تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۲۸۱۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ماشین آلات معدنی وارداتی در بازار داخلی غیر قابل فروش هستند

‌می‌متالز - مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد: مبنای واردات ماشین آلات معدنی بر اساس محاسبه و نیاز معدن دار برای عملیات اکتشافی و استخراجی معادن تعیین شده است.

به گزارش می‌متالز، میلاد رمضان‌پور، با اشاره به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، گفت: حد و مرز‌های مربوط ماشین آلات و تجهیزات معدنی ساخت داخل ترسیم شده و در رابطه با نحوه واردات ماشین‌آلات معدنی و نیاز معادن کشور، بخش دولتی و خصوصی به اجماع رسیده اند.

وی با بیان اینکه قیمت ماشین‌آلات مستعمل معدنی در داخل کشور، سه برابر ماشین‌آلات معدنی در کشور‌های خلیج فارس است، افزود:موافقت نکردن وزارت صمت با واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی در سال‌های گذشته، موجب برهم خوردن مکانیزم عرضه و تقاضا در این بخش و افزایش چندین برابری قیمت‌ها شده است.

این مقام مسوول در وزارت صمت با بیان اینکه در حال حاضراطلاعات مربوط به ۳۷ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی روی سامانه کاداستر ثبت شده است، تصریح کرد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از این تعداد، دست‌کم ۱۵ هزار دستگاه از رده خارج است.

رمضان‌پور با اشاره به سازوکار بخشنامه جدید برای معادن بزرگ مقیاس و معادن زیرزمینی، اظهارداشت: براساس بخشنامه جدید ماشین‌آلات معدنی باید صرفا برای پاسخگویی به نیاز معادن وارد شود و نباید به فروش برسد، ضمن اینکه مبنای واردات ماشین آلات معدنی براساس محاسبه و نیاز معدن دار برای عملیات اکتشافی و استخراجی محاسبه شده است.

وی در رابطه با نیاز معادن کشور به ماشین‌آلات معدنی گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد که بخش معدن کشور به دستکم ۱۷ هزار دستگاه ماشین‌آلات نو نیاز دارد که از این تعداد، ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه نیاز معادن کوچک مقیاس است.

مشاور معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت همچنین از ارسال مصوبه واردات ماشین آلات معدنی به ادارات صمت استان‌ها برای جمع‌آوری نظرات خبر داد و افزود: در صورت نهایی شدن نظرات، امکان اصلاح برخی مواد در ویرایش‌های بعدی وجود دارد و سازوکار‌های قانونی برای تامین مالی خرید داخلی یا واردات ماشین‌آلات دیده شده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده