تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۸۱۱۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس فولادی مطرح کرد:

روایتی از ۳ بحران اساسی که فولاد ایران را درگیر کرده است

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد با بیان روایتی ازسه بحران اساسی که فولاد ایران را درگیر کرده است، درباره حال و هوای فعلی بازار می‌گوید: قیمت فولاد پایین آمده و کارخانه‌ها با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. از سوی دیگر، قیمت‌گذاری هم دستوری می‌باشد، بنابراین در شرایط فعلی بازار فولاد با فشار مضاعفی مواجه است.

به گزارش می‌متالز، سید احمد مشکانی با بیان اینکه اگر بازار آزاد نباشد، در زمان‌های بحرانی قیمت فولاد کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود فولادکاران دچار بحران اقتصادی شوند، اظهار داشت: در حال حاضر فولاد کشور ما با سه بحران اساسی روبرو است؛ نخست جنگ روسیه و اوکراین است که روسیه با دامپینگ در بازار جهانی، فولاد خود را با قیمت پایین در بازار عرضه کرده است.

وی گفت: مساله دوم، تحریم اقتصادی ایران است و به نوعی مراودات اقتصادی ایران را دچار چالش می‌کند، چون در fatf بانک‌های ایران نمی‌توانند با بانک‌های کشور‌های دیگر کار کنند. در این میان، خریداران فولادی اگر در fatf باشند یا پول آن‌ها بخواهد رصد شود، نمی‌توانند از ایران خریداری کنند.

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن کاهش شدید قیمت سنگ را بحران سوم و شدیدی که فولاد کشور با آن درگیر است، عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت سنگ آهن کاهش می‌یابد، قیمت فولاد هم پایین می‌آید و عرضه بیشتری در بازار صورت می‌گیرد که در این شرایط، ساختمان سازی و ساخت و ساز که یکی از ارکان بخش فولاد است، باید رونق پیدا کند، اما در عمل به دلیل نرخ بالای قیمت هر متر مربع ملک، این اتفاق نمی‌افتد.

مشکاتی تصریح کرد: واقعیت این است که اگر از معدن کاری شروع کنیم، وقتی که قیمت سنگ آهن پایین می‌آید، معدن کاری سنگ آهن دیگر اقتصادی نیست، یعنی تولید کم می‌شود و معادن کوچک، متوسط و بزرگ را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی که تولید پایین می‌آید، چون قیمت تمام شده سنگ آهن بالا می‌رود، تولیدکننده نمی‌تواند سود کند و در ادامه تولید آن متوقف و یا کم می‌شود.

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن با اشاره به اینکه کارخانه با معدن کاری فرق می‌کند، عنوان کرد: کارخانه پرسنل و برق مخصوص به خود را دارد. وقتی کارخانه بخوابد، خیلی زیان آورتر از آن است که معدن بخوابد. زیرا معدن گروهی را شامل می‌شود که سود کمتری دارند در حالی که کارخانه باید با ظرفیت متعادل خود کار کند و اگر نتواند کار کند، می‌خوابد؛ بنابراین اگر تولید سنگ آهن پایین بیاید، تولید فولاد هم پایین می‌آید و کارخانه‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل خود کار کنند.

مشکاتی درباره حال و هوای فعلی بازار اظهارداشت: قیمت فولاد پایین آمده و کارخانه‌ها با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. از سوی دیگر، قیمت‌گذاری هم دستوری می‌باشد، بنابراین در شرایط فعلی بازار فولاد با فشار مضاعفی مواجه است.

وی با طرح این پرسش که این فشار مضاعف چگونه از بازار فولاد برداشته می‌شود؟ خاطرنشان کرد: برای اینکه این اتفاق بیفتد، نخست باید ساخت و ساز در ایران رونق پیدا کند که فعلا این موضوع به خاطر قیمت تمام شده هر متر مربع ملک در کل کشور که خیلی بالاست، محقق نمی‌شود. دوم اینکه توسعه صادرات اتفاق بیفتد و نکته سوم و پایانی اینکه قیمت‌های دستوری باید برداشته شود. برای این کار فولادسازان، گندله ساز‌ها و سنگ آهنی‌ها باید یک دوره اقتصادی خوب را طی کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده