تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۸۱۸۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کاهش شدید میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی

افت سنگین ۴۰ درصدی محصولات معدنی

‌می‌متالز - طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس صنعت خودرو نیز با وجود آنکه در نیمه نخست سال میزان فروش محصولاتش افزایش یافته بود با افت ۱۶.۵ درصدی فروش مواجه شده و علت آن کاهش فروش خودرو‌های سواری و سبک بوده است. کمترین میزان افت فروش در نخستین ماه پاییز مربوط به گروه فلزات پایه یعنی تولیدکننده‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی و... است که با نزول ۹.۲ درصدی فروش مواجه شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال با افت سنگین ۱۵.۸ درصدی مواجه شده است. علت این موضوع افت تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان و اتفاقات اخیر در کشور است. به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها شرکت‌های صنعتی همچنین به دلیل بی ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد تولید کننده‌های محصولات معدنی در این ماه با افت سنگین ۴۰ درصدی فروش مواجهند.

در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی با افزایش مواجه شد، اما این روند ادامه نیافت و آنطورکه مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود، که با عنوان گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد منتشر می‌شود، اعلام کرد: هم میزان تولید و هم میزان فروش شرکت‌های صنعتی کاهش یافته و شدت افت فروش در برخی از صنایع بسیار زیاد بوده است. طبق این گزارش میزان تولید و فروش مهم‌ترین صنایع ایران ازجمله شرکت‌های پتروشیمی، تولیدکننده‌های فلزات پایه، محصولات معدنی و خودرو‌سازی در مهرماه امسال با افت مواجه شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در مهرماه امسال افت قابل توجهی معادل ۱۵.۸ درصد داشته و علت آن از دیدگاه کلان عوامل سیاسی و اقتصادی بوده است. در واقع از یک طرف عوامل اقتصادی به کاهش قدرت خرید مشتریان منجر شده و از طرف دیگر اتفاق‌های اخیر در کشور حجم تقاضا برای خرید محصولات صنعتی را کاهش داده است. به موازات این اتفاق‌ها شرکت‌های صنعتی با مشکل دیگری نیز مواجه شده‌اند و آن نوسان‌های قیمت ارز است که مرکز پژوهش‌های مجلس از آن با عنوان بی‌ثباتی‌های ارزی نام برده است. این موضوع بسیاری از شرکت‌ها را در تامین مواداولیه خود با مشکل مواجه کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان افت فروش در میان همه صنایع به شرکت‌هایی مربوط است که در زمینه استخراج محصولات معدنی فعالیت می‌کنند. طبق این گزارش سطح فروش این شرکت‌ها در مهرماه امسال با افت سنگین ۴۰.۱ درصدی مواجه شده و علت نزول سنگین فروش در این بخش کاهش تولید و فروش گندله و کنسانتره در مهرماه بوده، زیرا این دو محصول به‌ترتیب ۴۲ و ۳۴ درصد از مجموع کل تولیدات صنایع را به‌خود اختصاص داده و افت تولید و فروش این محصولات اثر قابل توجهی در میزان فروش شرکت‌های معدنی داشته است. این کالا‌ها ازجمله کالا‌های پایه‌ای هستند که برای تولید کالا‌های واسطه‌ای مصرف می‌شوند. به‌نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای کالا‌های نهایی ازجمله دلایل کاهش تولید و فروش این محصولات بوده است.

در مهرماه امسال همچنین میزان فروش محصولات شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند با افت ۲۶.۷ درصدی مواجه شده است. علت کاهش فروش تولید کننده‌های پتروشیمی که ازجمله مهم‌ترین صنایع ایران هستند کاهش قابل‌توجه فروش خوراک پالایشگاه‌ها، کود‌ها و ترکیبات نیتروژن و همچنین متانول بوده است.

از دیگر صنایعی که در مهرماه امسال با کاهش فروش مواجه شده می‌توان به صنایع غذایی و آشامیدنی اشاره کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت‌ها در مهر امسال ۱۰.۶ درصد افت داشته است و همه محصولاتی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند به جز لبنیات با افت فروش مواجه شده‌اند. نکته قابل توجه این است که با گذشت ۶ ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های اساسی، همچنان شاهد کاهش فروش محصولات روغنی هستیم.

طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس صنعت خودرو نیز با وجود آنکه در نیمه نخست سال میزان فروش محصولاتش افزایش یافته بود با افت ۱۶.۵ درصدی فروش مواجه شده و علت آن کاهش فروش خودرو‌های سواری و سبک بوده است. کمترین میزان افت فروش در نخستین ماه پاییز مربوط به گروه فلزات پایه یعنی تولیدکننده‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی و... است که با نزول ۹.۲ درصدی فروش مواجه شده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد به موازات کاهش فروش شرکت‌های صنعتی، میزان تولید شرکت‌ها نیز در مهرماه امسال در مقایسه با شهریورماه با افت مواجه شده است. این در حالی است که در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید با رشد مواجه شده بود. طبق آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تولیدات صنعتی به‌طورکلی در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور ۴.۳ درصد افت کرده است. در این میان شرکت‌هایی که محصولات معدنی تولید می‌کنند با ۳۱ درصد نزول بیشترین افت تولید را در میان همه صنایع ثبت کرده‌اند. در مهرماه امسال همچنین سطح تولید در صنعت خودرو که در ماه‌های گذشته با رشد مواجه شده بود با افت ۲.۳ درصدی مواجه شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده میزان تولید خودرو‌های سبک و سواری در این ماه نزول کرده است.

یکی دیگر از صنایع مهمی که در مهر امسال با کاهش تولید مواجه شده، صنایع غذایی و آشامیدنی است. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید این شرکت‌ها در مهر ۱۴.۹ درصد افت کرده است. یک بررسی کلی نشان می‌دهد این افت تولید به غیر از لبنیات در سطح همه محصولات غذایی و آشامیدنی رخ داده است. طبق این اطلاعات همچنین میزان تولید شرکت‌هایی که محصولات فلزی تولید می‌کنند نیز به ۱.۲ درصد نزول کرده است. گروه محصولات شیمیایی نیز در این ماه با کاهش تولید مواجه شده و دلیل اصلی این موضوع کاهش تولید لاستیک و پلاستیک بوده است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده