تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۳۰۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرسودگی ۵۰ درصدی تجهیزات معدنی/ کمبود ماشین آلات، معادن را زمین‌گیر می‌کند

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر از میان ۳۱ هزار دستگاه ماشین آلات صنعتی معادن، نزدیک به ۱۸ هزار دستگاه با طول عمر ۲۰ ساله در فرسودگی قرار دارند؛ ادامه چنین روندی بخش معدن را کاهش بهره وری و افت چشم انداز تولیدات محصولات معدنی مواجه می‌سازد.

به گزارش می‌متالز، «سجاد غرقی» نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران پیرامون شرایط فعلی واردات ماشین‌آلات صنعتی بخش معدن اظهار کرد: در خصوص واردات این نوع تجهیزات سنگین ما شاهد وجود دو نوع چالش هستیم؛ مرحله نخست و یا عام شامل تشریفات گمرکی و یا تغییر مداوم قوانین است که در برخی مقاطع واردکنندگان این ماشین آلات را به زحمت می‌اندازد.

نایب رئیس کمیسسون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران مجوزدهی واردات ماشین آلات صنعتی از سوی پیمانکاران و معدنکاران را به عنوان اصلی‌ترین مشکل این بخش عنوان کرد و گفت:در حال حاضر بخش عمده‌ای از ماشین آلات صنعتی فعال در حوزه معدن دچار فرسودگی بوده و اکثر آن‌ها عمری بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال دارند. متاسفانه تداوم استفاده از این تجهیزات، منجر به کاهش بهره وری و افت چشم انداز تولیدات محصولات معدنی کشور می‌شود. حال با درنظر گرفتن این نکته، طی سه تا چهار سال آینده یکی از چالش‌های اصلی کشور کمبود ماشین آلات معدنی است.

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اکثر ماشین آلات صنعتی بخش معدن امکان اورهال ندارند، گفت: متاسفانه تامین قطعات مربوط به این نوع ماشین آلات صنعتی به شدت سخت شده و به واسطه محدودیت‌هایی که از آن به عنوان حمایت از تولید داخلی معدن کاران یاد می‌شود، امکان نوسازی این تجهیزات وجود ندارد و همین موضوع باعث زمین گیر شدن معادن کشور شده است.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از معادن کشور مملو از ماشین آلات متوقف، فرسوده و کهنه است. علی رغم اینکه معدن کاران این امکان را دارند تا خودشان ماشین آلات را وارد کنند، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی امکان وارد کردن ماشین آلات حتی با ارز شخصی نیز وجود ندارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های داخلی قادر به تامین نیاز معدنکاران در حوزه ماشین آلات صنعتی هستند یا خیر، گفت: در سراسر جهان شرکت‌های تولیدکننده ماشین آلات معدنی محدود و اندک بوده و عمده این شرکت‌ها از میان برند‌های ژاپنی، امریکایی و... هستند. این تصور که ما باید همه چیز را در داخل کشور بسازیم، یک گزاره درستی نیست چرا که ظرفیت ما برای تولید ماشین‌آلات صنعتی بسیار پایین بوده و ظرفیت داخل وجود ندارد.

وی افزود: شرکت هپکو در سال‌گذشته تنها موفق به تولید ۱۱۰ دستگاه ماشین راه‌سازی و معدنی شده است و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، ۵۰۰ دستگاه ماشین معدنی وارد کشور شده است. این میزان تنها ۲‌درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند.


۱۸ هزار دستگاه بالای ۲۰ سال عمر دارند


غروغی در ادامه با بیان اینکه بنابر آمار‌های منتشرشده، ۳۱‌هزار ماشین معدنی در ایران وجود دارد که نزدیک به ۱۸‌هزار دستگاه از آن‌ها بیش از ۲۰‌سال به‌کار گرفته‌شده است، گفت: در حال حاضر با در نظر گرفتن این آمار می‌توان ادعا کرد که بیش از ۵۰ درصد ماشین آلات صنعتی بخش معدن فرسوده بوده و نیازمند نوسازی و یا تعویض هستند؛ در صورت بی توجهی به این موضوع عملاً صنعت معدنکاری کشور با چالش‌های جدی از قبیل افت تولید مواجه خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت: طبق اهداف مشخص‌شده برای لجستیک مواد معدنی استخراج شده و فرآوری شده تا سال‌۱۴۰۴، بخش معدن کشور نیازمند ورود ۲۵‌هزار دستگاه ماشین معدنی جدید است، اما تاکنون چنین موضوعی میسر نشده لذا با توجه با این مساله ما اکنون فاصله زیادی با چشم انداز بخش معدن در سال ۱۴۰۴ داریم.

منبع: بازار نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده