تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۱۴۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اتاق بازرگانی:

استمرار رشد مثبت شاخص تولید صنعتی کشور در پاییز امسال

‌می‌متالز - معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای پنجمین ماه متوالی در پاییز امسال رشد داشته و در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه پارسال ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، «مروری بر متغیر‌ها و شاخص‌های اقتصادی منتخب آبان ۱۴۰۱» عنوان گزارشی است که توسط معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تهیه و منتشر شده است؛ در این پژوهش، به بررسی مهمترین شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم در ایران و جهان، شاخص «مدیران خرید» و ... پرداخته شده است.

طبق این گزارش، شاخص تولید صنعتی، یکی از متغیر‌های با اهمیت اقتصادی کشور است که مشخص‌کننده تغییرات تولید در بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته‌شده در بورس با سهم بیش از ۵۰ درصدی از کل تولید صنعت ساخت کشور است.

بر اساس این پژوهش، شاخص کل تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای پنجمین ماه متوالی رشد داشته و در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

مهمترین عامل موثر در رشد شاخص تولید مهر ۱۴۰۱، رشد بالای شاخص تولید صنایع تولید خودرو و قطعات و فلزات اساسی برآورد شده است؛ فقط دو فعالیت صنعتی مشمول افت شاخص تولید در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال شامل تولید صنایع غذایی منفی ۲.۵ درصد، صنایع شیمیایی منفی ۱.۷ درصد است و گروه‌های دارای بیشترین رشد مثبت شاخص تولید شامل خودرو و قطعات ۲۱.۹ درصد، محصولات فلزی ۲۳.۹ درصد و منسوجات ۲۱.۴ درصد برآورد شده است.

در ماه مورد بررسی در کل صنایع بورسی، موجودی انبار در سطح صنایع کاهش یافته که با توجه به رشد مثبت شاخص کل تولید، نشان‌دهنده بالاتربودن رشد فروش از رشد تولید و همچنین افزایش تقاضای موثر نسبت به تولیدات فعلی صنعتی است.

تغییر در موجودی انبار در مهر ۱۴۰۱ در صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی و صنایع غذایی، مثبت، و در مقابل در گروه‌های صنایع خودرو و قطعات و صنایع دارویی، منفی است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده