تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۸۲۲۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

هر گونه بهبود پایدار در صنعت فولاد هند بعید به نظر می‌رسد

‌می‌متالز - با توجه به حذف مالیات صادرات در ۱۹ اکتبر، میزان صادرات فولاد در هند بهبود یافت، اما بعید است این بهبود در بخش فولاد پایدار باشد.

بررسی اثر حذف مالیات صادرات در بخش فولاد

به گزارش می‌متالز و به نقل از economictimes، مجموع صادرات فولاد توسط هند در ماه اکتبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶.۷ درصد کاهش یافت. بررسی‌ها نشان داد افت صادرات فولاد در هند در سال جاری بسیار زیاد بود و اصلاح مسیر در این روند برای دستیابی به نرخ رشد ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده توسط دولت ضروری می‌باشد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) اعلام کردند، بعید است که صادرات فولاد در هند تا انتهای سال ۲۰۲۲ به سطوح اوج خود بازگشته و انتظار می‌رود قیمت فولاد همچنان ضعیف باقی بماند؛ بنابراین تحلیلگران خرید و فروش سهام از شرکت‌های منتخب مانند تاتا استیل، JSPL، NMDC، Kirloskar Ferrous، و Tata Metaliks را توصیه می‌کنند.

تاجران در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) گزارش دادند حذف مالیات صادراتی فولاد و سنگ آهن مورد انتظار سرمایه گذاران بوده و اندکی باعث بهبود بازار فولاد شده است، اما تحلیل گران انتظار بهبود پایدار در سهام شرکت‌های بخش فولاد در دراز مدت را ندارند.

شرکت Axis Capital در یادداشتی اظهار کرد: با این حال، حذف ۱۵ درصدی مالیات صادرات باید کارخانه‌ها را قادر به صادرات هر گونه موجودی مازاد کند و فشار بر قیمت‌های داخلی فولاد را محدود کند. ما در مورد تقاضا و چشم انداز قیمت فولاد محافظه کار هستیم و پتانسیل صعودی زیادی در این بخش نمی‌بینیم.

کارگزاری Axis Capital در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) اعلام کرد تاتا استیل و JSPL به دلیل ارزش گذاری معقول و اهرم کمتر در جایگاه بهتری در بخش صنعت فولاد قرار دارند. بررسی‌ها نشان داده اکثر شرکت‌های فولادی بزرگ دارای سرمایه عظیم، پس از اعلام حذف مالیات صادرات در هفته گذشته بسیار ضعیف عمل کرده اند.

فعالان بازار گزارش دادند پس از اعلام حذف مالیات صادرات در روز دوشنبه (۲۱ نوامبر) سهام شرکت فولاد JSW حدود ۱.۷ درصد افت داشت و سهام شرکت Tata Steel با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بود. بررسی‌ها نشان داد سهام شرکت JSPL نیز از روز دوشنبه با افت ۰.۳ درصدی همراه بوده است.

معامله گران در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) اعلام کردند سهام شرکت‌های متوسط از جمله Godawari Power و Ispat، al Stainless، Jindal Stainless Hissar، SAL Steel، Visa Steel و Pennar Steel، در روز دوشنبه حدود ۵ تا ۱۵ درصد رشد داشت.

چندین منبع خبری اعلام کردند دولت مالیات صادرات ۱۵ درصدی برای محصولات فولادی را که در ماه می‌سال ۲۰۲۲ وضع کرده بود، لغو کرد. دولت همچنین مالیات صادراتی مربوط به پلت سنگ آهن را نیز در تاریخ ۱۹ نوامبر لغو کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مالیات صادرات مربوط به سنگ آهن با محتوای آهن بالای ۵۸ درصد که در گذشته برابر ۵۰ درصد بوده از ۱۹ نوامبر کاهش یافته و نرخ ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

آقای V K Vijayakumar، یک استراتژیست مستقر در Geojit Financial Services گفت: حذف مالیات صادرات فولاد تصمیمی به موقع برای تقویت ثروت صنعت فولاد است که با مشکل جدی کاهش تقاضا و اصلاح قیمت مواجه بوده است.

تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) اعلام کردند پس از اعمال مالیات صادراتی در ماه می ۲۰۲۲، صادرات فولاد هند با ۵۳ درصد کاهش در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۲ به ۵ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات فولاد هند در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون تن گزارش شده است.

چندین منبع خبری اعلام کردند میزان صادرات سنگ آهن و پلت در آوریل تا سپتامبر سال مالی ۲۰۲۲ به ۶.۹۸ میلیون تن رسید. باید توجه داشت که میزان صادرات سنگ آهن و پلت نسبت به نیمه اول سال مالی ۲۰۲۱ که برابر ۱۸.۹ میلیون تن بوده حدود ۶۳ درصد افت کرده است.

شرکت Nomura اعلام کرد که کاهش قیمت فولاد صادراتی برای هند تا حد زیادی مطابق با قیمت شرکت‌های مشابه آن بوده است که عمدتاً به دلیل کاهش تقاضای جهانی و چین رخ داده است.

یکی از فعالان شرکت Nomura در یادداشتی اظهار کرد: ما انتظار افزایش قابل توجه قیمت‌های صادراتی را به دنبال لغو مالیات صادراتی فولاد نداریم. ما پیش بینی می‌کنیم که با حذف مالیات صادراتی، حجم صادرات بهبود یابد. در نتیجه از عرضه بیش از حد جلوگیری شده و از قیمت‌های فولاد محافظت می‌گردد؛ بنابراین از نظر ما، اگر مالیات صادرات حذف نمی‌شد، قیمت‌های داخلی فولاد هند می‌توانست به سطح قیمت برابر با قیمت واردات همگرا شود.

معامله گران در روز سه شنبه (۲۲ نوامبر) گزارش دادند پس از اعمال مالیات صادراتی دولت در ۲۱ می، ذخایر فولاد به شدت کاهش یافت. در نتیجه بررسی‌ها نشان داد سهام شرکت‌هایی مانند تاتا استیل، جیندال استیل و NMDC در یک ماه ۲۶ تا ۳۵ درصد کاهش یافت. این در حالی است که در ماه گذشته کاهش ۵ درصدی را در Sensex به ثبت رسانده بودند.

آقای Ashish Kejriwal، تحلیلگر مستقر در Nuvama Research، گفت: لغو مالیات صادرات انعطاف پذیری را برای تولید کنندگان فولاد فراهم می‌کند تا در بازار داخلی برتری داشته باشند. در نتیجه قیمت‌های داخلی بخش فولاد نباید با عجله کاهش یابد؛ بنابراین تصمیم داریم مضرب ارزش گذاری JSL، JSPL، JSW و Tata را ۴ تا ۱۰ درصد افزایش دهیم.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده