تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۰
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۲۸۱۷۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۵ میلیارد تسهیلات صنایع پیشرفته

‌می‌متالز - صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، شرکتی دولتی و مادرتخصصی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در بخش‌های خصوصی و تعاونی حمایت می‌کند و به گفته محسن نادری منش، مدیرعامل آن، امسال ۱۵میلیارد تومان به صنایع پیشرفته کمک می‌کند.

به گزارش می‌متالز، قانون تاسیس صندوق در سال ۱۳۷۵ با عنوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اساسنامه آن در سال ۱۳۷۶ مورد موافقت هیات‌وزیران قرار گرفت. مجمع عمومی صندوق متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت (رئیس مجمع عمومی)؛ ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ امور اقتصادی و دارایی؛ علوم، تحقیقات و فناوری؛ دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح؛ نیرو؛ بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تعریف صنایع پیشرفته گفت: اساسنامه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته این صنایع را تعریف کرده است. بر این اساس صنایع پیشرفته شامل ۱۱بخش، یعنی صنایع الکترونیک و میکروالکترونیک، روباتیک، نرم‌افزار، مخابراتی، زیست‌فناوری، بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، ریزفناوری، هوافضا، مواد پیشرفته، انرژی‌های نو و سایر صنایع پیشرفته است که ممکن است در سال‌های آینده نیاز باشد تعریف شوند. در این صورت برای صنایع جدید مصوبه گرفته می‌شود و ذیل فعالیت‌هایی که مشمول حمایت صندوق هستند، قرار می‌گیرند. او در ادامه افزود: سرمایه سال گذشته صندوق ۱۲۵میلیارد تومان بود. اما طبق قوانین بودجه، صندوق امسال تا ۳هزار میلیارد تومان تامین سرمایه دارد. براساس تبصره ۱۸ نیز پیش‌بینی می‌شود تا هزار میلیارد تومان دیگر به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته اختصاص پیدا کند. بخشی از منابع مهم مربوط به سایر مجاری تامین مالی صندوق است که تا هزارمیلیارد تومان دیده شده است. به طور کلی در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۵هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه صندوق به لحاظ قانونی دیده شده است. با توجه به رقم کل سرمایه پیش‌بینی‌شده برای صندوق، امسال سقف تسهیلات ۱۵میلیارد تومان و سقف ضمانت نامه‌ها ۸۰میلیارد تومان دیده شده است.

به بیان نادری منش، بخشی از افزایش سرمایه برای ارائه تسهیلات و ضمانت‌نامه به صنایع جدیدی که تعریف شده صرف خواهد شد، فعالیت صندوق در حوزه قبلی توسعه پیدا می‌کند و بخشی هم وارد تامین سرمایه به صورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم خواهد شد. مورد آخر از طریق تامین سرمایه در صندوق‌های فرابورسی جسورانه، صندوق‌های پی/‌ای و صندوق پروژه‌ها در اختیار فعالان حوزه صنایع پیشرفته قرار می‌گیرد. در اصل صندوق‌های خطر‌پذیر واسطه تامین سرمایه هستند که آیین‌نامه‌هایی در بورس دارند و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در حال انجام است. راه‌اندازی صندوق‌های تخصصی برای مثال در حوزه الکترونیک و آی تی و صندوق هوشمندسازی معادن با همکاری فعالان بخش خصوصی از برنامه‌های دیگر صندوق است. برای سال بعد هم در حوزه زیست‌فناوری، هوافضا و انرژی‌های نو برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده