تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۱۴۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتفاقات ادوار قبل باز هم رخ می‌دهد؟

‌می‌متالز - بازار سرمایه در بازه ۳۰ ساله بیشترین رشد را نسبت به بازار‌های موازی داشته است و بعد از آن طلا، و به ترتیب دیگر بازار‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این موضوع در کل دنیا مرسوم است چراکه بازار سهام امکان جذب سرمایه و ایجاد ارزش افزوده را دارد.

به گزارش می‌متالز، پیمان مولوی، کارشناس بازار‌های مالی تشریح کرد: بازار سهام با ریسک‌هایی روبه‌رو است که تا قبل از روشن شدن آن‌ها شرایط باکمی افت و کاهش ادامه می‌یابد، عمده دلیل آن هم غیرقابل بازگشت بودن ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد ایران است. ریسک‌های سیستماتیک را می‌توان به چند بخش سیاسی، اجتماعی و ریسک‌های سیستماتیک در حوزه اقتصاد تقسیم کرد. ایران کشوری است که میزان نقدینگی در آن به‌صورت افسارگسیخته‌ای (رشد سالیانه ۳۷ تا ۳۸ درصد) افزایش می‌یابد، رشد اقتصادی هم نسبت به این حجم نقدینگی بسیار پایین است، حتی تورم امسال هم تا ۴۵ درصد خواهد رسید. همچنین تورم سال آینده در بازه ۴۵ تا ۵۰ درصد متغیر خواهد بود، اگر هم رشد اقتصادی به کانال ۳ درصد نزول کند، این رقم در محدوده ۵۰ تا ۵۵ قرار می‌گیرد.

تورم و دلار عامل رشد بازار می‌شود

وی ادامه داد: نکته قابل توجه رشد بیشتر بازار سهام نسبت به تورم در میان‌مدت بوده، دلیل این امر هم، همپوشانی نرخ دلار با تورم است که مانع ورود منابع به بازار ارز می‌شود، از طرفی برای سرمایه‌گذاری در ارز سختگیری‌های وجود دارد، اما در بازار سهام این‌طور نیست. از سویی دیگر تورم و افزایش قیمت دلار بر سرمایه شرکت‌های بورسی که بیشتر دارایی بوده، تأثیرگذار است و رشد این دست سرمایه‎‌ها را باعث می‌شود. با این مفروضات می‌توان تا حدودی به بازار سهام امیدوار بود.

دلار به ۱۳۰ هزار تومان هم می‌رسد

مولوی تشریح کرد: کف رشد قیمت دلار، برای سال ۱۴۰۴ را ۶۰ هزار تومان متصور هستم، البته این قیمت در خوش‌بینانه‌ترین حالت است اگر تورم در ۴۵ درصد باقی بماند و حتی افزایش یابد، اعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان را هم شاهد هستیم. باید گفت بازار سرمایه بر اساس رشد دلار و تورم به کار خود ادامه می‌دهد، اما موانع حرکت نقدینگی به سمت آن ریسک‌هایی از جنس پیش‌بینی‌ناپذیر بودن کلیت اقتصاد و فضای سیاسی و اجتماعی کشور است که باید موردتوجه قرار بگیرد. بازار سرمایه در سال‌های گذشته (سال ۹۹) ۵۰۰ تا ۶۵۰ درصد نسبت به مرداد (سال ۹۸) رشد را تجربه کرده است حتی با این‌وجود بسیاری از بازیگران اصلی علاقه‌ای برای ورود به بازار ندارند و به دلیل ریسک‌هایی که به آن اشاره شد، سرمایه خود را وارد دیگر بازار‌ها (بازار مسکن خارج کشور و داخل و بازار‌های موازی) کرده‌اند.

مقصد نقدینگی کجاست؟

وی در پاسخ به سوال مقصد نقدینگی کجاست، گفت: برای معرفی بازار‌هایی که در شرایط فعلی جریان نقدینگی پرقدرتی را تجربه می‌کنند، می‌توان به بازار مسکن اشاره کرد که شاهد ورود پول بسیاری در اردیبهشت و خرداد بود؛ دیگر بازاری که نقدینگی در آن جریان دارد، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است که پیش‌بینی می‌شود ۱۰ میلیارد دلار را به خاطر اعتراضات داخلی پذیرا باشد. از سویی خرید دلار و طلا از جانب مردم، برای حفظ پوشش ریسک تورمی، تحرکاتی را در این بازار‌ها منجر شده است.

نقد شوندگی را افزایش دهید تا نقدینگی جریان بگیرد

این فعال بازار‌های مالی تصریح کرد: هنگامی‌که افراد در شرایط عدم اطمینان قرار گیرند سعی بر صیانت از سرمایه خود دارند. اتفاقات گذشته در بورس نمایانگر ناکارآمد بودن دامنه نوسان است، حتی مبحث نقد شوندگی در آن معنایی ندارد و سرمایه‌گذاران باید در صفوف طولانی ناشی از قوانین بدون پایه و اساس باقی بمانند. به همین خاطر بسیاری از افراد باوجود هر نوع ریسکی (اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) به دنبال بازاری هستند که به‌راحتی بتوانند منابع خود را نقد کنند، تا ریسک‌ها را پوشش دهند، که بازار کنونی سهام از این موهبت بی‌بهره است.

اتفاقات ادوار قبل بازهم رخ می‌دهد؟

مولوی در پایان گفت: بازار سرمایه در بازه ۳۰ ساله بیشترین رشد را نسبت به بازار‌های موازی داشته است و بعدازآن طلا و به ترتیب دیگر بازار‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این موضوع در کل دنیا مرسوم است چراکه بازار سهام امکان جذب سرمایه و ایجاد ارزش افزوده را دارد، اما نمی‌توان به قطعیت گفت باز هم اتفاقات ادوار قبل رخ می‌دهد؛ توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران به دنبال شرکت‌هایی باشند که حاشیه سود و سود تقسیمی بالایی داشته باشند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده