به گزارش میمتالز، مجتبی توانگر با اشاره به دو صندوق ETF دولتی که در دولت قبل به مردم عرضه شد، گفت: موضوع صندوقهای ETF دولتی، حتی پیش از پذیره نویسی و شروع فعالیت نیز حواشی زیادی داشت و نحوه عرضه هم سر و صدای زیادی به پا کرد. دولت وقت برای همه مردم، نه تنها به صورت ویژه این صندوقها را تبلیغ میکرد، بلکه امکانی فراهم کرده بود که حتی افرادی که دارای کد بورسی و سامانه سجام نیستند هم بتوانند سهامدار این دو صندوق شوند. بر این اساس میلیونها نفر در روزهای اوج بورس، خریدار این صندوقها بودند منتها هیچ اقدام مردمی و بزرگی نمیتواند بدون پیش بینی از تبعات، راه به جایی برد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه و فرایند اجرایی این صندوقها از ابتدا با صندوقهای متعارف که تجربهای بیش از یک دهه در ایران دارند، متفاوت بود که خود سبب چالشهای متعددی پس از تاسیس شد. اختلاف زیادی بین وزارتخانه تخصصی به عنوان سهامدار شرکتهای در حال واگذاری و وزارت اقتصاد به عنوان مجری انتشار وجود داشت و سبب ایجاد ساختارها و فرآیندهایی در اساسنامه صندوق شد که نتیجه آن، ناکارآمدی مدیریت قیمت و از جمله ضعف بازارگردانی و کاهش قابل توجه قیمت صندوقها نسبت به ارزش واقعی آنها بود.
وی ادامه داد: در فاصله زمانی کوتاهی پس از عرضه، به وضعیتی رسیدیم که این صندوقها به شدت کمتر از ارزش ذاتی واقعی معامله میشدند. رابطه دولت با مردم، رابطه شرکت و سهامداری نیست که بتواند سهام یا کالایی را در قیمت بالا برای مردم تبلیغ کند و در زمان افت شدید قیمت ها، مسئولیت نپذیرد. اگرچه اصل تشکیل این صندوقها قابل دفاع است، اما رفتار دولت پیشین در این زمینه غیرمسئولانه بوده است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به دلایل گفته شده، مهمترین چالش این صندوقها از دو سال پیش تاکنون، کاهش شدید قیمت آنها به کمتر از ارزش واقعی و ذاتی و نبود سازوکاری برای حفظ و مدیریت ارزش آن بوده است. حتی در برخی مقاطع، قیمت آنها در حدود ۴۰ درصد ارزش ذاتی بوده است. در همین راستا آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در دولت قبلی و هم دولت فعلی پیگیر موضوع و مطالبات به حق دارندگان صندوقهای دولتی بوده و حتی در این زمینه نطق هم کردهاند. مجلس همواره پیگیر مطالبات سهامداران بوده و این موضوع را از طریق شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد پیگیری نموده است. با پیگیریهای مناسب سازمان بورس و شورای عالی بورس، شاهد اصلاح اساسنامه و امیدنامه صندوقهای سرمایه گذاری در هیئت دولت بوده ایم. هیئت دولت اساسنامه جدید صندوق پالایش و دارا یکم را به نحوی اصلاح کرده که مشابه صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله دیگر شود.
وی تاکید کرد: پس از این موضوع، باید اقداماتی از سوی سازمان بورس و صندوقها صورت میگرفته که از جمله آنها، اجرایی شدن اساسنامه جدید برای صندوقها بوده است. در این خصوص اساسنامههای جدید تصویب شده و عملیات بازارگردانی صندوق پالایش آغاز شده است. در صندوق دارا یکم با وجود برگزاری مجمع، هنوز بازارگردانی آغاز نشده که باید تعیین تکلیف شده و سریعا اجرایی شود.
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به هدف اصلی اقدامات و اصلاحات انجام گرفته پیرامون صندوقها تاکید کرد: هرچند با اصلاح اساسنامه صورت گرفته، ساختار این دو صندوق مانند سایر صندوقهای قابل معامله شده، اما این ابتدای موضوع است؛ هدف اصلی، رفع ضرر و زیان مردم و در واقع بازگشت قیمت این صندوقها به ارزش ذاتی و واقعی خود است لذا با توجه به بازارگردان تعیین شده، باید قیمتها به سرعت به ارزش ذاتی و واقعی خود برسند تا حقوق از دست رفته سرمایه گذاران این صندوقها که عمدتا مردم عادی و سهامداران غیرحرفهای و با سرمایههای خرد بودهاند، جبران شود.