تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۸۱۵۶۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد/ آیا تهران دوباره سیگنال کاهش قیمت مسکن را به کشور صادر می‌کند؟ + جدول

‌می‌متالز - طبق آمار منتشر شده توسط سازمان مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای و ماهانه (نسبت به ماه گذشته) کاهشی بوده است.

به گزارش می‌متالز، نرخ تورم ماهانه (درصد تغییرعدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل) در آبانماه ۱۴۰۱ به ۲.۱ درصد رسیده که در مقایسه باهمین اطلاع در ماه قبل، ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکیها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱.۳ درصد و ۲.۷ درصد بوده است.

همچنین نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری و روستایی ۲.۱ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل برای خانوار‌های شهری ۱.۱ واحد درصدکاهش وبرای خانوار‌های روستایی ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است. در این بین یکی از کالا‌های مهم در سبد اقلام محاسبه تورم، مسکن و اجاره بها میباشد که در ماه‌های اخیر به صورت مستقل تورم ماهیانه آن در محافل رسانه‌ای و کارشناسی مورد توجه جدی‌تر قرار گرفته است.

رشد تورم ماهانه مسکن در کشور کاهشی شد

گفتنی است، طبق آمار مرکز آمار ایران، نرخ رشد نقطه به نقطه تورم حوزه مسکن یعنی مقایسه رشد متوسط قیمت مسکن درآبان ماه امسال در قیاس با آبان سال گذشته افزایش ۳۹.۲ درصد را نشان می‌دهد. نکته‌ی قابل توجهی که باید به آن اشاره کرد رشد ۳.۷ درصدی تورم بخش مسکن نسبت به ماه گذشته (تورم ماهیانه مسکن در کشور) است. این درحالی است که تورم ماهیانه مسکن در کشور در مهر ماه حدود ۶ درصد بوده است. بر این اساس تورم ماهیانه مسکن در کشور در آبان ماه نسبت به مهر افت قابل توجهی را تجربه کرده است.

رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد/ آیا تهران دوباره سیگنال کاهش قیمت مسکن را به کشور صادر می‌کند؟ + جدول

گفتنی است، در مهر ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۰.۱- درصد بوده است. تورم ماهانه مهر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٣.٣ درصد)، ٣.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین مطابق آخرین اطلاعات مرکز آمار در مهر ماه متوسط قیمت مسکن در استان تهران ۴۶ حدود میلیون تومان بوده است.

اگرچه آمار تورم ماهانه مسکن استان تهران هنوز استخراج نشده است، اما انتظار می‌رود همانطور که در مهر ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۰.۱- درصد بوده است، در آبان ماه نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد. بر این اساس طبق پیگیری از مرکز آمار ایران آمار مربوط به معاملات و متوسط قیمت مسکن آبان ماه در تهران در روز‌های ۵ الی ۶ آذر ماه منتشر خواهد شد.

رشد تورم ماهانه مسکن کاهشی شد/ آیا تهران دوباره سیگنال کاهش قیمت مسکن را به کشور صادر می‌کند؟ + جدول
البته نکته مهم‌تر این است که تحولات قیمت مسکن در تهران به عنوان سیگنال قیمت در کشور نقش مهمی در بازار معاملات مسکن دارد. در تایید افت محسوس قیمت مسکن، بانک مرکزی نیز اخیرا و در ماه گذشته گزارش تقریبا مشابهی از تحولات قیمت مسکن در تهران منتشر کرده است، در مهر ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳ میلیون تومان بود که حاکی از افزایش محدود ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

در آخر باید گفت بازار مسکن در ایران در آستانه ورود به شرایطی جدیدی است که فعالان اقتصادی بویژه سرمایه گذاران در این حوزه باید با دقت به تحلیل آن بپردازند و از سیاست گذاران کلان این بازار انتظار می‌رود برای این بازار که در این روز‌ها به معنای واقعی کلمه برای بخش قابل توجهی از مردم دست نیافتنی شده فکر بکری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده