تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۷۵۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهینه سازی تعرفه گمرک برای حمایت از تولید/ دانش‌بنیان‌ها یکی از ظرفیت‌های موجود در تولید ماشین آلات صنعتی

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: باید به سمت تولید ماشین آلات و کالا‌هایی برویم که برای‌مان دارای مزیت رقابتی و نسبی هستند و می‌توانیم به تولید نمونه‌های باکیفیت داخلی بپردازیم. تعرفه یک ابزار در دست دولت است که برای تولید کالای باکیفیت و دارای مزیت رقابتی می‌توانیم با تعرفه‌ها به شکلی بازی کنیم که به تولید داخلی کمک کنیم و به نوعی تعرفه‌گذاری هوشمند داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، حمایت از تولید داخلی در راستای دستیابی به خودکفایی حداکثری، امری است که طی سالیان گذشته به شدت در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و جزو اصول کلی نظام به شمار می‌رود. شواهد نشان می‌دهد که ما در زمینه صنایع سبک به نتایج مثبت خوبی دست یافته ایم، اما در تولید ماشین آلات صنعتی هنوز نیاز به تلاش داریم. اخیراً قانونی در مجلس در راستای افزایش تعرفه ماشین آلات به منظور حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفت. کارشناسان معتقدند حمایت از تولید داخلی به واسطه تعرفه گذاری و کنترل واردات باید با احتیاط بالایی صورت بگیرد. به طوری که ضمن برآورده شدن نیاز‌های کشور به رخوت صنایع داخلی منجر نشود.

با توجه به ارزبری بالای واردات ماشین آلات که سالانه حدود ۶ الی ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، تلاش در راستای دستیابی به فناوری مورد نیاز برای تولید این تجهیزات در داخل کشور ضروری است. از سوی دیگر، در اختیار داشتن تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و شرکت‌های دانش بنیان متعدد، بستری برای دستیابی به این هدف برایمان فراهم کرده که باید از آن بهره ببریم.


ما صنعتگر هستیم و باید به تولید ماشین آلات بپردازیم


در همین راستا نظرات افشین کلاهی، عضو اتاق بازرگانی تهران را جویا شدیم. کلاهی درباره تولید ماشین آلات در داخل کشور و کاستن از وابستگی به دیگر کشور‌ها تصریح کرد: بین صنعت و تولید تفاوت وجود دارد، اینکه شما یک صنعتگر باشید و به تولید ماشین آلات بپردازید و یا تولیدکننده باشید، با یکدیگر متفاوت هستند. طی سال‌های گذشته در زمینه تولید ماشین آلات سرمایه گذاری‌هایی انجام داده ایم که نتایج مثبتی هم برایمان داشته اند. قبلاً به راحتی می‌توانستیم ماشین آلات را به کشور وارد کنیم و تعرفه بالایی نداشت. اما الان براساس قوانین، تعرفه بالایی برای واردات ماشین آلات در نظر گرفته شده است. انصافاً کارخانجات خوبی در این زمینه ایجاد شده و پیشرفت‌هایی داشته ایم. در واقع کارخانه داری ما طی سال‌های گذشته رشد کرده است. به نظرم الان وقتش رسیده که قدم بعدی را برداریم و ثابت کنیم که ما صنعتگر هستیم و به تولید ماشین آلات می‌پردازیم.

وی در ادامه گفت: مبانی قانونی برای تولید ماشین آلات در کشور فراهم شده است. براساس قانونی که در مجلس تصویب شده، واردات ماشین آلات تعرفه بالایی دارد. این اقدام با هدف حمایت از تولید ماشین آلات در داخل کشور مصوب شد. شواهد نشان می‌دهد که سیاستگذاری‌های کلی نظام به سمت حمایت از تولید داخلی ماشین آلات و کاستن از وابستگی ما به دیگر کشورهاست.


دانش‌بنیان‌ها یکی از ظرفیت‌های موجود در تولید ماشین آلات


عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان یکی از ظرفیت‌های موجود در راستای تولید ماشین آلات در کشور هستند که در قانون نیز حمایت از آن‌ها پیش بینی شده است. تلاش‌هایی از سوی وزارت صمت برای اجرایی نشدن قانون جهش تولید دانش بنیان شاهد هستیم. اما به نظر می‌رسد مبانی قانونی برای تقویت این شرکت‌ها وجود دارد و به اندازه کافی از آن‌ها حمایت شده است. نکته مهم این است که نگاه‌ها باید عوض شود. در حال حاضر ما همچنان در بدنه دولت همان دیدگاه‌های سنتی را به شرکت‌های دانش بنیان داریم که برای آن‌ها مشکل ساز شده است. تا زمانیکه همین دیدگاه‌های قدیمی وجود دارد، شرکت‌ها مدام در حال مبارزه و تلاش برای حل و فصل مشکلات مربوط به دریافت مجوزها، مالیات، بیمه و... هستند.

وی افزود: این موضوعات روزمره، بزرگترین چالش شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌روند. شرکت‌ها به جای اینکه وقت و انرژی خود را در راستای رشد و بالندگی کشور صرف کنند، معطل حل و فصل این مشکلات می‌شوند. حمایت عملی از شرکت‌های دانش بنیان امری اجتناب ناپذیر در مسیر توسعه صنعتی کشور است. ضمن اینکه ما به لحاظ سیاستگذاری و قانونی کمبودی در این زمینه نداریم و در شعار نیز مکرراً حمایت از این شرکت‌ها مطرح می‌شود، اما در عمل شرکت‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. کماکان سازمان‌ها با همان آیین نامه‌ها و قوانین قبلی با شرکت‌های دانش بنیان برخورد می‌کنند و این به معنای هدر رفت انرژی این شرکت‌ها و عدم بهره بردن از توان آن‌ها برای توسعه صنعتی کشور است.


اولویت بندی در سیاست گذاری مهم است


او در ادامه گفت: ما باید در سیاست گذاری هایمان اولویت بندی داشته باشیم. اگر تولید کالا یا ماشین آلات خاصی برایمان مزیت ندارد، نباید تمرکز خود را روی تولید آن بگذاریم. باید به سمت تولید ماشین آلات و کالا‌هایی برویم که برایمان دارای مزیت رقابتی و نسبی هستند و می‌توانیم به تولید نمونه‌های با کیفیت داخلی بپردازیم. تعرفه یک ابزار در دست دولت است که برای تولید کالای با کیفیت و دارای مزیت رقابتی می‌توانیم با تعرفه‌ها به شکلی بازی کنیم که به تولید داخلی کمک کنیم و به نوعی تعرفه‌گذاری هوشمند داشته باشیم. متاسفانه در حال حاضر در استراتژی صنعتی کشور به جای اینکه به دنبال تولید کالا‌های دارای مزیت رقابتی باشیم، به دنبال استراتژی جایگزینی واردات هستیم. وقتی که تولیدات داخلی به حد قابل قبولی به لحاظ کیفیت رسید و توانست در بازار‌های بین المللی رقابت کند، باید بازی با تعرفه‌ها را هم کنار بگذاریم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده