تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۷۲۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیاست‏‏ «صمت» در توسعه تولید ماشین‏‏‌آلات چه نتایجی در پی دارد؟

صنعت در بن‏‏‌بست فناوری

‌می‌متالز - صنعت در بن بست فناوری گرفتار شده است و اقدامات دولت با وضعیت تولید صنعتی و معدنی سنخیتی ندارد. در شرایطی که هم فعالان معدنی و هم تولیدکنندگان، پیوسته اعلام می‌کنند به تسهیل مسیر واردات ماشین‌آلات نیاز دارند، وزارتخانه بانی تولید و تجارت به صنعتگران خرید ماشین‌آلات داخلی را پیشنهاد می‌دهد. این موضوع و تغییر جایگاه بخش ماشین آلات در چارت وزارتخانه از نقشه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازار ماشین آلات کشور حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، گزاره‌های عنوان‌شده از سوی مقامات این وزارتخانه نیز بر اولویت تزریق ماشین آلات داخلی به بنگاه‌های ایرانی در صمت حکایت دارد؛ وضعیتی که تحقق اهداف کشور در حوزه تولید صنعتی منطبق بر نسل۴ و تولید معدنی منطبق بر معدن‌کاری هوشمند را در هاله‌ای از ابهام فرومی برد. مرور گفته‌های سیدمهدی نیازی، معاون صمت و انتقادات غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، گویای چالشی نامرئی میان صنعتگران و سیاستگذاران است. نیازی که هفته گذشته در اتاق بازرگانی البرز از نیاز کشور به تزریق سالانه ۷ تا ۸میلیارد دلار ماشین آلات برای احیای بخش صنعت خبر داده بود، روز گذشته اعلام کرد یکی از مولفه‌های رشد و توسعه کشور، توجه به ساخت ماشین آلات و تجهیزات است؛ نکته‌ای که نشان‌دهنده تمایل زیاد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به حمایت از این صنعت است. پرسشگران بخش صنعت، اما تردید دارند صنایع داخلی بتوانند همه یا حتی بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به ماشین آلات را رفع کنند و با توجه به شکاف تکنولوژیکی که در سال‌های اخیر بین صنایع ایران و جهان یا حتی صنایع منطقه در حال رخ دادن است، ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی، لغو معافیت‌های واردات ماشین آلات صنعتی و اقداماتی از این دست می‌تواند نوسازی بخش تولید و مساله تقویت تشکیل سرمایه را به تعویق اندازد. هشدار روز گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه نیازمند توجه است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در نشستی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: یکی از مسائل مهم ما در بخش تولید و صنعت، شکاف جدی تکنولوژی در قیاس با رقبای جهانی است. از سویی فرسودگی و استهلاک ماشین آلات، باعث شده است تا هزینه تولید مکرر افزایش یابد و عرصه رقابت مستمر تنگ‌تر شود. وی با اشاره به چالش‌های تولید و صنعت در شرایط فعلی اقتصاد ایران، ارتقای تکنولوژی و نوسازی ماشین آلات را نیاز بزرگ بخش صنعت عنوان کرد که با لغو معافیت مالیاتی واردات ماشین آلات عملا با بن بست مواجه می‌شود.

شافعی با اشاره به انبوهی از مشکلات بخش صنعت، تصریح کرد: در این بزنگاه حرف از لغو معافیت مالیاتی واردات ماشین آلات بخش صنعت نیز مطرح شده که عملا تولید را به ورطه غیررقابتی شدن می‌کشاند.

شافعی ادامه داد: اگرچه بحث‌هایی برای اصلاح این تصمیم مطرح است و اقداماتی هم انجام شده؛ اما همچنان دغدغه جدی در این خصوص برای بخش مولد کشور وجود دارد و مجلس می‌تواند در این زمینه بسیار نقش آفرین باشد. وی در این دیدار تاکید کرده است: امروز همه می‌دانیم که تکرار همان مسیر گذشته در روند نگارش بودجه‌های سنواتی، ما را به غایت موردنظر برای توسعه کشور نمی‌رساند و گره‌های اقتصادی نیز متاثر از گرفتاری در این دور تکرار است. رئیس اتاق ایران، با ابراز نگرانی در باب روند تخصیص منابع در کشور، تصریح کرد: نگاهی به رویه‌های موجود در سنوات گذشته برای توزیع ظرفیت‌ها و منابع، ما را با اتلاف‌های بزرگ مواجه می‌کند و بخشی از اصلاحات اقتصادی کشور باید بر روند و رویه‌های غلط، متمرکز شود.

در مقابل این اعلام و هشدار رئیس پارلمان بخش خصوصی پیرامون وضعیت اقتصاد و شرایط بخش صنعت، گفته‌های سیدمهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار نشان از تامین نیاز فنی صنایع کشور با تولیدات داخلی دارد. معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با برخی از فعالان صنعت ساخت ماشین آلات، اعلام کرده است: با تغییر آرایش ساختاری در وزارتخانه، رشته فعالیت مهم ماشین‌آلات و تجهیزات از سطح دفتر به سطح معاونت ارتقا پیدا کرد و این نشان‌دهنده اهمیت و نقش این رشته فعالیت در بخش تولید است. نیازی با تاکید بر این موضوع که کشور برای تعمیق ساخت داخل به برنامه میان‌مدت نیازمند است، اعلام کرده است: مهم‌ترین راهبرد در توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات، توسعه فعالیت‌های پیمانکاری تخصصی، ایجاد کنسرسیوم‌های تخصصی برای تجمیع سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات و شرکت‌های طراحی و مهندسی در قالب شرکت‌های کارخانه‌ساز با ارائه تضامین و خدمات پس از فروش و پرداخت تسهیلات ارزی براساس پیش‌فاکتور شرکت‌های ایرانی است که باید به صورت جدی دنبال شود و این پروژه‌ها در آیین‌نامه اخیر نیز پیش‌بینی شده است.

با اینکه نیازی اشاره‌ای به منع بخش تولید از واردات ماشین آلات نکرده و اخیرا نیز وضعیت تشکیل سرمایه در کشور را نگران کننده عنوان کرده است، به نظر می‌رسد تاکید بسیار وزارتخانه بر تولید ماشین آلات داخلی با همه فوایدی که دارد، دست کم از دو مسیر به بخش صنعت و معدن فشار سنگینی وارد می‌کند. فشار اول ناشی از عقب افتادگی‌های تکنولوژیک است که بر طراحی و فرآیند ساخت محصول اثر می‌گذارد. فشار دوم نیز سرعت بالاتر رقباست که به فناوری‌های روز دسترسی داشته و همچون صنایع ایران، محدودیتی برای انتخاب فناوری ساخت ندارند؛ موضوعی که وزارت صمت و معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار باید بیش از همیشه به اهمیت لحاظ آن در سیاست‌های ابلاغی خود دقت کنند. بالاخره هرچه نباشد، در عصر صنعت۴ و معدن‌کاری هوشمند، بنگاه‌ها در معرض بالاترین ضریب تغییرات تکنولوژیک هستند و جایگزینی واردات با محصولات داخلی، ضمن برخی فواید، هزینه‌های زیادی هم برای بنگاه‌های ایرانی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده