تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۸۱۶۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مسوول راهبری ارتباط دانشگاه و صنعت استان کرمان اعلام کرد

احصاء ۶۲۷ قلم کالا و قطعه راهبردی موردنیاز صنعت و معدن استان کرمان

‌می‌متالز - مسوول آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از احصاء نیاز‌های فناورانه، پژوهشی و آموزشی حوزه صنعت و معدن استان سخن به میان آورد و گفت: ۶۲۷ قلم کالا و قطعه راهبردی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن استان که وارداتی بوده، شناسایی و ۲۴ مورد به عنوان دارای اولویت اساسی احصاء شده است.

به گزارش می‌متالز، امین غفاری نژاد صبح امروز اول آذرماه در جمع خبرنگاران درخصوص اقدامات صورت گرفته در جهت ارتباط صنعت و دانشگاه در استان کرمان گفت: دولت اقداماتی برای حمایت از واحد‌های صنعتی و معدنی برای فعالیت‌هایی که تحقیق و توسعه و پژوهشی انجام می‌دهد، در دست اقدام دارد.

به گفته او، قانون جهش تولید دانش بنیان برای اولین بار در کشور تدوین و در خردادماه سال جاری تصویب و مهرماه ابلاغ شده و این فرصت بسیار خوبی برای واحد‌های تولیدی است.

مسوول آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، با اشاره به اینکه بند "ب" ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان برای ایجاد انگیزه در واحد‌های تولیدی و با هدف جهت دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، تدوین شده است، افزود: طبق این قانون، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

«با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحد‌های تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحد‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قرارداد‌های تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه ها، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده (۱۱) این قانون نیز می‌شوند. همچنین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت و یا واحد‌های تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تشکیل دهند.» براساس گفته غفاری نژاد این مطلب ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان در راستای تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه است.

او با یادآوری دو نشست سازمان صمت استان با دانشگاه آزاد و هایتک می‌گوید: در این نشست‌ها ۱۲ پروژه مرتبط با نیاز‌های صنعتی و معدنی استان احصاء شد و به دنبال آن هستیم که این پروژه‌ها در واحد‌های صنعتی و معدنی استان عملیاتی شوند.

مسوول راهبری ارتباط دانشگاه و صنعت استان کرمان با بیان این مطلب که نیاز‌های صنعت احصاء و به کمیته تحقیق دانشگاه شهید باهنر کرمان ارجاع داده می‌شود، اظهار کرد: بعد از تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هزینه‌های این پروژه‌ها مشمول قانون ۱۱ جهش تولید دانش بنیان شده و از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. امسال تاکنون هفت عنوان پروژه را عملیاتی کردیم.

او می‌افزاید: شش طرح از شرکت گل گهر احصاء شده که سه طرح آن به دانشگاه‌های کرمان، رفسنجان و سیرجان و مابقی آن به دانشگاه‌های خارج از استان داده شده است.

طبق اعلام مسوول آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، پیش بینی می‌شود ظرفیت مالی استان کرمان تا پایان سال از محل معافیت‌های مالیاتی ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان باشد و این درآمد در بخش‌های پژوهشی، بهره وری و زیست محیطی هزینه خواهد شد.

او از احصاء نیاز‌های فناورانه، پژوهشی و آموزشی حوزه صنعت و معدن استان سخن به میان آورد و اظهار کرد: ۶۲۷ قلم کالا و قطعه راهبردی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن استان که وارداتی بوده، شناسایی و ۲۴ مورد به عنوان دارای اولویت اساسی احصاء شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده