تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۱۱۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

کربن زدایی صنعت فولاد دنیا از حرف تا عمل

‌می‌متالز - سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی اعلام کرد صنعت فولاد دنیا در چندین زمینه به سمت کربن زدایی در حال پیشرفت است، ولی توسعه و اجرای آن باید تقویت شود، زیرا این صنعت در مسیری سازگار با اهداف آب و هوایی دنیا قرار ندارد.

به گزارش می‌متالز، به نظر این سازمان، برای افزایش فناوری‌های نوآورانه تولید فولاد و توسعه بازار‌ها برای فولادی با آلایندگی کربنی تقریباً صفر به حمایت بیشتری نیاز است. سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، همکاری‌های بین‌المللی و سیاست‌های تجاری جدی‌تر برای تضمین رقابت و در نظر گرفتن استراتژی‌ها و مسائل اجتماعی نیز مطرح است.

به گزارش فولاد ایران، در حالی که تعداد فزاینده‌ای از نوآوری‌ها برای حمایت از کربن زدایی از صنعت فولاد دنیا معرفی شده، مشارکت این بخش در دستیابی به هدف آب و هوایی توافقنامه پاریس تا سال ۲۰۵۰ هنوز عقب مانده است.

بیش از ۹۰ درصد ظرفیت فولادسازی جهانی در حال حاضر در کشور‌هایی است که هدف انتشار کربن صفر را اعلام کرده اند، ولی قیمت کربن هنوز به سطحی نرسیده که باید تا سال ۲۰۵۰ با انتشار صفر کربن مطابقت داشته باشد.

با وجود اینکه شرکت‌های فولادی زیادی اهداف انتشار صفر کربن را اعلام کرده‌اند، ولی بین تعهدات در سطح کشور‌ها و تعهدات شرکتی ناهماهنگی وجود دارد.

در هر حال هنوز به نظر می‌رسد جدای از تعهدات داده شده کشورها، هنوز تولید فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر به اندازه کافی رشد نکرده و راه زیادی برای توسعه فن آوری مورد نیاز در پیش دارد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده