تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۲۸۲۲۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همکاری گمرک با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای نصب «ایکس‌ری‌های کامیونی»

‌می‌متالز - گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به پویش ثبت شده در فارسِ من با عنوان «ساخت دستگاه ایکس‌ری و راه‌اندازی پلیس در گمرکات کشور» می‌گوید: فعلا ۱۴ گمرک کشور مجهز به دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس شده است و برای نصب ایکس‌ری‌های کامیونی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، برخی مخاطبان سامانه فارسِ من با ثبت پویشی بر لزوم ساخت دستگاه ایکس‌ری و راه‌اندازی پلیس در گمرکات کشور تأکید کردند.

مخاطبان در این پویش نوشته‌اند: «به اذعان برخی مقامات کشور بخش قابل توجهی از قاچاق از مبادی رسمی هست و تا ۹۰ درصد نیز برآورد شده است. برای مبارزه با قاچاق راه‌اندازی پلیس گمرک همچنین دستگاه ایکس ری در تمامی گمرکات کشور الزامی است.»

‌این مساله را از گمرک جمهوری اسلامی ایران پیگیری کردیم؛ اعلام شد: در حال حاضر در همه گمرکات کشور مانند بندرعباس، بوشهر و سایر گمرکات پلیس مستقر است، همچنین تاکنون ۱۴ گمرک کشور مجهز به دستگاه تصویربرداری با اشعه ایکس یا همان ایکس‌ری کامیونی شده است و اغلب گمرکات کشور به دستگاه ایکس‌ری چمدانی مجهز هستند که بیش از ۳۰ دستگاه از آن در کشور وجود دارد.

‌بنابر اعلام گمرک، حدود ۸۵ درصد از واردات کالا به کشور شامل کالا‌های اساسی، خوراک دام و طیور، مواد اولیه و واسطه تولید و تجهیزات و ماشین‌آلات هستند و فقط حدود ۱۵ درصد از واردات مربوط به کالا‌های مصرفی است که ممکن است در آن تخلف روی دهد، از طرفی با توجه به تجهیز گمرک به دستگاه‌های تصویربرداری مجهز حجم کالای قاچاق هم کاهش پیدا کرده است.

طبق اعلام گمرک، برای نصب دستگاه‌های تصویربرداری کامیونی ایکس‌ری از دستگاه‌های ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده می‌کنیم، تاکنون خرید‌هایی انجام شده و قرارداد‌هایی هم برای خرید دستگاه‌های بیشتر داریم، البته این نکته هم لازم به ذکر است که برخی از این دستگاه‌ها، چون از اشعه ماوراء بنفش برای تصویربرداری از محموله‌های کامیون استفاده می‌کنند مورد تأیید سازمان انرژی اتمی قرار نمی‌گیرند، چون می‌گویند این اشعه‌ها برای سلامت افراد ممکن است خطرناک باشد و برخی شرکت‌ها پروتکل‌های ایمنی و سلامت را رعایت نمی‌کنند، اما در عین حال تأکید بر این است که از دستگاه‌های ایرانی باکیفیت در گمرکات استفاده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده