تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۸۱۳۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

جایگاه صنعت فولاد در برنامه هفتم توسعه/ بازار بین‌المللی یک‌شبه محقق نمی‌شود

‌می‌متالز - عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران با ارائه پیشنهاداتی درباره جایگاه صنعت فولاد در برنامه هفتم توسعه، گفت: محدودیت‌ها عملا برخلاف اهداف توسعه صادرات غیرنفتی کشور هستند و آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به تولید و صنعت کشور تحمیل می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه و لزوم چشم اندازی روشن برای توسعه صنعت فولاد در این برنامه، اظهار کرد: برنامه نویسی‌های سالانه در دنیا متحول شده است. در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها برای مسائل کمی برنامه ریزی نمی‌کنند بلکه در جهت پایین آوردن نرخ تورم، سیاست‌های تجاری، مالیات‌ها، صادرات و امثالهم برنامه نویسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اولویت‌های صنعت فولاد در این چشم انداز، گفت: اولویت اصلی در بخش فولاد باید تسهیل صادرات محصولات تولیدی این صنعت باشد. بر همین اساس، صادرات در هر نظام اقتصادی ضروری به‌نظر می‌رسد. با این وجود، در طول سال‌های گذشته انواع محدودیت‌ها در مسیر صادرات محصولات بخش فولاد اعمال شده است. این محدودیت‌ها عملا برخلاف اهداف توسعه صادرات غیرنفتی کشور هستند و آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به تولید و صنعت کشور تحمیل می‌کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه نه تنها صادرات فولاد بلکه صادرات محصولات پایین دست زنجیره فولاد نیز باید تسهیل شد، افزود: صادرات یکی از الزامات اساسی در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی است، ضمن اینکه صنعت فولاد در ایران با هدف بهره‌مندی از ذخایر غنی معدنی و انرژی شکل گرفته و توسعه یافته است.

احرامیان تصریح کرد: سنجش صادرات فولاد با هر شاخصی نشان می‌دهد که موضوع صادرات باید در قدم اول نهادینه شود. با رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در آینده، ایران باید در رده دومین کشور دنیا از نظر حجم صادرات به تولید شود.

وی گفت: در چنین شرایطی، هر کشوری که دارای توان صادراتی بالایی باشد، از قدرت اقتصادی بالاتری نسبت به سایر کشور‌ها برخوردار خواهد بود. صنعت فولاد نیز از این شرایط جدا نیست و توسعه صادرات الزامی در مسیر بهبود عملکرد این صنعت به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه که برنامه‌های توسعه‌ای متعددی برای این صنعت طرح‌ریزی و در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است.

عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: با توجه به سرانه مصرف فولاد در کشور، ۲۰ میلیون تن سرانه مصرف داخلی و حدود ۳۰ میلیون تن از محصول مورد بحث مازاد نیاز کشور است که اید صادر شود، این در حالی است که در مسیر دستیابی به این چشم‌انداز، موانع داخلی و خارجی متعددی دخیل هستند. علاوه بر این، حضور در بازار بین‌المللی یک‌شبه محقق نمی‌شود.

احرامیان با اعلام اینکه براساس آمار منتشرشده در ماه‌های نخست سال جاری صادرات فولاد و محصولات فولادی رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به حجم قابل‌توجه سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد، ظرفیت تولید شده در این صنعت، به مراتب بالاتر از نیاز کشور برآورد می‌شود، بنابراین صادرات راهکاری اساسی برای تداوم تولید در این زنجیره است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده