تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۷۲۷۸۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

درخواست برای بازنگری در مصوبه واردات خودرو/ چه خودرو‌هایی امکان واردشدن دارند؟

‌می‌متالز - دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی خواستار بازنگری در مصوبه واردات خودرو شد.

به گزارش می‌متالز، طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت، مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود و واجدین شرایط واردات خودرو، تا ۱۹ شهریور ماه فرصت دارند درخواست خود را تحویل دهند.

 امید قالیباف با بیان این مطلب، اظهار کرد: آیین‌نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می‌شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یادشده که ۱۹ شهریورماه در نظر گرفته شده، حداکثر تا آخر شهریورماه اسامی شرکت‌های منتخب اعلام خواهد شد. پس از تأیید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

چه خودرو‌هایی امکان واردشدن دارند؟

بر اساس آیین‌نامه واردات خودرو، سقف قیمت خودرو‌های وارداتی بیست‌هزار دلار تعیین شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که با این سقف قیمتی، امکان واردات خودرو‌های بنز و ب‌ام‌و فراهم نیست.

قیمت خودرو‌های مرسدس بنز از ۳۶ هزار دلار آغاز می‌شوند و تا ۱۶۵ هزار دلار ادامه پیدا می‌کند.

در خصوص خودرو‌های ب‌ام‌و نیز وضعیت به همین منوال است.

حداقل قیمت این خودرو در بازار‌های جهانی ۳۵هزار دلار است و قیمت آن تا ۱۴۰ هزار دلار بالا می‌رود.

در این بازه قیمتی، خودرو‌های کیا و هیوندای، دو غول خودروساز کره‌ای، بیشترین احتمال واردات را دارند.

خودرو کیا سول مدل ۲۰۲۳ در بازار‌های جهانی ۱۹هزار و ۸۰۰ دلار قیمت خورده است (تصویری از کیا سول).

درخواست دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد برای بازنگری در مصوبه واردات خودرو

سعید محمد اظهار کرد: جای سرزمین اصلی و مناطق آزاد عوض شده و این اشتباهات در قانون گذاری برای مناطق آزاد، سم مهلک سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کشور است.

 وی با اشاره به مصوبه اخیر واردات خودرو، افزود: در این مصوبه، مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده‌اند.

وی همچنین از نگاه کارشناسی و نقد فنی و قانونی به این مصوبه سخن گفت و ضمن بیان اشکالات این مصوبه و اجحاف در حق مناطق آزاد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، بازنگری جدی در مصوبه اخیر و احیای نقش موثر و حیاتی مناطق آزاد در واردات هدفمند خودرو را از معاون اول رییس جمهور خواستار شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده