تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۷۲۷۵۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «فضای پرابهام واردات خودرو»

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشرشده در روزنامه تعادل با عنوان «فضای پرابهام واردات خودرو»، جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

با توجه به حساسیت‌های موجود در موضوع واردات خودرو، بلافاصله پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو توسط هیأت دولت، جلسات فشرده کارگروه‌های تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه آغاز به کار نموده و کماکان درحال برگزاری است.

تغییرات عمده مصوبه اخیر نسبت به مصوبه واردات سال ۱۳۸۲ همچون تأکید بر واردات هدفمند و تشویق به انتقال فناوری و تعیین سقف منابع ارزی، دستورالعمل‌های سابق واردات را نیازمند بازنگری و بازنویسی اساسی نموده است.

همچنین به منظور اجرای دقیق و بدون ابهام آیین نامه واردات می‌بایست مسائل فنی، بازرگانی، پولی و مالی، حقوقی و استاندارد‌های گوناگون به‌طور دقیق و همزمان در مرحله اجرا درنظر گرفته شود که این مهم نیازمند صرف زمان مناسب و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی با نهاد‌های مرتبط می‌باشد.

در این بین در کنار نقد‌های منصفانه و کارشناسی که تماماً مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد برخی گروه‌ها که منافع ایشان در مصوبه اخیر واردات به خطر افتاده است، با هجمه‌های هماهنگ رسانه‌ای درصدد ایجاد فشار بر کارگروه‌های تخصصی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند تا شاید با تحت تأثیر قرار دادن تصمیمات کارشناسی، در مرحله اجرا به منافعی دست یابند.

لیکن فارغ از برخی فشار‌ها و تحلیل‌های غیرکارشناسی، دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دعوت از کارشناسان خبره و فعالان این حوزه، به‌صورت فشرده درحال بررسی و تدوین دستورالعمل‌ها و جزئیات اجرایی این طرح می‌باشد.

امید است طی چند روز آینده و با انتشار دستورالعمل‌های اجرایی مصوبه واردات خودرو و تشریح و تبیین جزئیات آن، ضمن شفاف سازی و رفع ابهام‌های احتمالی، مصوبه دولت با سرعت بیشتری وارد مرحله اجرا شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده