی شد تا جایی که قیمت میلگرد در ایران با ترکیه ۵۰ درصد اختلاف قیمت داشت.
وی افزود: صادرات هم ممنوع نبود، طبیعی است که وقتی آن طرف مرزها یک تن فولاد میشود ۹۸۰ و ۹۰۰ دلار این طرف هم خیلی سریع باید خودش را به آن برساند، چون همه سعی میکنند صادر کنند و قیمتها افزایش پیدا کند، ولی این اتفاق نیفتاد. بدون این که حتی یک پرونده تعزیراتی شکل بگیرد، تنظیم بازار شکل گرفت آن هم فقط به خاطر اصلاح ساختارها و ساز و کارها بود.
وی در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم یکی از راهبردهایی که در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده این است که ما نشست و برخاستهای دیپلماتیک مان به اقتصادمان گره بخورد یعنی یک آورده اقتصادی داشته باشد و الا فایدهای ندارد و سیاست متوازن در حوزه سیاست خارجی را دنبال کرده صرفاً بحث کشورهای اروپایی نیست بلکه امریکای لاتین یا آفریقا یا آسیای جنوب شرقی را هم مد نظر قرار داده، چه مقدار این موضوع مؤثر بوده در روند صادرات ما و این که نشست و برخواستهای دیپلماتیک به موضوع تجارت ما وصل شود، گفت: قطعاً مؤثر است، یک بخشی از تعاملات تجاری یک زیرساختهای سیاسی میخواهد، ما با خیلی از کشورها روابط سیاسی بسیار مطلوبی داریم، همان مثالی که زدم بلاروس، روسیه، سوریه، پاکستان، عمان، قطر و خیلی از کشورها، اما متأسفانه سطح روابط اقتصادی ما بسیار پایینتر از سطح روابط سیاسی است، این یک نقیصه است که ما روی آن متمرکز شدیم و نتیجه اش هم مشخص شد یعنی حجم بالایی از صادراتی که اتفاق افتاد به همه کشورها گویای همین بحث است.
فاطمی امین در پاسخ به این سوال که شما وقتی سکان صمت را به دست گرفتید یک سری وعدههایی دادید، الان چه مقدار در حوزه صنعت خودرو به آن وعدهها عمل شده و شرایط را الان خودتان چطور ارزیابی میکنید، بیان داشت: خودرو بخش کوچکی از کار ما است، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را مدیریت میکند، این یک چهارم است، خودرو چیزی حول و حوش یک درصد است یعنی سهم بسیار پایینی است، اما خیلی جذاب است و در موردش زیاد صحبت میشود.
فاطمی امین اظهار داشت: صنعت خودروی ایران چالشهای جدی و عمیقی است، بیماری مزمنی دارد که این را باید مداوا کرد یعنی راه حلش این نیست که پاکش کنیم و صورت مساله را کنار بگذاریم. قبلاً هم اعلام کردیم یک برنامه چهار ساله تدوین کردیم برای صنعت خودروی ایران که در دو سال اول به نیمه راه که برسیم نقطه عطفی خواهد بود، بسیاری از مسائلی که با آن مواجه هستیم برطرف خواهد شد الان حدود هشت ماه گذشته، چون از دی ماه پارسال ما این کار و برنامه را آغاز کردیم.
وزیر صمت افزود: ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای تأمین قطعات، وقتی که یک خودرو وارد خط تولید میشد دو ساعت تا سه ساعت بعد بیرون میآید، کل یک خودرو با یک تقسیم بندی سه هزار قطعه است، یک قطعه نباشد خودرو میشود ناقص؛ به همین خاطر مدیریت این صنعت پیچیده است، شما مثلاً در پتروشیمی، فولاد و کاشی احجام بالا هستند، اما خیلی تنوع در مواد اولیه نداریم، پس مدیریت آنجا سادهتر میشود.
وی گفت: وقتی شما میخواهید یک کالایی را تولید کنید که چهار هزار تا پنج هزار از آن باید تولید شود هر کدامش حدود چهارهزار قطعه است و باید در طول سه ساعت این قطعات روی هم سوار شوند و بیرون بیایند، پس یک قطعه اگر نباشد؟! این چرا قطعه به موقع تأمین نمیشود یا سفارش گذاری به موقع نشده، پولش پرداخت نشده، آن قطعه ساز به موقع تحویل نداده، انواع حالتهایی که ممکن است پیش بیاید. این که ما میگوییم الان دیگر خودرو ناقص تولید نمیشود خبر بسیار مهمی است، نشان دهنده این است هم تولید بالا رفته و هم خودروهایی که کف بودند و ناقص بودند کامل شدند و هم یک خودروی ناقص بسیار اندک و در حد همان استاندارد و خیلی هم بهتر از استاندارد بیشتر.
فاطمی امین در پاسخ به این سوال که ظاهرا با شرکتهای دانش بنیان بسته شده که برخی قطعاتی که پیش از این ما مجبور بودیم از خارج وارد کنیم در داخل کشور تولید میشود و همین موضوع باعث شده تا خودروهای کف انبار یا ناقصی به سرعت تکمیل شود و در اختیار مشتریها قرار بگیرد، گفت: نه، عمده نقص خودروهای سال گذشته این تراشههای الکترونیکی بود که در ئی سی یو،ای سی یو استفاده میشد و هنوز وارداتی است و زمان میبرد تا تولید داخل شود، اما نکته شما درست است، نمایشگاهی دو هفته پیش برگزار شد در مورد تحول صنعت خودرو، تعدادی از شرکتهای دانش بنیان حضور داشتند و کارهایشان را آنجا ارائه دادند، یکی از کارهای بسیار مهم همین ئی سی یو بود که چندین شرکت دیگر دارند این را میسازند و تولید میکنند و خوشبختانه طبق آن برنامه کلانی که ما داریم و آن هم این است که ما برای هر صنعت یک دانشگاه را باهم متصل کنیم این اتفاق در صنعت خودرو افتاد.
وی گفت: دانشگاه علم و صنعت که دانشکده خودرو و راه آهن دارد در کنار صنعت خودرو قرار گرفت و یک کار مشترکی را آغاز کردند. این دانش بنیانی یعنی هم استفاده از شرکتهای دانش بنیان و هم این که ما یک دانشگاه را بیاییم به یک صنعت متصل کنیم، خوشبختانه با کار مشترکی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، اتفاق افتاد.
وزیر صمت افزود: در صنعت خودرو؛ اولین مسالهای که باید حل میشد همین بود که ما در تولید به یک ثبات برسیم و هم به لحاظ تیراژ تولید و هم به لحاظ خودروهای ناقص، اما گامهای بعدی باید برداشته شوند که آغاز شده، یکی از نکات ایمنی خودرو است، این یک آمار وحشتناکی است که ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق هستند یا تقلبی، مواردی را در اراک پیدا کردیم یک واحدی این کمک فنرهای دسته دوم را مرتب میکرد، رنگ میکرد و با بسته بندی شکیل عرضه میکرد و با جان مردم بازی میکند.
فاطمی امین اظهار داشت: خیلی وقتها وقتی میگوییم کیفیت خودرو پایین است گاهی به خاطر قطعات نامرغوبی است که استفاده میشود. یک خبر خوب بدهم، امروز که من خدمت شما هستم بیش از ۲۳۰ میلیون قطعه کدرهگیری خورده، یعنی مشخص است که این محصول کجا تولید شده، با کدام شرکت توزیع کننده و در کدام فروشگاه عرضه میشود.
وزیر صمت گفت: کالای تقلبی، ۱۳۰ هزار نوع قطعه خودرو از هم تفکیک شده یعنی ما ۱۳۰ هزار تا شناسه دادیم که اینها هم در قالب برنامه مقابله با قاچاق هستند که در صنعت خودرو مؤثر است.
فاطمی افزود: الان سمت و سویی که صنعت خودروی ایران دارد این است که بیاید به سمت بُن سازها یا پلتفرمهای مشترک، در همین دو هفته گذشته چهار شرکت خصوصی با هم یک کار جدیدی را شروع کردند که از یک پلتفرم و از یک بن سازه برای خودروی خود استفاده کنند قبلاً این چهار تا هر کدام جداگانه قطعات وارد میکردند، هر کدام یک بخشی را داخلی سازی میکردند، خدمات پس از فروش شان متنوع بود، خیلی پر هزینه این کار انجام میشد، وقتی این کار انجام شود یعنی یک بن سازه چهار نوع خودرو، قیمت به شدت کاهش پیدا میکند و خدمات راحت میشود.
وی در پاسخ به این سوال که یعنی چهار نوع خودرو از یک شرکت یا از سایپا و ایران خودرو هر دو مشترک است، گفت: آن شرکتهایی که بودند شرکت ماموت، زامیاد، فکر میکنم در منطقه آزاد ارس است، چهار شرکت هستند که این کار را باهم انجام دادند. یا بین ایران خودرو و سایپا این اتفاق افتاد و توافق دیگری صورت گرفت. اینها همه اتفاقاتی است که میافتد قیمت خودرو را کاهش دهد و کیفیت را افزایش دهد. در همین نمایشگاه هم بیش از ۱۰ محصول جدید معرفی شد، محصولاتی که از امسال تا آخر سال آینده جایگزین خودروی قبلی میشود و فضای صنعت خودرو را عوض میکند.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعاتی که به زندگی عادی مردم مربوط است خودروهای اقتصادی است که در همه جای دنیا هم به عنوان یک راهبرد شرکتهای بزرگ خودروسازی مدنظر قرار میدهند که افراد با سطح درآمدی مختلف بتوانند حداقل نیاز خودشان را به خودروهای با قیمت پایین حل کنند، الان وضعیت مان چطور است؟ به نظر میرسد که زیرساختها برای خودروی اقتصادی فراهم شده، الان شرایط از دید شما به عنوان وزیر صمت چطور است، گفت: خودروی اقتصادی یکی از حلقههای مفقوده سبد خودرو در ایران است، ما خودروهایی مثل شاهین، تارا، دارم که در حال تولید است و در آینده تولید میشود مثل آریا، ریرا، اطلس، اینها همه خودروهایی هستند که در محدوده قمیتی ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان است.
وزیر صمت افزود: ما خودروهای باکیفیتی که خودروی اقتصادی محسوب شوند نداریم، تیبا، ساینا شاید خودروهای اقتصادی باشند که کیفیت مطلوب را ندارند.
فاطمی امین گفت: خودروسازان دو کار را به طور موازت آغاز کردند و ما مدیریت و نظارت میکنیم، یکی این که یک خودروی اقتصادی در ایران تولید شود که یک نمونه اش در نمایشگاه عرضه شد، خودروی اقتصادی دیگر هم دارد کار میشود که آن هم قابل توجه است، اما این سال آینده نتیجه خواهد داد.
وی اظهار داشت: اگر در طول ۱۸ ماه از زمان طراحی تا بازار یک خودرو تولید شود زمان بسیار مطلوبی است که برنامه ریزی شده در همین ۱۸ ماه اتفاق بیفتد. میخواهم بگویم که کمتر از ۱۸ ماه اصلاً در استاندارد جهانی نیست که یک خودرو از زمان تغییر تا عرضه به بازار بیاید.
وی افزود: پس این خودرو اواسط سال آینده میآید، امسال را چه کار کنیم؟ امسال را روی واردات حساب باز کردیم. در آیین نامه واردات که اخیراً در دولت مصوب شد، اولویت واردات به خودروهای اقتصادی داده شده، این از دو منظر است؛ هم از این منظر که تعداد خودروی بیشتری وارد شود و خودروهای وارداتی برای عموم مردم قابل استفاده باشند، صرفاً خودروهای لوکس وارد نشود؛ و دوم این که همین خودرو هم به تدریج ساخت داخل شود.
فاطمی امین گفت: امسال را عمدتاً با واردات این کمبود و نقص را در سبد محصولات جبران میکنیم و در سال آینده ان شاء الله با خودرویی که شما در تصویر مشاهده کردید و همین طور ساخت داخل خودروهایی که امسال وارد خواهند شد.
وزیر صمت اظهار داشت: در معدن ما عقب ماندگیهایی داریم، حضرت آقا هم در دیدار اخیری که خدمتشان بودیم به این قضیه اشاره کردند، یکی از عقب ماندگیهای جدی ما اکتشافات است. من باید به نوعی متأسفانه استفاده کنم ما شناخت درست و دقیقی از ذخایر معدنی مان نداریم، یک اکتشافاتی انجام شده جسته و گریخته با دقتهای نه چندان قابل استفاده و بنابراین میتوانم بگویم با این که الان ما به لحاظ معدنی با ذخایر شناخته شده در رده مناسبی در دنیا قرار داریم، اما هنوز خیلی بیش از اینها باید کار اکتشاف صورت بگیرد.
وزیر صمت اظهار داشت: یکی از اولین کارهایی که در حوزه معدن سال گذشته آغاز شد همین موضوع اکتشافات بود، ما این را در خراسان جنوبی شروع کردیم به طور مشخص بیش از ۶۰۰ پهنه انتخاب شده که این پهنهها یک به یک بیایند و کار اکتشاف صورت بگیرد.
فاطمی امین افزود: پارسال در مهرماه این کار در خراسان رضوی آغاز شد در ادامه آن در کردستان در حال انجام شدن است، در آذربایجان غربی و کم کم در یک برنامه مشخص کل کشور را آن جاهایی که امیدبخش هستند را پوشش میدهد و جالب توجه است که در کاری که انجام شد در خراسان رضوی که معمولاً سه سال طول میکشید، یک ساله انجام شد و ذخایر بسیار ارزشمندی هم اکتشاف شد که به زودی این را اعلام خواهیم کرد. پس یکی از موضوعات؛ موضوع اکتشافات است.
وزیر صمت اظها رداشت: این که ما ندانیم چه داریم و کجا داریم؟ نقص بسیار بزرگی است. علاوه بر این که ما کار اکتشافات را سرعت دادیم و جلو بردیم، یک کار دیگر هم انجام میدهیم، ترازنامه مواد معدنی، این که اگر ما این قدر ذخایر داریم، این قدر داریم واردات میکنیم، این قدر صادرات میکنیم، این قدر بهره برداری میکنیم، دقیقاً چقدر ثروت ته آن مانده این وجود نداشته تا الان.
وی افزود: یک ترازنامهای که ذخایر معدنی کشور را هر سال گزارش دهد آغاز شده است، یکی از موضوعات دیگری که ما در حوزه معدن داریم بحث حقوق دولتی است، یک جهش قابل توجهی سال گذشته در اخذ حقوق دولتی داشتیم یعنی نسبت به سال قبل از آن دو برابر و چهار برابر شد و امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد، این دارایی مردم است که باید به درستی توسط دولت اخذ شود و در خزانه کشور استفاده شود.
وزیر صمت گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم، موضوع بهره برداری از معادن است؛ بخشی از معادن مان به دلایل مختلف فعال نیستند البته قریب به اتفاق معادن بزرگ و اقتصادی فعالند، اگر معدنی غیرفعال است عمدتاً به خاطر مصالح ساختمانی مثل سنگهای ساختمانی و شن و ماسه که به لحاظ بخش ساختمان باید فعال شوند یا معادنی که به لحاظ حقوقی دچار مشکل هستند، البته ما روی معادنی که غیرفعال هستند متمرکز شدیم.
فاطمی امین اظهار داشت: ما کلاً ۱۱ هزار معدن داریم که به لحاظ تعداد، تعدادی از آنها غیرفعالند، در سه ماه آینده ۱۲۰۰ تا از این معدنها به مزایده گذاشته و فعال میشوند. موضوعات متنوع دیگری هم هست مثل موضوع ماشین آلات که قراردادهای بسیار خوبی بین شرکتهای ایرانی و سازندگان خارجی ماشین آلات معدنی منعقد شده که ماشین آلات را بتوانیم آن مقداری که قابلیت ساخت در داخل کشور نیست وارد شود و آن حوزه را فعال کند. در حوزه معدن اتفاقات خیلی خوبی در حال اتفاق افتادن است.
وی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور در سفری که به کرمان داشتند بحث احیای معادن را مطرح کردند به ویژه بیشتر معادن کوچک و متوسطی هستند که بعضاً مشاهده میشود بنا به دلایلی راکد یا غیرفعال یا تعطیل هستند، برای اینها چاره اندیشی شده؟ بخشی از اینها سرمایه گذاری لازم نشده یا برخی از اینها بحث قوانین است و موضوعات متنوعی باعث شده که اینها فعال نباشند، وزارت صنعت چه کرده، گفت: یکی از کارهایی که در تیرماه انجام شد، نزدیک ۳۲۰ مقرره چه دستورالعمل، بخشنامه، مصوبه در حوزه معدن داشتیم که این کار را خیلی پراکنده میکرد یعنی این امکان وجود داشت که یک نفر مراجعه کند مبتنی بر یک مصوبه محق اش است، مبتنی بر یک مصوبه دیگری به او بگویند اجازه فعالیت نداری. ما تمام این ۳۲۰ مصوبه را یکپارچه کردیم که کلاً ۸۰ صفحه کل مقررات حوزه معدن و تمام مصوبات قبلی ابطال شد یعنی یک انسجام و یکپارچگی در مقررات ایجاد شد که میتواند خیلی راهگشا باشد.
فاطمی امین افزود: یکی از کارهایی دیگری که در قالب همین اصلاح مقررات انجام شد، این بود که وقتی میخواهیم معدنی را به مزایده بگذاریم، چون طبق قانون معادن، صرفاً میشود از طریق مزایده معدنی که در اختیار دولت باشد واگذار کرد، این الزام و شرط را گذاشتیم که اگر کسی تولید کننده باشد یعنی فرآوری مواد معدنی را انجام میدهد در دریافت معدن اولویت داشته باشد، بعضاً مشاهده میشد کسی میآمد یک معدنی را میگرفت یا توانایی فنی یا مالی نداشت یا دلالی میکرد، عملاً آن اقتصاد کشور در جهت فرآوری حرکت نمیکرد، این در آن لحاظ شد.
وزیر صمت اظهار داشت: یکی از کارهایی که دارد انجام میشود این است که برای معادن کوچک که ممکن است غیراقتصادی باشند یکسری زیرساختهایی مثل جاده و برق را آغاز کردیم که حتی از قبل هم بوده، اما تشکیل شده که زیرساختها فراهم شود که استفاده از معادن را فراهم کند و نکته آخر هم مزایده است که این معادنی که مدتها بلاتکلیف بوده همه شناسایی شدند، اسناد مزایده شان آماده شده و یک باره در طول سه ماه در استان ها، هر استانی هر ماه چند استان مزایده برگزار خواهد شد و همه اینها را میتواند فعال کند.
وی در پاسخ به این سوال که یکی از راهبردهایی که کشورهای بزرگ صنعتی ابتدای کار شروع کردند بحث جایگزینی واردات بوده یعنی اول جلوگیری میکردند از واردات و کالا را در داخل تولید میکردند که زمینه فراهم شود بعداً توسعه و تثبیت صادرات را دنبال کردند، وزارت صمت در زمینه جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید میشود چه راهبردی دارد؟ چرا که بعضی اوقات برخی از کالاهایی وارد کشور میشود که وقتی اسمشان گفته میشد، بسیاری از اوقات بسیار تأسف بار و برخی اوقات بسیار مضحک بود که این در داخل کشور است و واردات هم صورت میگیرد.
وی گفت: چند کار انجام شده از قبل، یکی بحث ممنوعیت واردات است؛ یک فهرستی از کالا نزدیک به دو هزار قلم کالا به لحاظ این که در داخل ساخته میشود ممنوعیت واردات دارند. علاوه بر بحث ممنوعیت، موضوع تعرفه هاست؛ تعرفهها با توجه به این که یک کالا چقدر امکان ساخت داخلش وجود دارد از بین چهار درصد تا ۹۵ درصد تعرفه دارد و این به نوعی واردات را تنظیم میکند، اما عمده چالش بر سر کالاهایی است که ابهام در موردشان وجود دارد که ساخت داخل است یا نیست.
وزیر صمت اظهار داشت: یکسری کالا مشخص است که ساخت داخل دارد میشود با تعرفه یا ممنوعیت جلویش را گرفت یا ساخت کالایی که مشخص است که اینها امکان ساخت شان در داخل نیست، این هم واردات انجام میشود. اما در مورد یک طیفی از کالاها ابهام وجود دارد یعنی یک عده مدعی اند که ما این را میسازیم، یک عده مدعی اند که این کیفیتی که در داخل کشور است یا قیمت و زمان تحویلش، آن حدی که مورد انتظار باشد نیست و باید این کار را وارد کرد.
فاطمی امین بیان داشت: ما یک ساز و کاری را اخیراً روی این قضیه طراحی کردیم که مرحله آزمایشی اش تمام شده، به زودی به طور گسترده اجرایی خواهد شد که هر کسی کالایی میخواهد وارد کند میآید در این سامانه آن کالاهایی که مبهم هستند ساخت داخل دارد یا ندارد، در آن سامانه مطرح میشود به فاصله دو هفته اگر کسی تولید کننده باشد میآید احراز میکند آن وقت اگر توافق حاصل شد اتفاق میافتد، اما اگر اختلاف بود یک هیئتی داوری میکند و خیلی سریع این کار جمع میشود.
وزیر افزود: قبل از اجرای این طرح شاید چندین ماه طول میکشید و با نواقص زیادی انجام میشد. در مجموع با این سه ساز و کار یعنی آن بحثی که در ممنوعیت داریم، بحثی که در تعرفهها داریم و این ساز و کار تشخیص کالای ساخت داخل تا یک حدی مدیریت میشود، اما کار اصلی این است که ما از تولید داخل حمایت کنیم یعنی تلاش کنیم با تأمین سرمایه در گردش، با زیرساختهایی که فراهم میکنیم امکان تولید با کیفیت و با مقدار کافی را در کشور فراهم کنیم که کلاً واردات منتفی شود.
فاطمی امین افزود: در بسیاری از کالاها هرچند خارجی اش هم وجود دارد، اما اصلاً آن کیفیت و قیمت داخلی کاملاً رقابت پذیر میکند و کسی اصلاً نیاز ندارد که وارداتی انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که حرکت خیلی خوبی در یکی دو سال گذشته در زمینه واحدهای صنعتی که با مشکلات متعددی مواجه بودند شروع شده، یا تأمین مواد اولیه یا تأمین نقدینگی یا تأمین سرمایه در گردش یا اصلاً خود مدیریتش مدیریتی بود که نمیتوانست این کار را کند، حالا واحدهای صنعتی بزرگ با تعداد زیادی کارگر در آن فعال بود که الحمدلله الان این حل شده، الان با واحدهای این گونه مواجه هستیم که اگر نیاز باشد دوباره یا قوه قضائیه و دولت در آنها دخالت کنند تا به حالت فعال در بیایند؟ گفت: بله. ما هنوز واحدهای زیر ظرفیت و غیرفعال داریم، اما چند کار انجام شده که این مسئله باید به طور ریشهای باید حل شود.
فاطمی امین افزود: من به چند کار زیرساختی اشاره کنم یکی از این کارها سرمایه در گردش است یعنی بسیاری از واحدهای تولیدی شکایت دارند که ما به اندازه کافی سرمایه در گردش نداریم. دو کار را ما با همکاری بانک مرکزی که جای تشکر دارد از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هم آغاز کردیم که این مسئله را به طور اساسی حل کنیم. یکی از آنها این است که وقتی یک واحدی میآید تسهیلات میگیرد این اقساط و مبالغ تسهیلات به حساب فروشنده واریز شود، اگر من یک واحد تولیدی ام میآیم میگویم ۵۰۰ میلیارد تومان، ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش میخواهم با ساز و کاری که الان اجرایی میشود و از سال پیش آغاز شده اینجا من باید یک صورت حساب الکترونیکی را ارائه دهم به بانک از طریق سامانه جامع تجارت، در این صورتحساب مشخص میشود که فروشنده چه کسی است و بانک پول را مبتنی بر این صورتحساب به حساب فروشنده واریز میکند، این باعث میشود که انحراف منابع به شدت کاهش پیدا کند یعنی نیایند یک سری افراد و اشخاصی به عنوان تولید منابع را بگیرند ببرند در بازار مسکن، سکه، طلا، ارز و هم فعالیت غیر مولد انجام دهند و هم منابع را از بخش تولید خارج کنند، این کار خیلی تأثیر میگذارد و میتواند منابع را در تولید نگه دارد.
فاطمی اظهار داشت: این کار در سال گذشته مطرح شد، زیرساخت هایش آماده شد، مصوبات لازمش داده شد و طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت امسال باید ۷۰ درصد تسهیلاتی که به بخشهای تولیدی داده میشود در قالب همین پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب به حساب فروشنده واریز شود.
وزیر صمت افزود: یکی دیگر از کارهایی که آغاز کردیم روی بحث سرمایه در گردش؛ تأمین مالی زنجیرهای است که این هم سال گذشته آغاز شد و در ماه گذشته رشد بسیار خوبی داشته، در یک ماه گذشته معادل هفت هشت ماه گذشته تسهیلات از این طریق پرداخت شده این هم به جای این که منابع و تسهیلات را به یک بنگاه دهد به یک زنجیره میدهد که این باعث میشود حداقل ۴۰ درصد منابع موجود بهتر استفاده شود.
وی در پاسخ به این سوال که دولت تصمیم گرفته که تا پایان شهریور ماه همه نهادها، دستگاهها و وزارتخانهها به پنجره واحد دولت الکترونیک وصل شوند، الان وزارت صمت کجای این موضوع قرار گرفته، آیا پیشرفت مورد رضایت شما هست، گفت: این کار دو مرحله بود؛ یک مرحله سال گذشته که تمامی مجوزها یکپارچه و از طریق یک درگاه و با یک استاندارد ارزیابی شوند که سال گذشته این کار انجام شد و تمام مجوزهایی که در صنعت، معدن و تجارت داشتیم به آن سامانه متصل شد، این چیزی که برای شهریور ماه امسال است این است که یک حساب کاربری واحدی ایجاد شود، من نخواهم با وزارت نیرو کار دارم با یک حساب کاربری کار کنم، وقتی با وزارت صنعت کار دارم با یک حساب کاربری دیگر، این یکپارچگی را ایجاد کند که کار را میتواند خیلی تسهیل کند و این مورد را ما در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم در موعد مقرر انجام شود.
وزیر صمت افزود: شناسه کالا یک زیرساخت بسیار مهم است، خوشبختانه ما در اکثر حوزههایی که شروع کردیم به حد بسیار بالایی رسیده، من در مثال حوزه قطعات یدکی گفتم ۱۳۰ هزار شناسه کالا در حوزه قطعات یدکی صادر شده، که با سرعت بسیار مناسب پیش میرود و تقریباً ما هیچ چالشی نداریم، چون خیلی از کارها را منوط به این میکنیم یعنی آن بحث تسهیلات که اشاره کردم وقتی میخواهید یک صورتحساب الکترونیکی صادر شود باید شناسه کالا درج شود، خوشبختانه برای اکثر کالاها این کار اتفاق افتاده یا در واردات وقتی یک کالایی دارد ثبت سفارش میشود باید شناسه کالا ثبت شود. در تمام بخشهایی که شناسه کالا الزامی شده، عمدتاً ما تمام شناسهها را صادر کردیم و موارد جزئی مانده که در حال پیگیری است.
وی در پاسخ به این سوال که یعنی سامانه جامع تجارت عملیاتی شده، چون بعضی اوقات شنیده میشود از گوشه و کنار که برخی نهادها و دستگاهها آن مقداری که حتی قانون الزام کرده که آنها بپیوندند به نظر میرسد که به آن نپیوستند؛ گفت: ما فقط در مورد یک دستگاه این چالش را داریم و آن هم گمرک است که به خاطر نوع قراردادی که با پیمانکارشان داشتند و آن مسئله و مشکل قراردادی شان حل شد و هنوز آن اتصال کامل البته اطلاعات اولیه رد و بدل میشود و مشکلی ما نداریم، اما ما یک سطح بالاتری از تعاملات را انتظار داریم که امیدواریم با اصلاحاتی که در نظام کارفرمای پیمانکاری آنجا اتفاق افتاده، ان شاء الله در اسرع وقت این اتفاق بیفتد.
وزیر صمت افزود: نکته مهم اینجاست که سامانه جامع تجارت هیچ وقت آن اهدافی که در سال گذشته برایش گذاشته به جز این بحث گمرک به طور کامل انجام شد، اما هیچ وقت پایان ندارد، همین امروز که خدمت شما هستم، روزانه ۵ میلیون تراکنش در این سامانه اتفاق میافتد، اما هر روز داریم این را گستردهتر میکنیم. مثلاً ما امسال شروع کردیم حقوق دولتی معادن را در قالب سامانه جامع تجارت داریم منتقل میکنیم یعنی اگر یک معدنی سنگ آهن یا مس یا آلومینا، بوکسیت تولید میکند، اگر میخواهد به حلقه بعدی بفروشد باید بیاید در سامانه جامع تجارت فاکتور ثبت کند.
فاطمی امین گفت: فروشگاهها را به سامانه جامع تجارت متصل کرده ایم و اخیراً یک فروشگاه زنجیرهای را در سامانه تجارت بارگذاری کرده ایم و تا پایان سال بخشی از خرده فروشیها را متصل خواهیم کرد. مشخص میشود از یک کالا چه میزان فروخته شده است و در این طرح ساختارها اصلاح میشود و مسائل به صورت ریشهای حل میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: با ورود فروشگاهها و خرده فروشیها به سامانه جامع تجارت، خروجی فروشگاهها مشخص میشود که در هر فروشگاه چه کالایی با چه قیمتی و به چه تعدادی فروخته شده است. مبادلات شفاف میشود و در این شرایط گران فروشی و احتکار دیگر معنا ندارد، چون وقتی قیمت را ثبت میکند اگر بالاتر از حد مجاز باشد خیلی زودتر از آن که آن شهروند بیاید و تماس بگیرد ما این را فهمیدیم یعنی سیستم مشخص میکند و پیگیری میشود.
منبع: اگزیم نیوز