تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۸۱۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل تجارت خارجی و مبادلات مالی زمینه‌ساز کاهش نرخ ارز

‌می‌متالز - راهکار‌های بانک مرکزی مانند مدیریت تقاضا، تسهیل در امور صرافی‌ها و ارز توافقی اقدامات تاثیرگذار در مدیریت نرخ ارز است.

به گزارش می‌متالز، مرتضی افقه اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تثبیت نرخ ارز و کاهش تقاضای ارز اظهار کرد: یکی از مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار در نرخ ارز، عرضه و تقاضاست و به همین دلیل بانک مرکزی تلاش می‌کند تا عرضه و تقاضای ارز را برای عدم افزایش قیمت تنظیم کند.

وی افزود: وضعیت اقتصادی کشور دچار تحول خاصی نشده و اتفاق سیاسی یا اقتصادی خاصی هم رخ نداده، هر چند جامعه درگیر برخی بحران‌هاست، اما نرخ ارز دچار تکانه‌ای نشده به این دلیل که خبر‌های منفی به اقتصاد پمپاژ شده و جامعه بار‌ها این خبر‌ها را شنیده لذا نمی‌توان گفت قیمت‌ها مدیریت شده و یا دستوری است.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی وقتی می‌تواند بازار را مدیریت کند که خبر‌های منفی مثل عدم توافق بازار را دچار شوک کند. اگر در چنین موقعیتی بازار به اخبار منفی واکنش شدیدی نشان نداد آن زمان می‌توان گفت بانک مرکزی موفق به مدیریت نرخ ارز شده است.

افقه در خصوص محدودیت‌های بانک مرکزی درباره عرضه ارز گفت: با توجه به تحریم‌های شدید و اینکه عرضه ارز دست بانک مرکزی نیست، یعنی ذخایر ارزی بانک مرکزی از صادرات نفتی وغیر نفتی تامین می‌شود و با توجه به تحریم نفتی و سایر تحریم‌ها مثل بانکی، دست بانک مرکزی برای عرضه بیشتر ارز به بازار باز نیست، بنابراین با گشایش‌های برجامی و حل بخش عمده‌ای از چالش‌های تحریمی قطعا بانک مرکزی با عرضه بیشتر ارز مدیریت بیشتری در بازار ارز خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه اهواز درباره تثبیت میزان تقاضای ارز در داخل کشور گفت: با توجه به محدودیت‌های تجاری که ناشی از تحریم‌هاست قطعا میزان تقاضای ارز در داخل کشور تثبیت شده است به همین دلیل باید منتظر اخبار سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد مثل رفع تحریم‌ها باشیم، آن زمان به خودی خود تقاضا برای ارز بیشتر می‌شود ضمن اینکه با تسهیل تجارت خارجی و فروش نفت، عرضه ارز به داخل افزایش می‌یابد.

افقه درباره تاثیر مدیریت تقاضا با راهکار‌های تازه بانک مرکزی به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: راهکار‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی، همچون مدیریت تقاضا، تسهیل در مدیریت صرافی‌ها و بازار ارز توافقی از جمله اقدامات تاثیرگذار در مدیریت نرخ ارز است. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که بخش قابل توجهی از قیمت کالا‌ها و حتی ارز مربوط به روابط و تجارت خارجی است. تسهیل روابط خارجی در کنار راهکار‌ها و تسهیل گری بانک مرکزی در خرید و فروش ارز در نهایت به ساماندهی هر چه بیشتر و کاهش نرخ ارز منتهی می‌شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده