تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۸۲۴۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه افزایش هیجانی نرخ ارز با تدابیر بانک مرکزی بسته شد/ توسعه صادرات و حذف دلار ۴۲۰۰ هم موثر بود

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک مرکزی با رعایت قانون بازار یعنی ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا راهی برای افزایش بی دلیل یا هیجانی نرخ ارز نگذاشته است.

به گزارش می‌متالز، عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص افزایش کنترل و مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز کشور گفت: به نظر می‌رسد مدیریت بانک مرکزی در ماه‌های اخیر مانع بزرگی در برابر نوسان‌های بزرگ ارزی بوده که متاسفانه در دولت‌های مختلف بار‌ها شاهد آن بودیم و چالش‌هایی از این محل را از سر گذراندیم.

وی در این باره افزود: از سوی دیگر توسعه صادرات اثر مثبتی در عرضه ارز در بخش‌های مختلف اقتصادی به جا گذاشته است، البته این ماجرا دو سر دارد چرا که در طرف مقابل کاهش میل به واردات اثر مثبتی بر مازاد عرضه ارز بر بازار به جا گذاشته است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت رویکرد جایگزینی دلار و یورو را با توافقات بین برخی از کشور‌های همسایه به خصوص با توسعه مبادلات تهاتری و حتی جایگزینی ارز‌های متقابل توافق بین دو کشور طرف مبادله را در پیش گرفته است این رویه و سیاست گذاری دقیق و درست نیز منجر به کاهش تقاضای ارز شده لذا شاهد اثرات مثبت آن در بازار هستیم.

شیخی معتقد است بانک مرکزی با رعایت قانون بازار یعنی ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا راهی برای افزایش بی دلیل یا هیجانی نرخ ارز نگذاشته است. قانون بازار بر این روند دلالت دارد که با افزایش عرضه شاهد ثباتی در بازار ارز هستیم، ضمن اینکه در وضعیت مطلوب‌تر چه بسا نرخ ارز هم کاهش می‌یابد.

وی در این باره تصریح کرد: مساله قابل ذکر این است که حذف ارز ترجیحی نیز شدت تقاضا‌های موجود برای ارز را کاهش داد به همین دلیل اینک که با حذف دسترسی به ارز‌های ترجیحی مواجه شده ایم شاهد ایجاد ثبات در بازار ارز هستیم.

شیخی در این باره توضیح داد: به دلیل درهم تنیدگی بازار ارز با حذف تقاضای ارز ترجیحی، عملا بخشی از تقاضا‌هایی که برای کالا‌ها ضروری نبوده حذف شدند و از بازار جمع شدند به همین دلیل بازار ارز تحت فشار متقاضیان ارز ترجیحی نیست که از این بابت باید به دولت سیزدهم و بانک مرکزی تبریک گفت.

عبدالمجید شیخی در خصوص ساز و کار‌های بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت در بازار ارز گفت: پیاده سازی سامانه شفافیت نرخ ارز در بازار؛ ابزاری خوبی برای تنظیم بازار است. تقویت طرف عرضه ارز با تضعیف طرف تقاضای ارز و اقدامات متعددی که در این بخش انجام شد عملا ثبات را به بازار ارز برگرداند. تداوم این روند به بهبود وضعیت ارز منتهی می‌شود و کاهش نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت.

وی در این باره بیان داشت: اگر دولت به دنبال حذف دلار و یورو از بازار باشد و بازار ارز فقط محدود به دلار و یورو باقی نماند، بلکه بازار انواع ارز‌ها باشد و علاوه بر این موارد، ریال هم به عنوان ارز در توافقات چند و دو جانبه در مبادلات با کشور‌های دیگر استفاده شود عملا بازار ارز بازار ریال خواهد شد و سلطه دلار و یورو از بین می‌رود و متعاقب آن، نرخ دلار و یورو کاهش می‌یابد و نقش آفرینیشان را از دست خواهند داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده