تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۱۶۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توازن در عرضه و تقاضای ارز شرط ثبات قیمتی بازار ارز است

‌می‌متالز - همکاری تنگاتنگ بین وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی منجر به خلق اتفاقات بهتری در عرصه صنعت و تجارت و تولید کشور می‌شود.

به گزارش می‌متالز، آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در خصوص مدیریت بازار ارز در هفته‌های گذشته گفت: هدف گذاری نرخ ارز با استفاده از ابزار‌های مختلفی که بانک مرکزی بدان دسترسی دارد از مهم‌ترین مسائلی است که منجر به مدیریت و تنظیم قیمت ارز می‌شود.

وی در این باره گفت: برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و اینکه از محدوده قیمتی فعلی عبور نکند و منجر به صعودی شدن قیمت سایر کالا‌ها و خدمات نشود متولیان بانک مرکزی باید نوسانات قیمتی و عوامل تاثیر گذار بر این موضوع را بررسی و رصد کنند، در غیر این صورت با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ خدمات و کالا‌ها نمی‌توان مهر تاییدی بر مدیریت نرخ ارز توسط بانک مرکزی زد.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: برای بهبود وضعیت نرخ ارز و بازگشت آرامش و ثبات به این بازار مهم که با بخش‌های مختلف اقتصادی و حتی با معیشت مردم و تولید در ارتباط است، بانک مرکزی باید هدف مشخصی در بازار ارز و برنامه قابل اتکایی برای متوازن سازی عرضه و تقاضای ارز داشته باشد در غیر این صورت مدیریت بازار ارز هر چند خوب، اما موقتی و ناکارآمد خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت هماهنگی بین بانک مرکزی با وزارت اقتصاد برای ثبات بخشی به بازار و نرخ ارز گفت: ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در پاره‌ای از مواردِ مهم کار دست اقتصاد و تولید، صادرات و واردات کشور می‌دهد به همین دلیل انتظار می‌رود وزارت اقتصاد و حتی وزارت صمت با بانک مرکزی هماهنگ باشند و همکاری تنگاتنگی داشته باشند تا منجر به خلق اتفاقات بهتری در عرصه صنعت و تجارت و تولید کشور شود، در غیر این صورت کار آنچنانی برای حوزه‌های یاد شده انجام نمی‌شود و بازار ارز با تلاطمات و نوساناتی مواجه می‌شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده