تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۱۵۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تداوم روند صعودی درگیر ابهامات است

‌می‌متالز - در ۲ روز ابتدای هفته جاری شاهد نقشه‌ای سبزرنگ در بازار سهام بودیم، که این امر موجب گمانه‌زنی درباره شروع روند صعودی در آن شده است. سوال ایجاست که روند دو روز ابتدایی هفته ادامه پیدا می‌کند، برخی معتقدند که بازار برای صعودی شدن درگیر ابهامات است.

به گزارش می‌متالز، حسنعلی بشارت احسانی، کارشناس بازار سهام عنوان کرد: بازار در این روز‌ها ثباتی را تجربه کرده و مقداری مثبت شده است، ولی تداوم آن در شرایط فعلی اقتصاد کشور، مقداری با ابهام مواجه خواهد بود. بازار سهام با ریسک‌هایی همچون مشکلات اقتصادی و اجتماعی رو به رو است. از طرفی دیگر تحریم‌ها صادرات را با مشکل مواجه می‌کند، حتی اگر افزایش نرخ دلار منجر به سودآوری شرکت‌ها شود، هزینه‌های تحمیلی تحریم بسیار زیاد است. با این حال کلیت بازار سهام مثبت به نظر نمی‌رسد و عامل اصلی صعود این روز‌ها حمایت دستگاه‌های دولتی و صندوق توسعه بوده است.

چشم‌انداز مثبتی در بازار دیده نمی‌شود

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: به نظر می‌رسد بازار سهام تا انتهای سال در همین محدوده نوسان داشته باشد، ولی افت شدیدی را برای آن متصور نیستم، چراکه قیمت سهام ریزش زیادی را به خود دیده است. سهام بسیار ارزان است، اما از منظر ریسک‌‎ها در بازار چشم‌انداز مثبتی دیده نمی‌شود. اگر این ریسک‌ها مرتفع شود سرمایه‌گذاران خرد و کلان وارد بازار سرمایه خواهند شد. باید گفت آینده بورس با ابهام مواجه است، همچنین تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه ایجاد کرده است تا جایی که چشم‌انداز مثبتی هم برای مرتفع شدن آن وجود ندارد.

وصول مطالبات از عمده مشکلات صنایع

احسانی در پایان گفت: صنعت خودروسازی در کشور محدود است و در صورتی که گشایشی در برجام و یا واردات خودرو انجام شود، خودروسازان توان رقابت با برند‌های خارجی را ندارند. خودروسازان همچنین درگیر وصول مطالبات خارجی هستند و در بخش صادرات هم چندان موفق نیستند. موضوع وصول مطالبات حتی در صنعت دارو هم مشکل ساز بوده، چراکه نوسان در نرخ دلار، تاخیر در وصول مطالبات و واسطه‌گری در این موضوع مطرح است. با این شرایط نمی‌توان چندان به آینده این ۲ صنعت در بلند مدت امید داشت.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده