تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۸۰۷۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مبادله ریالی و تعهد ارزی، چالش تجار مرز مهران

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایلام نیز گفت: فرآیند صادرات به کشور عراق پس از سرنگونی صدام از سال ۸۳ آغاز شده است. رضا محمدرحیمی اضافه کرد: در طول این سال‌ها با توجه به اینکه نظام سیاسی در کشور عراق در حال شکل گیری بوده و قوانین آن‌ها چندان مستحکم و دارای ضمانت اجرایی نبود و همچنین به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها امکان مبادله ارزی میسر نشده و بر همین اساس تا سال ۹۷ کشور‌های عراق و افغانستان از قانون رفع تعهد ارزی مستثنی بودند.

به گزارش می‌متالز، وی یادآور شد:، ولی از سال ۹۷ این موضوع برای این کشور‌ها نیز اجرا می‌شود و بدلیل اینکه تجار فعال با این کشور‌ها همچنان به شکل ریالی با طرف عراقی کار می‌کنند، مسئله رفع تعهد ارزی به چالشی در مرز‌ها با این کشور بویژه مرز مهران تبدیل شده است.

مدیرکل صمت ایلام تاکید کرد: روش‌های متعددی در قانون برای رفع تعهد ارزی پیش بینی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فروش ارز و ورود کالا استفاده کرد.

واردات کالا باید در مرز مهران رونق بگیرد

محمدرحیمی اضافه کرد: مرز بین المللی مهران در طول سال‌های فعالیت تنها یک مرز صادراتی بوده و واردات چندانی از این مرز صورت نمی‌گیرد که باید نوعی تعادل و همخوانی بین صادرات و واردات وجود داشته باشد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام

عناوین برگزیده